Kereső toggle

Totális háború az Apple ellen

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Két és fél éve jelent meg az iPad, de csak most dől el, hogy kik nyerhetik a „táblagépháborút”. Elég fényesen csillog-e az alma, hogy megnyissa a pénztárcákat, vagy minden az árcédulán dől el az Amazon javára? Esetleg, ahogy az okostelefonok esetében a Google ismerős zöld robotja szorítja vissza az Apple-t? Netán az elmúlt húsz évben Windowson szocializálódott vásárlók végül visszatérnek, és Jolly Joker-ként feltámasztják a gyengélkedő Microsoftot? A dráma első felvonása az idei karácsonyfák alatt játszódik.

Mára minden szakértő egyetért abban, hogy a táblagép ugyanúgy az informatika meghatározó készüléke lesz, mint a személyi számítógépek a nyolcvanas években. Egy tablet sikerének kulcsa a felhasználói élmény maximalizálása!  Steve Jobs leírása szerint a táblagép a laptop és az okostelefonok között helyezkedik el. Legfontosabb tulajdonsága, hogy a felhasználó számára sokkal könnyebbé, élvezetesebbé teszi azokat a dolgokat, amikre a legtöbbet használjuk az előbbi két eszközt. Olyanokra kell itt gondolni, mint az internetböngészés, a levelezés, a közösségi hálózatok, játék és a digitális média minden formája (videó, fotó, zene, magazin, e-könyv stb.). Egyszóval a tartalomfogyasztás. Méretes érintőképernyőjük segítségével sokkal hatékonyabban és kényelmesebben nyújtják azokat a funkciókat, amikre a felhasználók 80 százalékban használják a számítógépeiket. Ez a felismerés hajtja a táblagéppiacot, amely csak idén 50 százalékos   forgalomnövekedést ért el elsősorban a laptoppiac „kannibalizálásával”. Évek óta most először stagnáltak a notebook-eladások.

Az elmúlt két és fél évben az Apple a százmillió fölött eladott iPaddel letarolta a mezőnyt. Ezzel a piac több mint kétharmadát uralja. A konkurensek csak több mint egy évvel később ébredtek, és még egy évbe telt, amíg valós alternatívát tudtak állítani az iPaddel szemben. Mára azonban már három olyan platform állt fel, amely komoly nyomást tud helyezni az Apple-re. Mindegyikben közös, hogy kialakítottak maguknak egy olyan egyedi stratégiát, amivel érvényesülni tudtak a szabadon hagyott piaci résekben.

Az első kihívó a Google és az általa gyártott Android. A zöld robot a mobilrendszerek Windowsa. A keresőóriás a gyártók számára ingyenesen nyújtja a programot, így rengeteg formában és különböző árkategóriákban érhető el a felhasználók számára. Az okostelefonok piacán hatalmas sikert aratott ez a stratégia – több mint 50 százalékos a részesedése –, a táblagépek piacán azonban kevésbé működik. Még a legnagyobb partnerek, mint például a Samsung sem tudtak igazán sikeres Android készüléket gyártani. Legújabban a Google saját készülék gyártásába kezdett, hogy felpörgesse az Androidot. A keresőóriás most azt az új tendenciát igyekszik kihasználni, hogy a felhasználók megelégszenek a kisebb mérettel is, mert így olcsóbb és hordozhatóbb készüléket kapnak. Az eredmény a Nexus7, ami az iPadhez képest feleannyiba kerül, feleakkora súlyú, és feleakkora képernyőméretű. Az új készülék az ünnepi időszak slágerterméke lehet. Ha beválik, a Google hardvergyártóként is az Android mögé állhat.

Miközben a Google két évig maga sem tudta, mit is akar, az Amazon már kezdettől fogva világos célt tűzött ki maga elé: ne a készüléken, hanem a használaton akarj pénzt keresni! A világ legnagyobb webáruházát üzemeltető amerikai cég sikeresen alkalmazza ezt az üzletpolitikát könyvolvasója esetében. A Kindle-eket költségáron kínálják, így – bár egy fillért sem keresnek az eladásokon – egy több tízmilliós piacot alakítottak ki digitális könyvesboltjuk számára. Most ezt az elvet szeretnék sikerre vinni táblagépükkel, a Kindle Fire-rel is. A készülék kezdőára alig 160 dollár. Ezzel egyetlen gyártó nem tud versenyezni, mert ilyen áron már nem lenne nyeresége. Az Amazonnak sincs, de ők a filmek, zenék, könyvek, magazinok és játékok eladásából bőven pótolják ezt.

Az Apple harmadik kihívója, a Microsoft igazi „sötét ló”. Egyszerre hordozza magában a hatalmas bukás és az átütő siker lehetőségét. A redmondi szoftvercég egészen mostanáig várt a piacra lépéssel, emiatt hatalmas hátrányból, a nulláról indult mind a fejlesztők, mind a felhasználók, mind pedig a tartalom területén. A Microsoft saját gyártású Surface laptop-táblagép hibridje mindent egy lapra, a Windows 8-ra tesz fel. Az új rendszer a már meglévő és jól ismert Windows környezetet próbálja „táblagépesíteni”. Nagy kérdés, hogy az ismerős felület elég lesz-e a kései indulásból fakadó gyengeségek pótlására. Ha kudarcot vall a rendszer, az könnyen a szoftveróriás végső bukását jelentheti.

Hiába a rekordbevételek és -eladások, az Apple – a Google és az Amazon erősödése, de talán leginkább a Windows 8 megjelenése miatt – talán most először megijedt. A világ legértékesebb vállalata ezért október 23-ai rendezvényén egészpályás letámadásba ment át. Kiadták az iPad új, 4. generációs változatát, ami kétszeres teljesítményével és nyomdai felbontást nyújtó retina kijelzőjével továbbra is a jelenlegi legerősebb táblagép.

Ennél is fontosabb azonban, hogy bejelentették az iPad Minit, az eddigi legolcsóbb, bár sokak szerint még mindig nem elég olcsó iPadet. A 329 dolláros készülék elsősorban az Amazon és a Google alacsony árú, kis méretű táblagépeivel próbálja felvenni a versenyt az év végi ünnepi hajrában. A közel másfélszer magasabb árat részben ellensúlyozza az iPhone 5-nél bemutatott extravékony alumíniumház nyújtotta minőség és az App Store több mint 275 ezer iPadre írt alkalmazása.

Az Apple az iPad Minivel egyértelművé tette, hogy továbbra is igényt tart a teljes piacra. Magas árazása azonban csökkenti a konkurensekre nehezedő nyomást, akik joggal remélhetik, hogy az ünnepek után nagyobb részt birtokolhatnak majd a számítástechnika legértékesebb tortájából.