Kereső toggle

Vásároljunk-e téli gumit

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

KIRÁLY SÁNDOR

Minden autósnak nehézséget okoztak a december eleji havas utak. Ha nyári
gumival rendelkeztek azért, ha télivel, akkor a nyári gumival korcsolyázó kollégáik
miatt. Ha egy 2 millió forint érték? gépkocsit veszünk alapul, a jó gumik az autó
árának kb. 5 százalékát teszik ki. Viszont ennél sokkal nagyobb százalékban
vesznek részt az autó biztonságos manőverezésében. A nyári gumik nem szeretik a
hideg útfelületet, ezen rideggé és csúszóssá válnak. Gondoljunk arra, hogy a
Forma-1 versenyeken is előmelegítik a gumikat a minél jobb tapadás érdekében. Ha az
időjárás lehűti az útfelületet – mondjuk – 0 fok körülire, ráadásul még nyálkás
is, vészfékezéskor a fékút nyári gumival nem sokkal kevesebb, mint tükörjégen.
Lehet úgy is spórolni, hogy csak az autó meghajtott kerekeire veszünk téligumit. A
legokosabb megoldás az lenne, ha télire leállítanánk az autót. Ha viszont mégis
elindulunk vele, kanyarodunk, vagy fékezünk, az autó nyári gumis fertája kiszámíthatatlan
kitörésekkel fog válaszolni. A téli gumik mintázata több száz apró lumellából áll,
melyek csak akkor tudnak működni, ha legalább 3-4 milliméter mélyek. A tesztelők négy
fő szempont szerint vizsgálják a gumikat: viselkedésük havon, jégen, vizes és száraz
úton. Léteznek még egyéb kritériumok is, amelyek a biztonságot nem annyira befolyásolják,
ám fontosak lehetnek pénztárcánk, vagy egyéb érzékszervünk szempontjából.
Ilyenek a gördülési ellenállás, a zaj és a rugózási komfort. Mind a téli, mind a
nyári gumikat egy biztonságos maximális sebességre tervezik. Ezeket a következő betűk
jelölik: Q=160km/h, T=190km/h, H= 210km/h és V=240km/h. Sokan vesznek a nyárival azonos
átmérőjű, de keskenyebb téli gumit, pl. 167/70R13-as helyett 155/70R13-as méretűt,
amivel könnyebb az elindulás, mert nagyobb felületi nyomást, így jobb tapadást
biztosít a talajjal. Sajnos, ami előny elinduláskor, hátrány megálláskor, a fékút
ugyanis rövidebb szélesebb gumikkal. Önökben is felmerülhet a kérdés: most akkor
elindulni vagy megállni a fontosabb? Nos, ez attól függ, hogy a Mátrából jövünk
lefelé, vagy egy vasúti átjáróból igyekszünk kifelé. A téli gumik anyaga lágyabb,
és kétszer olyan gyorsan kopik, ha a tél elmúltával (5-6 fok felett) elfelejtjük
lecserélni.

Olvasson tovább: