Kereső toggle

NAGYÍTÓ

A játéknak vége

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

James Carville, Ehud Barak tavaly decemberben az Egyesült Államokból szerződtetett
sztár kampánymenedzsere már három nappal a választás előtt hazarepült
virginia-beli farmjára. Hiányoztak neki a gyerekek, meg amúgy is, már előre tudta,
hogy ők nyerik meg a versenyt. Az "álomcsapat" öt hónap alatt az esélytelenségből
vezette el az ellenzék vezetőjét a meggyőző sikerig.

Carville és Barak két másik amerikai tanácsadója, Bob Shrum és Stanley Greenberg
számára a győzelem már napokkal azelőtt biztos volt, mielőtt hétfőn este 10 órakkor
a televíziók képernyőjén felvillantak a választások eredményei. Jóval azelőtt,
hogy Ehud Barak felment volna a Rabin térre néző tetőre kedden hajnalban, hogy két kézzel
integessen az győzelmét ünneplő egybegyűlteknek, az amerikaiak már a tengerparton ültek
és ünnepélyes pohárköszöntőt mondtak biztos győzelmük tudatában.

Múlt szerdán, röviddel éjfél előtt a három amerikai kampánymenedzser néhány
kollegájukkal egy Tel Aviv-i luxusétteremben beszélgetett. Szóba kerültek a közelgő
dél-afrikai választások is, ahol szintén Greenberg fog közvéleménykutatást végezni,
meg egy vacsorameghívás, amire el szerettek volna menni... Egyszer csak Greenberg
telefonja megszólalt. "Kinél van toll... gyorsan egy tollat!" – kiáltott
Greenberg, füléhez nyomva a telefont. Greenberg még javában telefonált, a többiek próbálták
kibogarásznia a jegyzeteit, Carville azonban már befejezettnek tekintette az ügyet. "A
játéknak vége. V-É-G-E" – szólalt meg déli akcentusával. "Már itt se vagyok!"

Miután az összes, közvéleménykutatás Barak vezetéséről tett tanúságot, az
amerikai kampány csapat már biztosra tudta, hogy az első körben győzni fognak. Ezt
azonban nem hozták nyilvánosságra, egy kicsit továbbra is tartva az 1996-os csalódás
megismétlődésétől. Sok és nehéz kampánymunka előzte meg a győzelmet: mind az
orosz, mind az arab szavazók meggyőzése komoly erőfeszítésébe került a stábnak.

A közvéleménykutatásban úgynevezett termométeres számlálást használtak, hogy egy
százas skálán mérjék a

lakosság viszonyulását a politikushoz. Barak termométere egyre csak emelkedett főleg
azt követően, hogy az emberek

látták a TV-ben, látták az életrajzát, hogy nemzeti hős. A szakemberek javaslatára
a nehezebben kommunikáló Barak a kampány során végig elkerülte a szemtől-szembe
folytatott vitát a szintén amerikai médián edződött Netanjahuval. Az utolsó részletig
kidolgozták a forgatókönyvet, azonban ha a "termométer" úgy lendült ki, készek
voltak akár legdrágább videoklipet is viszszavonni az adás előtt. Az izraeli választás
eredménye azt bizonyítja, hogy a tudományos gonossággal felépített kampánymódszer
a világ különböző pontjain is erdeményes lehet. Az álomcsapat legközelebb Dél-Afrikában
száll ringbe a választók megdolgozására.

Olvasson tovább: