hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Találkozás a múlttal
Bemutató: Chrysler PT Cruiser 2.0

2000. 10. 14.
A Daimler-Chrysler Corporation olyan új kategóriateremtő szereplővel rukkolt ki az autópiacra, aminek nincs közvetlen konkurense. Az új Chrysler emocionális vonzereje már piaci megjelenése előtt példátlan érdeklődést keltett világszerte. A Genfi Autószalonon 1998-ban bemutatkozó, akkor még koncepció autóról borítékolni lehetett, hogy gyártósorra kerül, és pályafutását nem a cég házi múzeumában végzi.



Nem csak gengsztereknek    Fotó: K. S.

Könny? lenne nosztalgiahullámnak minősíteni a korstílusok manapság divatos újraélesztését,
de e jelenség mélyén ott rejlik a vágy, hogy az ember kapcsolatba lépjen azokkal az
elemekkel, amelyek kiállták az idő próbáját, ilyen a Cruiser retro formavilága is.
Nevének első tagja személyszállításra utal (Personal Transport), míg a Cruiser
jelentése: cirkáló. Akár Al Capone is kiszállhatott volna a 30-as évek Amerikájának
stílusjegyeit magán hordozó PT Cruiserből, de a széles mosolyból rögtön ráismertem
lapunk igazgatójára, Kerti Attilára. Az autó dizájnja derűt és jókedvet vált ki
utasokból és külső szemlélőkből egyaránt. Járművünket a rendőr pusztán kíváncsiságból
állította le, érdeklődésének tárgya nem papírjaink megléte, hanem a régi és az
új vegyítéséből adódó kontraszthatás volt. Al Caponéval a zsaruk biztosan nem
lettek volna ilyen elnézőek, biztonságáról legalább négy, dobtáras géppisztollyal
felszerelt gátlástalan fickó gondoskodott. Mára a személyi biztonság fogalomkörét
újra definiálták, a Cruiserben blokkolásgátló és négy légzsák is vigyáz az
utasokra. Az amerikai alkoholtilalom idején a csomagtartó titkos rekeszeinek legnépszerűbb
tartalma valószínűleg a whiskys kartonok voltak, eszükbe se jutott az a trükk – ami
a Cruiserrel megtehető –, hogy az utastérbe helyezett két kerékpárral álcázzák
szállítmányukat. Variálhatósága vetekedik bármelyik busz-limuzinéval. A vezetőülés
kivételével valamennyi ülés lehajtható, a hátsók ki is vehetőek 1/3–2/3 arányban.
Titkos és féltett dolgaink tárolására itt is sok lehetőség van a rejtett, süllyesztett
tárolóhelyek használatával. A csomagtérpolc – amely öt különböző pozícióban
rögzíthető – a belőle kihajtható m?anyag láb lehajtásával piknik asztalként is
szolgálhat, akár 45 kilogrammnyi szendvics terhelését is elbírja. A PT 4,3 méteres
hosszával rövidebb minden Chryslernél (még a Neonnál is kisebb 14 centiméterrel).
Ugyanakkor elöl is, hátul is olyan nagy a láb- és fejtér, amit csak két kategóriával
nagyobb autóknál tapasztalhatunk. Jelenleg csak egyetlen helyen, a mexikói Tolucában
folyik a gyártása, havi 15 ezres darabszámmal, ezért az a furcsa helyzet állt elő,
hogy a vásárlók hajlandók akár 6 hónapig is sorban állni ezért az autóért. Hazánk
e várakozás tekintetében jó 30 évvel megelőzte a fejlett világot, még ha az akkori
Zaporozsecek és a kocka Wartburgok nem is voltak egyértelm? "vizuális élmények".
Manapság tapasztalható egy tendencia, hogy vásárláskor az emberek jó része elsősorban
külalak és dizájn alapján választ autót. Jó példa erre a gyönyörűen megrajzolt
Peugeot 206-os, amely már a kirakatban "eladta magát". Természetesen ez nem azt
jelenti, hogy a PT műszaki oldalról gyengébb lenne, hiszen már a Classic alapkivitel
felszereltsége is jóval magasabb az európai autókénál. Kritikai észrevételünk
csak az ablakemelők kapcsolóinak elhelyezését illetően van, időbe telik megszokni,
hogy az oldalajtón elhelyezett kapcsoló a központi zárat vezérli, az ablakemelő
kapcsolóit pedig a műszerfal közepén kell keresgélni. Az európai piacra gyártott
Cruisereket jelenleg csak egy 2.0 literes, 16 szelepes, dupla vezérműtengelyes motorral
készítik, melynek teljesítménye 141 LE, maximális nyomatéka 188 Nm. Az alaptípus
7,2 milliós fogyasztói árának tükrében az már bizonyos, hogy a PT Cruisert nem tömegautónak
szánták, és a magas légellenállási tényező (Cw: 0,38) miatt fogyasztási versenyt
sem fog nyerni. De ez már a 30-as évek gengsztereit sem érdekelte. (K. S.)

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!