Kereső toggle

Teszt: Volvo V70 2.4

140 lóerős légtisztító

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

"Az autókat emberek vezetik. Ennélfogva a Volvónál minden cselekedetünk vezérelve
mindenkor a biztonság."

(Asar Gabrielsson, a Volvo egyik alapítója)



Egy igazi családi autó

Ahány baleset, annyiféle ütközés, a variációk száma végtelen. E tagadhatatlan
tényt figyelembe véve a Volvo 80 millió dolláros költségvetéssel létrehozott egy
új biztonságtechnikai központot, ahol – a világon egyedülállóként – egy 154 és
egy 108 méter hosszúságú úttest légpárnákon mozgatva egymáshoz képest 90 fokkal
elforgatható, így bármilyen szög? ütközést tudnak modellezni. Az eseményt 30
videokamera rögzíti, melyek másodpercenként 3000 filmkockát készítenek. A
szakembergárda így pontos képet kap a karoszszériaelemek, a biztonsági övek vagy a légzsákok
viselkedéséről. Egyébként az ütközést alulról, egy üvegből készült padló alól
is lehet fényképezni. Ütközést nemcsak a valóságban, hanem a virtuális világban,
akár a tervrajzok alapján is megvizsgálhatnak, modellezve, hogyan viselkedik egy új
autó baleset esetén. Nem véletlen, hogy a Volvo szuperszámítógépénél – a NEC
SX4-nél – alig akad nagyobb teljesítmény? a világon. Minden harmadik eladott Volvo
kombi típusú, az ezt kedvelő vásárlói igény kielégítésére a svédországi autógyárnak
nem kell a szomszédba mennie. A V70 alkatrészeinek 60 százaléka azonos az S80-as zászlóshajóéval.
A tesztelt öthengeres, 140 lóerős motornak változó vezérlése van a szívó és a
kipufogó oldalon is, a 220 Nm nyomaték mindig elegendő dinamizmussal mozgatja a másfél
mázsás kasztnit. Akinek van plusz 3 milliója és néhány magas beosztású rendőr
ismerőse, az választhatja a T5-ös nagynyomású turbómotorral felszerelt változatot,
amelynek gyorsulása: 0-100 km/h, 7,1 sec. Skóciába leginkább a 2.5 literes közvetlen
befecskendezés? turbó dízelt exportálják, amelynek vegyes átlagfogyasztása 6,5
liter/100 km. A tesztelt benzines változatnak – melynek károsanyag-kibocsátása már
most kielégíti az európai 2005-ös emissziós értékeket – városi fogyasztása 11,5
liter/100 km volt. Nehéz lenne felsorolni a V70 összes biztonsági és kényelmi
rendszerét, amelyek komfortérzésünket, személy- és vagyonvédelmünket szolgálják,
de

néhány remek dolgot megemlítek. Az első légzsákok az ütközés energiájától és
a biztonsági öv bekapcsoltságától függően intelligens vezérlés alatt állnak,
kisebb ütközéskor csak ¾-ig fújódnak föl. A fej oldalütközés-védelmének fokozására
a tetőkárpit pereme alatt rejtőzik egy függönylégzsák, biztonságot nyújtva az első
és hátsó utasoknak egyaránt. Természetesen alapáron jár a mellkast védő oldallégzsák
is, amely – mivel nem a gépkocsi oldalában, hanem az első üléstámlák peremében
helyezkedik el – az ülés beállításától függetlenül mindig az utas oldala
mellett bomlik ki. Világújdonság a V70 hűtőjének olyan katalitikus anyaggal való
bevonása, amely a rajta keresztül áramló káros ózon akár 75 százalékát oxigénné
alakítja át, tisztítva a levegőt. A talajszint? ózon – amely leginkább erős napsütésben
és magas kipufogógáz-tartalom esetén alakul ki – légzési problémákat okozhat, és
a növényi vegetációkat is károsítja. Az elektronikus légkondi kiegészíthető egy
"levegőminőségi rendszerrel", amely figyeli a belépő levegő mérgező károsanyag-tartalmát,
és automatikusan elzárja a szellőzést, mielőtt az utastérben egészségtelen körülmények
alakulnának ki. Nagy a család? A V70 ezzel a kérdéssel is megbirkózik, rendelhető a
csomagtérbe olyan kétszemélyes, hátrafelé néző extra gyerekülés, hárompontos
automata övekkel és fejtámlákkal, amely használaton kívül lehajtható a csomagtér
padlójába. A hátsó ülésekbe két darab integrált, felhajtható gyerekülés van beépítve
a 3-10 éves gyerekek biztonságos szállítására, hogy a biztonsági öv jól feküdjön
föl medencéjükön és mellkasukon. Rendelhető automata szintszabályozás is, amely
teljes teher esetén is állandó értéken tartja a karosszéria szabad magasságát. Az
elektromosan behajtható külső visszapillantó tükrökben elhelyezett lámpák elegendő
talaj-megvilágítást adnak, ha sötétebb helyen kell kiszállni, a funkció a távvezérlőről
kapcsolható. A beépített GSM telefont a kormánykerékről lehet vezérelni, a mikrofon
a belső tükörben, a hangszóró a fejtámlában van. Az első kartámlában elhelyezett
kézi beszélő pedig lehetőséget biztosít arra, hogy valamelyik utasunk magánbeszélgetést
folytasson. Az új V70 a XXI. század stílusát és vezetési élményét ötvözi a
Volvo hagyományos értékeivel: a nagy belső térrel, a biztonsággal és a környezetvédelemmel.
Nézőpont kérdése, hogy sok-e vagy kevés a 9 millió 880 ezer forintos induló vételára,
de egy dolog biztos: ha adott esetben valaki vagy valami az életet menti meg, az minden pénzt
megér. (K. S.)

Olvasson tovább: