Kereső toggle

Nyakig a nyárban

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Sokan vagyunk így, akik egy, kettő vagy több gyermekről gondoskodunk, hogy a tanévzáró után ott állunk a megoldandó feladattal: mi legyen a gyerekekkel? A családi nyaralás ugyanis legfeljebb egy-két hét, és még marad legalább nyolc hét, amit el kell tölteni valahogyan.

Az első gondolat az aktív nagymama bevonása, aki vagy eljön a gyerekekhez, vagy a gyerekek látogatják meg néhány napra vagy hétre. De még mindig marad idő, amivel kezdeni kell valamit. Opció lehet még a szülők által felváltva kivett szabadság és a táborok sora. Bár ez utóbbi azért nehézkes, mert kettő vagy több gyerek esetén tényleg válogatni kell, hogy hány tábor maradhat meg, és mi az, amit a családi költségvetés elbír.

A nyár elején igazi útvesztőnek tűnik a gyermekek felügyelete, azután lassan kialakul, megszületik a megoldás. Ám a nyár tartalmas és költséghatékony kihasználása a szülők részéről igazi kreatív munka és hatalmas logisztika – pláne, ha egyszerre képviselteti magát a családban az öt év alatti, az öt és tíz év közötti és a tíz év feletti korosztály is.

Hazai tájakon

A családi nyaralás jó esetben már tavasszal megtervezésre, lefoglalásra kerül. Erre szükség is van, ha például valaki az Erzsébet–programot szeretné kihasználni. Nem lehet az utolsó pillanatra hagyni. Az úti cél megtervezésénél pedig sok szempontot figyelembe kell venni: legyen természet, fürdő és egy kis történelem: vár, esetleg múzeum, amit „kibír” a gyerek.

Magyarország bővelkedik lehetőségekben. Vessünk egy pillantást Harkány környékére, itt van minden, mi szem-szájnak ingere. Csúszdapark, a Dráva, a Siklósi Vár vagy a nemzeti park. Kissé feljebb pedig ott van az örök klasszikus: a Balaton. A családi nyaralások egyik legkedveltebb célpontja, mert van természetes strand, ami maradandó élmény kicsiknek és nagyoknak. Lehet hajózni is, és például Badacsonynál partra szállva a Geológiai és botanikai tanösvényen a vulkáni hegyek természeti értékeivel kapcsolatos ismereteinket mélyíthetjük el.

A szomszédságban lévő Folly Arborétum igazi környezetórát nyújt, hiszen 130 fenyőfajt, 20 lomblevelű fafajt, 20-30 örökzöld és lombhullató cserjefajt vonultat fel. Ha pedig már elég volt az ismeretbővítésből, akkor egyszerűen csak másszunk fel a 18 méter magas Kisfaludy-kilátóhoz, ami a Badacsony hegy 437 méteres magassági pontján van. Pazar ajándékot kapunk, lábaink előtt hever a Tapolcai-medence és az azt övező hegyek sora.

Budapest, te csodás

A nyarat kitöltő izgalmas lehetőségek közül válogatva Budapest megkerülhetetlen. Itt szintén találkozik a természet és a történelem. Kiváló célpontja a családi nyaralásnak vagy egy-egy kirándulásnak, mind autóval, mind vonattal megközelítve. Azonban mindkettőnek van előnye és hátránya: az autónál az utazás során nem kell a menetrendhez alkalmazkodni, és akkor áll meg a család pihenni, amikor jólesik. Viszont a fővárosban a parkolás már nehézkes, nem mindig tudjuk ott hagyni az autót, ahol szerettük volna, mert egyszerűen nincsen szabad parkolóhely. A vonattal való utazás hátránya kétségkívül a kötöttség: megszabott időre ki kell érni, és az utazást szülőknek és gyermekeknek végig kell bírni, ami főleg a kisebbeknek nehéz, hiszen nekik lételemük a mozgás és a lárma. Ám van egy nagy előnye is: a nagycsaládosok számára a MÁV a belföldi vonalain 90 százalékos kedvezményt biztosít. Ez nem kis anyagi segítség.

Az utazás hogyanja után térjünk vissza Budapesthez. A fővárosra érdemes több napot rászánni, de még akkor is maradni fog felfedezésre váró szépség. Nem túlzás azt állítani, hogy Budapest szépségeire, kincseire éveket lehet és kell szánni. Az ember eszébe először az Országház, a Nemzeti Múzeum, a Szent István Bazilika, a Hősök tere, a Budai Vár, a Halászbástya és a Mátyás-templom jut. Ha természetet keres, akkor a Gellért-hegy és a Margit-sziget. Ám ezeken túl is van lehetőség és élmény bőven. Ott van például a Nemzeti Színház mögötti zikkurat, ami a pesti oldalon remek kilátást nyújt a Dunára.

