Kereső toggle

Hites könyvbarátokat is meg szeretnének nyerni

Különleges ajánlat civil olvasóknak

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Gyökeres változások előtt a könyvterjesztés: az elmúlt években egyre nagyobb
szerepet kapnak a közvetett értékesítési formák, a katalógusokból történő
árusítás, és ennek továbbfejlesztett változata az internetes könyvkereskedelem.
Erről és egy rendkívüli kezdeményezésről kérdeztük Révai Gábort, a 250 ezer
tagot számláló Magyar Könyvklub igazgatóját.



Révai Gábor. Elsőként könyvekkel az Interneten

– Mi indította Önöket arra, hogy a magyarországi könyves szakma fekete
évében, 1992-ben egy teljesen új értékesítési formával induljanak?

– Éppen ez. A kilencvenes évek elején mind a könyvkiadás, mind a
terjesztés területén anarchikus állapotok voltak. Ebben a vákuumban álltunk elő a
zömében saját kiadványainkat tartalmazó katalógusunkkal. Ma negyedmillió tagunk
van, de nem titkolom: ebben

az eredményben közrejátszott, hogy az induló években szinte konkurrencia nélkül
tudtunk terjeszkedni.

– Mi változott azóta?

– A könyves szakma helyzete rövid idő alatt konszolidálódott. Nem
panaszkodunk: újra megjelentek a minőségi kiadványok és a terjesztők is
megerősödtek. A szakma azonban ma is borotvaélen táncol. Miközben a könyvárak a
többszörösére emelkedtek, mégis átlagosan 40 százalékkal elmaradnak a világpiacon
kínált színvonalú kiadványoktól. Ez a pénz nemcsak a profitból hiányzik – onnan
is természetesen – hanem például a reklámból: sem a kiadó, sem a terjesztő nincs
abban a helyzetben, hogy akár a legjobb könyveit széles körben hirdesse. Részben
emiatt is csökken az átlagos példányszám, jóllehet évről-évre több új könyv
jelenik meg.

– A könyvbarátok vásárlás előtt szeretik lapozgatni, ízlelgetni az új
könyveket. A katalógus – legyen bármilyen igényes – ezt nem teszi lehetővé.
Hogyan tudták mégis elfogadtatni?

– Érdekes módon a piacon ma leggyorsabban egy, még a katalógusnál is
"elvontabb" értékesítési forma terjed: az internetes kereskedelem. Az amerikai
elektronikus terjesztők részvényei szárnyalnak a tőzsdén, pedig ezeknél a
cégeknél a vásárló gyakran a címen kívül semmi más információt nem kap. Persze
a virtuális árúsítás nem helyettesíti a hagyományos könyvesboltokat. Ezekbe az
érdeklődők visszajárnak, nézegetnek, és összességében általában többet is
vásárolnak. Mi magunk mindkét irányban nyitunk: még az idén tervezzük elindítani
az első magyar web-könyváruházat. Ebben partnerünk az Inter-Európa Bank, amely
elsőként épített ki biztonságosan működő elektronikus fizetési hálózatot
Magyarországon. Eközben megvásároltunk egy több mint 40 üzletből álló
könyvesbolthálózatot is, így a Magyar Könyvklub hamarosan a terjesztés valamennyi
formáját képviselni fogja.

– A napokban egy meglepő akciót hirdettek meg. Karácsonyi kínálatukból a
Hit Gyülekezete tagjai számára egy önálló kedvezményes válogatással jelentkeztek.
A minikatalógushoz ön Németh Sándor vezető lelkésszel közösen írt ajánlást.
Volt már korábban más hasonló kezdeményezésük?

– Most először hirdettünk közös akciót valamely civil szervezettel.
Bízunk abban, hogy egy ilyen jelentős létszámú, önállóan működő közösség
érdeklődéssel fogadja ajánlatunkat és hosszú távú együttműködés jöhet létre
köztünk. Ahogy a közös ajánlónkban fogalmaztuk, hívő, családszerető
könyvbarátokat szeretnénk megnyerni, ezért kínáljuk az egyébként csak klubtagok
számára elérhető kedvezménynyel a kiválasztott könyveket. A címek a
gyermekkönyvektől a történelemig, a háztartási tudnivalóktól a regényekig sok
témakört felölelnek.

– Milyen hosszú távú célokra utal?

– Érdeklődés esetén a jövőben rendszeresen jelentkeznénk közös
különleges ajánlatokkal. Mivel az általános katalógusunk számos nem saját
kiadású művet is tartalmaz, ebben akár a gyülekezet által kiadott, vagy ajánlott
művek is megjelenhetnek. Ez a katalógus 250 ezer klubtagunkhoz jut el, így azt
gondolom, hogy az előnyök kölcsönösek lehetnek. De nem csak ilyen együttműködésre
törekszünk. Szeretnénk megkönnyíteni a nehezebb sorban élő vagy nagycsaládos
hívek számára az értékes könyvekhez jutást. Ezért idén karácsonyra 500 ezer
forint értékben ajánlottunk fel könyvcsomagokat a gyülekezet tagjai számára.


Megnyílt az ország legnagyobb könyvesboltja



Budapesten szerdán ünnepélyes keretek között átadták a VII. kerület, Rákóczi út
12. szám alatt található Libri Könyvpalotát. Az ország jelenlegi legnagyobb könyvesboltját
a Libri Könyvkereskedelmi Kft. új, 1800 négyzetméter alapterület? üzlethelyiségében
alakították ki.

A kétszintes könyvpalota 1100 négyzetméteres eladóterében a könyvbarátok a
tematikailag is igen gazdag választékban – a magyar, sőt idegen nyelv? szakirodalom,
szórakoztató és szépirodalom között – megtalálhatják a legújabb, valamint az
elmúlt években hazánkban kiadott kötetek túlnyomó többségét.

A Libri Könyvpalota nem csupán könyvkereskedés: megalkotói a könyvbarátok napi találkozóhelyének,
egyfajta kulturális centrumnak is szánták a létesítményt. A betérő vendéget a
mintegy tízezer kiadvány jól áttekinthető rendszerén túlmenően olvasósarok, külön
internetes kávézó, kiállítóterem, rendezvényterem, s mindennek megfelelően gazdag
kulturális program is várni fogja. Jelenleg a frankfurti magyar könyvanyagot bemutató
"Frankfurt kicsiben" cím? kiállítást tekinthetik meg az érdeklődők. Az
Internet kedvezményes használatán túl az olvasóbarát jelleget számos olyan szolgáltatás
is erősíti, mint amilyen az emeletre vezető hangtalan mozgólépcső vagy a gyermekmegőrző.

Az irodalomkedvelők nem kis örömére úgy tűnik, leáldozóban van az a korszak,
amikor a könyvesboltokból kinézték a hosszasan böngészőket. Példa erre ez a könyvesház
is, ahol a betérő kedvére olvasgathat a kávézóban vagy a külön erre a célra létrehozott
pihenők egyikében.

Olvasson tovább: