Kereső toggle

Magángépek, közutak

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Nem csak itthon okozott kellemetlenségeket közszereplők magán-helikopter használata; úgy tűnik, az uniós biztosok között is akad, aki szívesen veszi igénybe üzletemberek magánrepülőgépét. Günther Oettinger, akit hamarosan az EU költségvetési biztosának neveznek ki, egy oroszbarát német üzletember magángépén utazott Magyarországra, amit hivatalos nyilatkozataiban egyáltalán nem tart aggályosnak.

A német politikus útjáról a balliberális 444.hu számolt be még júniusban, amikor megrendezésre került az a bizonyos konferencia, amire Oettinger is meghívást kapott, és az anyagot az EUObserver is átvette. Mivel a hírportál hivatalos megkeresésére semmiféle információt nem sikerült szerezni az Európai Bizottságtól, a Párbeszéd európai parlamenti képviselője, Jávor Benedek kérdést intézett Oettingerhez az ügyben, amire november elején érkezett hivatalos válasz. A nyilatkozat megerősíti, hogy Oettinger egy Klaus Mangold nevű német üzletember magángépén repült „A jövő autója” című konferenciára. Hivatalosan azzal indokolta a magángép használatát, hogy szigorúan beosztott napirendje miatt nem találtak olyan kereskedelmi járatot, amellyel a konferencia előtti estén tartott megbeszélésre időben érkezhetett volna, „ezért a magyar kormány azt javasolta, hogy Klaus Mangold repülőgépén utazzon, aki ugyancsak Budapestre tartott. Ez volt az egyetlen lehetséges módja annak, hogy időben megérkezzen a találkozóra, és a magyar hivatalok fizették a budapesti szállásköltséget is.” Arról viszont nem szólt a fáma, hogy a repülőút költségeit ki állta.
A kérdés nem jött jókor Oettingernek, aki körül amiatt is botrány készül, hogy Hamburgban az AGA Vál-lalkozószövetség rendezvényén tartott beszédében a kínaiakat „vágott szeműeknek és vágott fülűeknek” nevezte. A beszédet Sebastian Marquard üzletember vette fel, aki a „vágott szeműek” megjegyzés után úgy érezte, érdekes lehet, ha a mobiltelefonjával rögzíti azt. Az EU-biztos Gerhard Schröderre is lekezelő megjegyzéseket tett, egyelőre ezzel kapcsolatban sem válaszolt a hivatalos megkeresésekre.
Nemrégiben viszont elnézést kért a Die Welt hasábjain, mondván: „Eléggé pongyolán fogalmaztam, de semmiképpen sem szántam azt Kínával szembeni tiszteletlenségnek”; azokat a vádakat viszont visszautasította, hogy lekezelő megjegyzései idegengyűlöletből fakadnának.
A magángép használata abban az esetben is aggályos, ha azt nem Oettinger irodája fizette – ugyanis az Eu-rópai Bizottság becsületkódexe szerint a 150 eurónál nagyobb értékű ajándékot a bizottsági tagoknak jelente-niük kell, és Oettinger repülőútja nem jelenik meg ezen a listán, holott a privát repülőút valószínűleg jóval többe került 150 eurónál. Sőt, egy keretmegállapodásnak köszönhetően 2015 óta charterjáratok állnak az uniós hivatalnokok rendelkezésére éppen azokra a helyzetekre, amikor a napirendjük miatt nem tudnak kereskedelmi járatokat igénybe venni.
Az ügy érdekessége, hogy a balliberális portál értesülései szerint Mangold, Oettinger és Orbán Viktor nemcsak a vezető nélküli autókról értekezett, hanem a Paks II. atomerőmű-projektről is, bár ezt hivatalosan egyik fél sem erősítette meg. Ezzel kapcsolatban a Merkel-kormányt egy zöld parlamenti képviselő is interpellálta, viszont érdemi választ ő sem kapott a kérdésre.
Klaus Mangold 1995-től 2003-ig volt tagja a Daimler-Benz felügyelőbizottságának, és hosszú ideig a német gazdaság keleti kapcsolataiért felelős bizottságot vezette. Ennek megfelelően igen jó kapcsolatokat ápol a legmagasabb Kreml-körökkel. Mangold „az Orosz Államszövetség baden-württembergi tiszteletbeli konzulja” címet is viseli.
Ez év elején a Frankfurter Allgemeine Zeitung készített portrét az üzletemberről, mely szerint Mangold az ukrajnai konfliktusban is közvetített Putyin kormánya és a németek között. Számára „Kelet-Európa szívügy, és ezzel együtt óriási gazdasági perspektíva is”. Magáncégén, a Mangold Consultingon keresztül ezekből a keleti kapcsolatokból jelentős vagyont sikerült felhalmoznia.

Olvasson tovább: