Kereső toggle

Hazai utazási trendek

Így utazunk mi

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

2018-at a Magyar Turisztikai Ügynökség a családbarát turizmus évének jegyzi azzal a céllal, hogy a vendéglátó- és a szálláshelyek, illetve más turisztikai szolgáltatók felkészülten fogadják a kisgyerekekkel és/vagy szülőkkel, nagyszülőkkel érkezőket. De az idei utazási trendeket a technológia fejlődése és az új, egyedi élmények iránti vágyak is alakítják.

Míg a téli hónapokban főként síelés céljából keressük fel a környező hegyeket, addig a tavasztól késő őszig terjedő időszakban már a távoli országok is megfizethető áron elérhetőek. Nyáron pedig jellemzően a Földközi-tenger partvidéke éppen úgy igen kedvelt, mint az egzotikus szigetek. Ám a hosszú vakációk mellett a hétvégi kiruccanások is egyre inkább szokássá váltak, még mindig nagyon népszerűek az európai nagyvárosok – Róma, Barcelona, Milánó. És egyre többet repülünk is: a február–márciusi tengerparti pihenésekben a Kanári-szigetek és Málta vezeti a toplistát – legalábbis a Wizz Tours felmérése szerint.

Igaz, hazánkban a február–márciusi időszak nem a legtipikusabb utazási szezon, holott éppen tél végén lenne a legnagyobb szükségünk feltöltődésre. Ekkor honfitársaink valamivel kevesebb mint fele, 48 százaléka utazik legfeljebb 3 napos városnézésre, és az említett úti célok mellett még Lisszabon, London és Madrid kerül be a legnépszerűbbek közé.

Az utazók másik fele inkább az otthonuk közelében keres néhány nap alatt felfedezhető helyeket, ahol gyorsan kipihenhetik a zsúfolt hétköznapok fáradalmait. Mivel a nagyvárosokat túlterheli a gyorsan növekvő turizmus, ezért új helyszínek kerülnek reflektorfénybe: kevésbé zsúfolt, olcsóbb, eldugottabb helyeket keresnek. 

Nagy-Brieger Vica a Szállás Másképp vezetője érdeklődésünkre elmondta: „A mi tapasztalataink egyrészt azok, hogy most már egyre fiatalabb korosztály kíván »elvonulni« olyan helyre, ahol talán még a madár se jár. Egyszerűen a végtelenül nagy nyüzsgés és pörgés miatt. Sok fiatal jelzi, hogy neki mindegy hova kínálunk szállást, csak minél távolabb mindentől. Tekintve, hogy jellemzően az összes szállásunk valamilyen faluban van, így ez azért részünkről nem nehéz kihívás. Másrészt viszont azt is tapasztaljuk, hogy nyárra és a kiemelt időszakokra szinte már fél évvel a nyaralás/vakációzás előtt lefoglalják a szállásokat”.

Csakhogy már nemcsak városnézésről és a vágyott célpontok kipipálásáról szól a kirándulás. Az utazók nem ugyanazt akarják csinálni, mint mindig, hanem új kihívásokat keresnek: például lefutni egy maratont, átúszni a Balatont, megmászni magas hegyeket stb. A hangsúly azon van: mit tudsz kihozni magadból és nem azon, mit tudsz kihozni a közösségből. Az is tendencia, hogy az utazók egyre kalandosabb kedvűek: legyen szó szörfözésről, ejtőernyőzésről, bungee jumpingról, búvárkodásról, barlangászásról, kajakozásról vagy túrázásról – a kaland mára az utazási iparág egyik kulcsszavává vált.

A hotelek már nem a szobák méretének növelésével, hanem nagy, központi, közösségi terek létrehozásával vannak elfoglalva. A nyitott társalgó a szálloda kényelme mellett a többi emberrel való ismerkedés lehetőségét is megadja az ilyen kalandra vágyó utazóknak. Például a Marriott már így építi Moxy hoteleit.

Ugyanakkor a technológia fejlődése értelemszerűen az utazási ágazatra is kihat. Gondoljunk csak például a foglalásokat, a helyi közlekedést és kommunikációt megkönnyítő vagy az utazások személyre szabását támogató applikációkra. Ahogy a nagysebességű WiFi, a mesterséges intelligencia, vagy az automatizált be- és kijelentkeztetés is egyre jobban terjed…

Olvasson tovább: