Kereső toggle

Bridget Jones 2.

Mindenki megőrült?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Mit lehet írni egy olyan filmről, amelynek egyik legnagyobb szenzációja, hogy a filigrán színésznő minden epizód kedvéért felszed 10-20 kilót, hogy megformálhassa a kissé molett, esendően bájos (?) főhősnőt, aki mára a szingliirodalom klasszisa lett? Merthogy a Bridget Jones naplója időközben kultuszfilmmé vált: világszerte elsöprő sikert arattak a magányos brit harmincas hölgy könyv-, majd filmbéli lamentálásai az élet fontos dolgairól. A főbb napirendi pontok a fogyás, a karrier- és önépítés, egy normális "pasi" (a film egyik kulcsszava) összehozása, illetve a cigarettáról való leszokás, amelynek egyetlen előnye az apuka megfogalmazása szerint, hogy legalább "megöl, mielőtt rosszabbra fordulnak a dolgok". Egy bestsellernek mondott könyv és film után borítékolható a folytatás, amely megtekintve csak azért bizonyul említésre méltónak, mert tartani lehet tőle, hogy elődjére való tekintettel nagy tömegeket fog a vetítőtermekbe vonzani. 

Szóval. René Zellweger, Hugh Grant és Colin Firth hármasa ismét a filmvásznon, hogy másfél óra leforgása alatt tudatosítsa a nézőben: fel a fejjel! A gyengébbek kedvéért megnyugtató életbölcsességként el is hangzik a filmben, hogy ne izgulj, ha harminchárom éves vagy, kissé termetes és nem túl tökéletes, mert akkor is van esélyed arra, hogy révbe érj. Tény, hogy a szirupos boldogságmesékre garantált a mindenkori kereslet, mert a társadalmi különbségek bennük könnyedén legyőzhetők, és ami a másikban a legzavaróbb, az itt garantáltan a legszerethetőbb is tud lenni egyben. Ugyanakkor méltatlan folytatása ez egy figyelemre méltó kezdetnek. 

A könyv második része, úgy hírlik, jobb az elsőnél – nos, a film esetében ennek totálisan az ellenkezője igaz. A naiv B. J. botladozásai és nevettető kalandjai, a valóságh? helyzetkomikumok után az álomférfi Mr. Darcy megtartásának és oltár elé vezetésének buktatói most cukormázas komédiát alkotnak, amelynek leghitelesebb epizódjai a londoni utcaképek. Pedig egy ilyen alaphelyzetből – hogyan tovább, miután megvan a nagy ő? – a maga m?fajában eredeti vígjátékot is lehetett volna alkotni, ha nem olcsó klisékre építettek volna a filmkészítők. Az elit jogászbálon esetlenkedő és lehetetlenül kiöltöztetett B. J. kalandjai a síparadicsomban vagy a munkamegbeszéléseken is túlkarikírozottak. Az újságíró hősnőt a Gond nélkül cím? utazós tévéműsorral még Thaiföldre is elszállítják, képtelen helyzetekbe sodorják – mindez már a kőkemény valóság talaja szándékszik lenni, elvégre nem lehet epizódokon keresztül álmodozni csakhogy az élesebb helyzetek is komplett paródiák, egy habcsókos filmet kapunk, hús-vér figurák helyett elnagyolt, kimerevített karakterekkel, felszínesen kezelt emberi viszonyokkal, gyakran erősen túljátszott főszereppel és minden ízében túlfűtött, vulgáris szexualitással. Az alkotás a Mindjárt megőrülök alcímet kapta – találó cím ilyen fordulatok és megpróbáltatások után, amelyekre az addig riválisnak hitt hölgy leszbikus csókja teszi fel a nem túl ékes koronát.

A második Bridget Jones-film szenvedéstörténete sajnos mind tartalmi, mind formai szempontból messze elmarad az elsőtől. A méltó folytatás híveinek szívből ajánlható az eredeti Mr. Darcy története videón: a Büszkeség és balítélet cím? filmben/regényben a társadalmi korlátokat két összeérő, nagyon is emberközeli egyéniség kapcsolata győzi le. Nem a szex.

Olvasson tovább: