hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Közlekedési dugók és az agresszivitás
Káoszhelyzet a fővárosban

2003. 11. 17.
Egy nemrég készült felmérés alapján az EU országainak városlakói száz utazás közül nyolcvankettőt autóval, tizenkettőt tömegközlekedési eszközzel, hatot pedig kerékpárral tesznek meg. Elnézve Budapest útjait, nálunk talán még dominánsabb a személyautók aránya: csak a fővárosban naponta nyolcvan új személygépkocsit helyeznek forgalomba.

Az autók egyszerűen túl sok helyet igényelnek, már nincs messze az az idő, amikor ki lehet tenni Budapestre a "megtelt" táblát. A fő közlekedési utak egyetlen forgalmi sávjának lezárása is rendkívüli krízist tud okozni a főváros közlekedésében. A dugókat szaporítja, ha szakmai hozzá nem értés vagy a közművek kommunikációs hibája miatt az adott útszakasz menekülő útvonalát is egy időben zárják le. Tetézhetik a helyzetet olyan, rendkívüli események is, mint a csőtörések, vagy balesetek. Ilyenkor szokták mondani, hogy "beállt a város". Mivel Budapest közterületének nagysága adott, a főváros, de az emberek is elérkeztek tűrőképességük határára. 

Az egészséget és a környezetet emésztő, krónikus közlekedési dugók ellen valamilyen megoldást kell találni! Az egyik alternatíva – amely Londonban már működik –, az úgynevezett "dugó adó", mely szerint minden belvárosba behajtani kívánó autósnak öt fontot (körülbelül kétezer forint) kell fizetnie. A rendelet bevezetése óta járhatóbbá vált az angol főváros, egyre több autós parkol le az adókörön kívül, és ül át valamilyen tömegközlekedési eszközre. 

A felgyorsult életritmus miatt egyébként is rohanó és időhiányban szenvedő autósok egy része agresszívvé válik, ha vélt vagy valós sérelem miatt korlátozzák a mozgásszabadságát. A dugókat sokan "egyéni" módon, a közlekedési szabályok durva megsértésével próbálják feloldani. Viselkedésmód-utánzással ilyenkor "egy bolond százat csinál", ami irritálja a normálisan közlekedőket. Ne essünk abba a csapdába, hogy mások deviáns magatartása miatt mi idegeskedjünk. 

Úgy tűnik, hogy a ma már mindenkire kiható közlekedési krízis megoldásában az állam magára hagyta a fővárost. Nem is csoda, hisz a dugóban "pihenő" autós minden egyes kipufogó-pöffentése zene a pénzügyminisztérium füleinek. A városi araszolás közepette ugyanis nem ritkán másfélszer több üzemanyagot fogyaszt autónk, mint normális esetben. A közlekedésben fokozottan tapasztalható agresszió nem tüneti kezelést igényel, hanem az előidéző okok megszüntetését. Inkább az utak karbantartásának hozzáértő ütemezését, a szintbeli kereszteződéseket tehermentesítő felüljárók építését, és új, elkerülő utak létrehozását kéne forszírozni. Telik rá, vagy nem?

Stresszoldás

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!