Ha azonban még többet akarunk látni, át kell menni Budára, például menetrend szerinti hajóval, melyet érvényes BKV-jeggyel, bérlettel lehet igénybe venni. Ez egy költséghatékony megoldás. A klasszikus sétahajózás már komolyabb kiadást jelent. A budai oldalon feltétlenül meg kell ismerni a sziklás Sas-hegy tanösvényét, illetve a Nagy-Hárs-hegyen a Kaán Károly-kilátót. A természetjáróknak a Tündér-szikla vagy a Kecske-hegy igazi csemege. De ne menjünk el szó nélkül az Erzsébet-kilátó mellett sem, ami a János-hegyen magasodik, s rendkívül családbarát a megközelítése: babakocsival aszfaltos úton is fel lehet jutni. A családbarát megközelítés igaz a Szemlő-hegyi-barlangra is. Itt csupán arra kell felkészülni, hogy 12 fokos hőmérséklet van – egy kis természetes frissesség a nyári kánikulában.

Édentől keletre

Budapesttől kelet felé haladva, rátalálunk Nyíregyházára, ahol fantasztikus állatpark van. Erre egy egész napos kirándulást is rá lehet szánni a gyerekekkel. Nem lehet megunni akkor sem, ha az ember sokadszorra látja. A csodálatos állatvilág több mint 500 faja és több mint 5000 egyede él itt. Kicsit olyan, mintha egy világkörüli utazást tennénk. Élőben láthatunk fehér tigrist, afrikai elefántot, komodói sárkányt, indiai orrszarvút, jegesmedvét, homoki tigriscápát vagy nyugati síkvidéki gorillát, miközben kellemes sétát tehetünk a fák között.

Ha a Nyíregyházi Állatpark mellett vagy helyett a Hortobágyi Nemzeti Parkra esik a választásunk, ismét jó döntést hozunk. Természetes közegükben láthatunk szürke gémet, pusztai sast, darut, nagy kócsagot, őzet, szürke farkast, bárányt vagy kulánt. Emellett megismerhetjük az ősi mesterségek világát, és ha megéhezünk közben, tájjellegű ételeket kóstolhatunk meg. Pihenésképpen a sok séta után a Hortobágy-halastavi kisvasútra szállva gyönyörködhetünk a végtelen tájban – nagycsaládosok számára is megfizethető áron. Ha már itt vagyunk, nem hagyhatjuk ki a hortobágyi Kilenclyukú hidat, ami az ország leghosszabb közúti kőhídja.

Végül egy gyöngyszem: Gyula. A családok számára itt a legvonzóbb a Gyulai Várfürdő, mely valóban különleges, hiszen az Almásy-kastély 8,5 hektáros parkjában lett kialakítva.

Igazi élmény több száz fa, virág társaságában élvezni a napfényt és a fürdést. Hullámmedence, csúszdás medence, fényalagút medence, vízesés, és még sorolhatnánk mennyi minden vár. Ami azonban fontos, hogy van 2005 méter mélyről származó gyógyvíz is, ami kiválóan alkalmas a mozgásszervi betegségek, idegbántalmak kezelésére, illetve baleset, műtét utáni rehabilitációs kezelésekre is. Közvetlenül a várfürdő mellett található a Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont, ami rendkívül érdekes minden korosztály számára. Régi idők világa elevenedik meg itt, és interaktív módon betekintést nyerünk abba, hogyan éltek a grófnők, hogyan készültek az ételek, mivel és hogyan dolgoztak a komornák, a szolgálók. Mintha láthatatlanul ott lennénk köztük egy régi világban. Egy igazi időutazás, melyet azzal tehetünk teljessé, ha ellátogatunk a Százéves Cukrászdába, ahol korhű berendezés között fogyaszthatunk el finomabbnál finomabb süteményeket.

Ha a történelemből még nem volt elég, akkor nem hagyható ki a Gyulai Vár, ami a 15. században épült, és mára Közép-Európa egyetlen épen maradt síkvidéki téglavára. Huszonnégy kiállítótermében közel hét évszázad történetét járhatjuk végig, a kilátóból pedig gyönyörű panoráma nyílik a városra. Esti programokként a vár lábainál fekvő kis tavon csónakázhatunk, illetve a Gyulai Várszínház előadásai közül választhatunk egy ízlésünknek megfelelő darabot.

Nyakig a nyárban – sokan vagyunk így, akik egy, kettő vagy több gyermekről gondoskodunk. S talán most felsóhajtunk, hogy de jó volna, ha az egész nyár szabadság lenne nekünk, szülőknek is, mert van lehetőség, ötlet elég, mit kimeríteni egy nyár alatt nem lehet, de legalább marad elképzelés a következő évre is. Egy része, részlete azonban megvalósítható a nagyszülői felügyelet és a táborok mellett, időt szakítva a családi nyaralásra és az egy-egy napos kirándulásokra, mert a nyár az nyár, a gyerek pedig gyerek! Kell az együttlét öröme nagyoknak és a kicsiknek!