Kereső toggle

A szauna jótékony hatása

A téli sláger

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Míg tavaly nyáron mindenkit a légkondicionálókra adott kedvezmények
érdekeltek, addig az idei télen a néhány éve még luxuscikknek számító szauna
lett a sláger: ma már 150 ezer forintért is hozzájuthatunk az egészségtudatosság
egyik mércéjének számító berendezéshez. A szauna regeneráló hatása
vitathatatlan: aki egy átdolgozott éjszaka vagy akár csak egy keményebb munkahét
után kipróbálja, az teljesen magához tér, mondhatni egy csapásra megszabadul a
másnaposság és a kimerültség érzésétől.

Már a régmúltban is világszerte – primitív és civilizált népek között
egyaránt – közismertek voltak a különböző izzasztófürdők.

A szaunát eredetileg fürdésre és melegedésre hozták létre, de a magas hőfok
miatti tisztaság lehetővé tette a betegek ápolását, sőt, sokszor még a
higiénikus szülést is. Bár néhány évszázadra feledésbe merült, sőt volt idő,
amikor még tiltották is, a szaunázás egészen a mai napig az emberek kedvelt
időtöltése, a fáradalmak kipihenésének egyik legjobb módja, az egészséges
életmód és a kikapcsolódás egyik nélkülözhetetlen eszközévé vált.

Mára már tudományosan is bizonyított tény, hogy az alapos szaunázás akár egy
kemény edzéssel is felér. A különbség annyi, hogy a szaunázásnál a külső hőre
reagál a szervezetünk, míg az edzés alatt a hő a mozgás hatására belőlünk
áramlik. A skandináv országokban már régen rájöttek, hogy a szauna tisztítja
szervezetünket, segít megszabadulni a káros salakanyagoktól, jó immunerősítő és
érregeneráló hatású. Az északi népek legendás teherbíró és nehézségtűrő
képességében jelentős szerepet tulajdonítottak a szaunázásnak. Nem véletlenül
nevezték a „szegény ember kórházá”-nak.

Finn szauna

Finnországot méltán nevezhetjük a szauna hazájának, mivel náluk maradt fenn
leginkább a szauna-kultúra ősi hagyománya, ahol a legtöbb családi ház tartozéka
a szauna. A finnek voltak az elsők, akik mára az egész földtekén elterjesztették
az áldásos faházikókat, kabinokat – náluk az újszülöttektől kezdve a
nagyszülőkig mindenki szaunázik.

Ma már többféle szauna van forgalomban. Az „igazi”, hagyományos szaunák
kizárólag „tetőtől talpig” fából készülnek (általában lucfenyő, amely elnyeli a
nedvességet, és visszaveri a hőt), az ajtók biztonsági üvegbetéttel vannak
ellátva. Elektromos fémkályha (természetesen kővel a tetején) melegíti be a pár
négyzetméternyi területet.

Európában a finn szauna a legelterjedtebb. A szaunában történő izzadás frissítő
hatását a magas hőmérséklet (körülbelül 80-90 °C) és az alacsony páratartalom
(maximum 10%) biztosítja. Szaunázáskor a véredények tágulnak-szűkülnek, ezzel
növelik a test ellenállóképességét, segíti a méregtelenítést. A szívre és a
vérkeringésre is jó hatással van, míg bőrünk bársonyos lesz tőle. Agyunkra
nyugtatólag hat, elősegíti a mélyebb és intenzívebb alvást.

A finnek szerint: „A szaunában minden méreg elfüstölög, és az epe megnyugszik.”
Lehet, hogy első hallásra vadul hangzik, de egy ősi finn szokás szerint ha már
nagyon melegünk van, akkor menjünk ki a szabadba lehűlni, akár feküdjünk le a
hóba, és ha kint fázni kezdünk, akkor térjünk vissza a meleg kabinba. A párás,
izzadós szaunázáshoz elég a 70-80 Celsius-fok, magas 40-70 százalékos
páratartalommal. A száraz szaunázásnál a 80-100 Celsius-fok mellé elég a 20-40
százalékos páratartalom.

A két stílus között természetesen mindenki maga választ éppen a kedve szerint.

Infraszauna

Az infra- vagy bioszauna a finn szaunától eltérően fejti ki hatását, mivel
itt az infrasugár egy centire bejut a bőrfelszín alá, ahol fellazítja a bőr
alatt lévő salak- és méreganyagokat, majd a verejtékmirigyeken keresztül segít
kiüríteni azokat a szervezetből. Előnye az, hogy nemcsak wellness központokban
van használatára lehetőség, hanem kis helyigénye miatt elterjedt a házi
alkalmazása is. Ezt a fajta szaunát sokat használják a sportban izomsérülés
esetén is.

Az infraszauna meggyorsítja az anyagcsere-folyamatokat, korlátozza a kórokozó
baktériumok és vírusok szaporodását, és fokozott aktivitásra serkenti az
egészséges testrészeket és szerveket. Beindul a test öngyógyító folyamata, javul
az ellenállóképesség. Az infraszauna kedvező hatását különböző betegségek esetén
orvosi publikációk egész sora támasztja alá. Kitűnő fájdalomcsillapító hatása
van: krónikus gyulladások (arc-, homloküreg-, medencegyulladások), reuma,
köszvény, isiász, izomgörcsök, izommerevség által okozott nyak-, váll-, és
derékfájdalmak enyhítésére és gyógyítására alkalmazható.

Gyakorlati tanácsok

A finnek közkedvelt szólása: „Engedd, hogy a szauna elfeledtesse veled
mindennapi gondjaidat!” Vagyis a testi, lelki megújulás, a felfrissülés
természetes helye a szauna: segít az egészség megőrzésében, és kellemes
közérzetet biztosít.

Zuhanyozzunk le a szaunába való belépés előtt, hogy a testen lévő
szennyeződéseket eltávolítsuk. Higiéniai okokból vigyünk magunkkal törülközőt,
és arra üljünk. Csak addig tartózkodjunk a szaunában, míg jólesik a meleg –
fontos elv a fokozatosság: élettanilag javasolt idő a tizenöt perc, míg
infraszauna esetén harminc perc.

A rendszeresen szaunázók többször egymás után visszamehetnek a helyiségbe.
Miután kimentünk, hideg vízzel zuhanyozzunk le, vagy merüljünk el egy hideg
vízzel teli medencébe. Majd törölközzünk meg alaposan, és feküdjünk le pár
lazító percre.

A finn szaunázás olyan program, amire legalább másfél órát kell szánnunk.
Fontos: a szaunázás alkalmával általában két liter folyadékot izzadunk ki, amit
utána pótolni kell, amelyre legjobb a szénsavmentes ásványvíz. A legvégén pedig
alaposan tusoljunk le.

Olvasson tovább: