Új rákterápia?

Kis energiájú elektromágneses sugárzással gyógyítaná a rákot egy amerikai, brazil, francia és svájci tudósokból álló kutatócsoport. Az új rákellenes terápiát kidolgozó kutatók egy kanál alakú miniantennával juttatták a gyenge elektromágneses sugárzást a betegek szervezetébe. Az előrehaladott májrákban szenvedő betegek az antennát a szájukban tartva napi háromszor részesültek az újfajta kezelésben, aminek eredményeképpen a tumor mérete csökkeni kezdett, míg az egészséges szövetek érintetlenek maradtak. A kutatók a British Journal of Cancer című tudományos folyóiratban számoltak be az első eredményekről, hangsúlyozva, hogy többéves további kutatásra van ahhoz szükség, hogy rutinszerűen alkalmazni lehessen. „Ez egy új gyógymód, teljesen ártalmatlan, és más terápiákkal együtt alkalmazható" - nyilatkozta Boris Pasche, az Alabamai Egyetem professzora, egyben a kutatócsoport vezetője. Pasche professzor beszámolt arról is, hogy az Élelmiszer- és Gyógyszer-engedélyezési Hivataltól (FDA) engedélyt kapott a nagy létszámú klinikai kutatásokhoz is.

Boris Pasche és kutatócsoportja közel két éve figyelte meg, hogy laboratóriumi körülmények között az alacsony intenzitású elektromágneses sugárzás lassítja a rákos sejtek növekedését a sejttenyészetben. A kutatás egyik külön érdekessége, hogy a rák típusától függően más-más frekvenciájú sugárzás - 0,1 Hz és 114 kHz között - bizonyult hatékonynak. Az eredményekről a Journal of Experimental and Clinical Cancer Research című lapban számoltak be 2009-ben, de akkor még nem adtak semmilyen magyarázatot a jelenségre. A közelmúltban megjelent cikkükben viszont már arról számoltak be, hogy kísérleteik arra utalnak, hogy az alacsony energiájú elektromágneses sugárzás a rákos sejtek génjeinek aktivitását csökkentette, egyes esetekben megszüntetve az osztódásra való képességüket. A kísérlet külön érdekessége, hogy a terápiához nagyon alacsony energiájú elektromágneses sugárzást, vagyis a mobiltelefonok által kibocsátott sugárzás század-ezred részét alkalmazzák.

A kutatók arra számítanak, hogy ezzel az eljárással elsőként a mellrák, de más daganatos betegségek gyógyítására is képesek lesznek.