Kereső toggle

Regisztrációs adó – szemben az unióval

Felbolydult az autópiac

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Soha nem látott árfallal vettük körül magunkat az uniós csatlakozás küszöbén – fogalmazott egy autóimportőr, utalva a május 14-től életbe lépett regisztrációs adó mértékére. A regisztrációs adó a tavalyi hatszorosára emelkedett, ami érzékelhető áremelkedést indukál a használtautó-piacon. A hatályba lépett változások miatt nemcsak a vásárlóközönség, hanem a kereskedők körében is nagy a felzúdulás. A Magyar Gépjárm?-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) hazai és uniós bírósághoz készül fordulni. A tervek szerint változás csak jövőre várható. 



Autókaraván a fővárosban Fotó: S. L.

A korábbi fogyasztási adót felváltó regisztrációs adó két lépcsőben, februártól és május 14-től lépett életbe. Az adó mértéke felháborította a kereskedőket, felborította a használtautó-piacot. A 2-3 éves autók esetében a most életbe lépett regisztrációs adó a korábbi fogyasztási adó duplája, de 4-6 éves autók esetében nem kevesebb, mint a tavalyi hatszorosa! Számítások szerint a 3-4 évesnél idősebb autók ára 10-15 százalékkal drágul emiatt, a 2-3 évesek ára nem emelkedik ugyan ilyen drasztikusan, de nem is csökken, tehát burkolt áremelésről van szó – mondta a Heteknek Bakos Zoltán, a Magyar Gépjárm?-kereskedők Országos Egyesületének titkára. 

A regisztrációs adó bevezetését a kormány az uniós csatlakozással indokolta, ám egy lapunknak nyilatkozó szakértő szerint Magyarország nagy hibát követett el, mert tudatosan nem harmonizálta az EU-ajánlásokhoz ezt az adónemét. A regisztrációs adó EU-kompatibilis ugyan, de nem harmonikus az európai ajánlásokkal – fejtette ki Bakos Zoltán. Ez azt jelenti, hogy mind a hazai, mind az európai szinten támadható, hiszen számos törvénnyel ellenkezik. Az EU-ba belépve az uniós szellemiséggel ellentétes új adónemet alkottunk – fűzte hozzá. – Az MGOE eltökélt szándéka, hogy él a jogaival és az EU illetékes bizottsága elé viszi a hazai rendeletet. A jogi eljárás kezdeményezésének alapja az unió adóztatási elve, melynek értelmében értékarányos adókat kell, illetve lehet kivetni. A hazai regisztrációs adó pedig nem értékarányos – érvelt Bakos. Például az idősebb autókra magasabb adót kell fizetni, mint a fiatalabbakra, (a fogyasztási adó korábban értékarányos volt). Ha a bizottság megállapítja, hogy valóban nem értékarányos a regisztrációs adó, ő maga vállalja a panaszos képviseletét az adott állammal szemben. Ha pedig az európai bíróság ezt alátámasztva hoz ítéletet, az kötelező jelleg? lesz az adott államra nézve, azaz értékarányosan kell megszabnia az adókat. Bakos hozzátette, Finnországban e menetrend szerint már született precedens érték? ítélet. Az MGOE az uniós eljárás indítása mellett itthon is lépéseket tervez. Mint Bakos mondta, a Gazdasági Versenyhivatalhoz és az Alkotmánybírósághoz is fordulnak, mert a regisztrációs adó intézményét alapjaiban szeretnék megtámadni, úgy vélik ugyanis, hogy nemcsak a nemzetközi eljárásokkal, hanem a versenytörvénnyel is ellenkezik. A regisztrációs adó ugyanis előnyben részesíti az új autót forgalmazókat, a használtautó-kereskedőket pedig hátrányosabb helyzetbe hozza. Az új autót forgalmazó kereskedők február eleje és május 14. között fele
annyi adót fizetnek, mint egy évvel korábban, míg a használtautó-kereskedők a tavalyi adónál 14 százalékkal többet. Május 14-e után még drasztikusabb lett a különbség: az új kocsit forgalmazók a tavalyi adó mértékének csak 91 százalékát fizetik, míg a használtautó-kereskedők a tavalyi kétszeresét a 2-3 éves autóknál, de hatszorosát a 4-5 évesek esetében. Bakos példaként egy 2500 eurós autó esetét mutatta be. Ha külföldről hozzák be ezt az autót, azután tavaly 20 százalékot, azaz 500 eurót, (130 ezer forintot) kellett fizetni fogyasztási adóként, most ez után az autó után regisztrációs adó címen 810 ezer forintot, azaz a tavalyi hatszorosát kell befizetni. Az is értékarány- tévesztés – érvelt Bakos –, hogy most magasabb adót kell fizetni egy 3-4 éves autó után, mint egy új után. 

A titkár szerint a megemelt regisztrációs adó miatt erősödhet a fekete kereskedelem, nőhet az emberekben az adócsalás hajlandósága. Valószínűleg befizetik a regisztrációs adót, de könnyen lehet, hogy az áfafizetésnél kihasználják a kiskapukat. Elképzelhető az is, hogy az autóimportőrök nem cégként, hanem magánszemélyként hozzák be az autókat, hogy kisebb adót kelljen befizetniük. Várhatóan vissza fog esni a használtautó-behozatal, főként idősebb – 7 éves –, olcsóbb kocsik esetében, mert olyan magas ezeken a regisztrációs adó, hogy gyakorlatilag nem tudják eladni a kereskedők. 

A kormány és az autókereskedők között született megállapodás szerint ősszel újratárgyalják a regisztrációs adó hatásait, és a tapasztalatok alapján alakítják ki a jövő évre esedékes regisztrációs adó mértékét. Elmozdulás tehát csak január 1-től várható. 

Könnyebb, de nem olcsóbb



Az uniós csatlakozás után lényegesen egyszer?bbé vált magánszemélyeknek a külföldi autóvásárlás. Uniós országban történő vétel esetében a szerződés megírása után be kell fizetni az adott ország áfaszabályai szerinti áfát, itthon pedig a regisztrációs adót. Az első pillanatban ez kedvezőnek tűnik, hiszen Németországban 16, Belgiumban 21, Olaszországban pedig 20 százalékos az áfa, de az itthoni a regisztrációs adó olyan magas, hogy a néhány százalékos áfakülönbségen nyert összeg eltörpül a 680 ezer forintos regisztrációs adó mellett.

Olvasson tovább: