Kereső toggle

Nem hagyjuk hogy a klasszikus játékok eltűnjenek

Interjú a REGIO Játék alapító-ügyvezetőjével

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A családi tulajdonban lévő vállalkozás egyike azon keveseknek, akik lefedik a játékpiac csaknem 25 százalékát, országszerte 34 üzlettel és több mint 400 alkalmazottal rendelkeznek. Gyaraki József elárulta nekünk, hogyan lett trafikosból Magyarország vezető játékkereskedelmi cégtulajdonosa.

Hogyan kezdődött a REGIO Játék története, azért hagyta ott a mérnöki pályát, hogy játékbolt-tulajdonos legyen?

– Pécsett végeztem építőmérnökként, de tudtam, hogy párton kívüliként vezető pozíciót nem kaphatok. Ezért a magánkereskedelemben kezdtem el vállalkozni, elsőként Vonyarcvashegyen. Egy vízparti pavilonsoron egy új egységet, nagyrészt saját magam építettem fel, hiszen építőmérnökként megvolt hozzá a kellő szaktudásom. Itt aztán palacsintát és fagylaltot árultunk, de mivel a szezon a Balatonon néhány hónapra koncentrálódik, új lehetőség után néztem. Pécsett a ’80-as évek elején licitáltam a belvárosban egy forgalmas helyen lévő trafikra, amit megvásárolni akkoriban nem lehetett, csak üzemeltetésre adták bérbe. Ebben a 36 négyzetméteres üzletben a dohányáru mellett már játékokat is árultunk. Hamar kiderült, hogy folyamatos ellátásra van igény a vásárlói oldalról, így elkezdtem személyesen feltérképezni, hogy kik gyártják a játékokat, majd – főleg Budapesten – találtam olyan játékgyártó kisiparosokat, akiktől tudtam rendelni plüsst, kisautókat, műanyag játékokat. Később aztán kinyílt a világ, és eljutottam a nyugati játékvásárokra, amelyeken számos ismeretre tettem szert. Így láttam a trendeket, és megfigyeltem, hogy milyen marketinggel adják el a játékokat. Nagykereskedelmi történetünk 1990-ben kezdődött, ekkor nyitottuk meg Pécsett, majd 1993-ban Budapesten nagy alapterületű áruházainkat. Ezt követően 1996-ban Miskolcon, utána Debrecenben nyitottunk áruházat, majd fokozatosan évről évre alakult ki a kiskereskedelmi hálózatunk is, amely mára 34 üzletet jelent.

Volt olyan mentor, példakép Önök előtt, aki nagy segítség volt a vállalkozásban?

– A példaképekben csalódhat az ember, mert mindenkinek van előnyös és kevésbé előnyös tulajdonsága, képessége. Nem egy emberben kell megtalálni a tökéletes példaképet, mert az még csak egy volt eddig e Földön. Kritikusan szemléltem minden üzletfolyamatot és megoldást, és mindenből a tanulságot próbáltam leszűrni. Más hibájából ugyanúgy tudtam tanulni, mint azoktól, akik igazán jól csinálták. Ez a folyamat sosem érhet véget, hiszen mindig változik a társadalom és a saját élethelyzetünk, de mindegyikre jó alkalmazkodó képességgel és időben, gyorsan kell reagálni.

A gyors reagálás a piac változásaira (nagykereskedelmi áruház a rendszerváltás után, kiskereskedelmi áruházlánc létrehozása, elsőként nyitottak webáruházat) mennyiben járult hozzá a sikerükhöz? Tudatos volt ez?

– Teljes mértékben tudatos volt. Hatalmas előny ugyanis, ha elsőként ismerjük fel a lehetőségeket, a sikerhez pedig elengedhetetlen, hogy ezekkel a lehetőségekkel élni is tudjunk, és kellő kitartással, elkötelezettséggel minden folyamatot végigvigyünk, és a megfelelő erőforrást is igénybe vegyük. 

Mit gondol arról a jelenségről, hogy ma már akár az egyéves gyerekeket is le tudják kötni a szülők egy okostelefonnal vagy tablettel? Ön szerint ez fenyegeti a kézzelfogható játékok jövőjét?

– A játékiparra is nagy hatással van a digitalizáció, ezért a vásárlóinkkal, kiskereskedelmi partnereinkkel és a nagy nemzetközi játékmárkák képviselőivel folyamatosan törekszünk a klasszikus játékok fejlesztésére és a vásárlói igények túlszárnyalására. A gyermek életének születésétől kezdve központi eleme a játék. A babák mozgáskoordinációja például remekül fejlődik a csörgő rázásától, később a szerepjátékok által fejlődik a belső képzelőerő. Fontosnak tartjuk azt is, hogy a játék összekösse a családot, a fiatalokat az idősebbekkel, így gondoskodunk arról is, hogy a nagy klasszikusok, például a Gazdálkodj okosan! társasjáték, a diavetítő vagy a roller ne tűnhessen el a piacról. Mi abban hiszünk, hogy a játék a szocializálódás és a személyiség kialakulásának fontos eszköze. A kézzelfogható játékok segítségével számos olyan ismeret sajátítható el, ami végigkíséri az embert egy életen át. Az okoseszközök által nagyrészt virtuális ingereket kap a gyerek, és az általuk megszerezhető tudás nagyon kevés a valós világban történő boldoguláshoz. Az első életszakaszban a játékokon keresztül érti meg az ember a körülötte lévő nagyméretű környezetet. Ezért az első tanítóeszköz a játékszer, amely a valós dolgok kicsinyített mása, mely kézbe vehető. Reméljük, hogy ez végigkíséri az emberiséget, és mindig szükség lesz a játékszerekre.

Ön szerint miben rejlik a REGIO sikere? Kevés hazai családi vállalkozás mondhatja el magáról, hogy lefedi a piac 25 százalékát...

– A kitartó és kemény munkában lehet jó alkalmazkodással eredményt elérni. Minden lehetséges erőforrást egy irányba kell állítani. Fontosnak tartom még, hogy az eredményeket türelmesen ki kell várni, és eközben sok mindenről le kell tudni mondani a kívánt cél érdekében. Ez a piac nagyon év végére koncentrált, ahol hatványozottan kell minden lehetséges tudást és erőforrást hatékonyan igénybe venni.

Számos nívós díjat kaptak az évtizedek során. Melyikre a legbüszkébb és miért?

– A Magyar Érdemrend lovagkeresztje díjra vagyok a legbüszkébb, mert ez az elismerés a játékpiac sikere is. A kitüntetést a magyar játékkereskedelem folyamatos fejlesztése, valamint a hazai gyártók piacképességének fenntartása érdekében végzett több évtizedes munkám elismeréseként kaptam.

Sok családi vállalkozásban problémát jelent a generációváltás. Önök hogyan oldották meg ezt a kihívást a vállalat életében?

– A generációváltást elkezdtük, ez hosszas folyamat. A célkijelölést a közösen kialakított utódlási terv mentén kezdtük el. Az utódlás természetes része az emberiség történelmének. A kihívást a felgyorsult világ jelenti, mert az átadó mindig technológiailag fáziskésésben van az átvevőhöz képest. A különbségekben lévő értékek azonosítása a sikeres utódlás egyik záloga. Sok türelemmel és odafigyeléssel az utódlási folyamat alakítása egy értékteremtő közös munkává válik, és amennyiben a végén mindenki komfortosan érzi magát, akkor ez egy jól sikerült folyamat. A fiaimmal most ezen dolgozunk.

Az Önök számára mi az elmúlt 30 év legnagyobb tanulsága? Ha visszamehetne az időben, van olyan, amit esetleg máshogy csinálnának?

– A legnagyobb siker, hogy a munkát és magánéletet össze tudtam hangolni, és egyik sem szenvedett csorbát, de igaz, hogy minden hobbiról le kellett mondanom. Kitartás, a jó munkaerő megtartása nehéz időszakokban is, a szakmai önfejlesztésre és mások fejlesztésére fordított figyelem, rugalmasság, alkalmazkodóképesség, ezek a legfontosabb értékek az elmúlt évtizedekből. Mindig tudni kell, hogy mi az aktuális cél, amelynek mindent alárendelünk: tudás, erőfeszítés, erőforrások. A legnagyobb tanulság egyben a sikerünk egyik titka is: ha minden tudást egy irányba fókuszálunk, meghozza a sikert a vállalkozásnak. Az adott körülmények között, nagy odafigyeléssel és körültekintéssel mindig igyekeztem a lehető legjobb döntéseket hozni; ma sem változtatnék ezeken.

Mit tanácsolna azoknak a fiataloknak ma Magyarországon, akik nagyratörő álmokat szövögetnek vállalkozóként?

– A mai világban már könnyebben meg lehet valósítani az álmokat. Alacsonyak a belépési korlátok, de globalizálódik a verseny. Felértékelődött a szellemi tudás, illetve kevésbé anyag- és készletfüggő egy vállalkozás. A digitalizáció miatt nagyon gyors, könnyű és olcsó megoldásokkal lehet a szolgáltatásokat és termékeket a piacra juttatni. Ha ehhez többévnyi kitartás párosul, meghozza a várt sikert. 

 

Gazdálkodj okosan

Az 1940-es években megjelent világhírű Monopoly társasjáték magyar változatát a szovjetek túlontúl imperialista mivoltára hivatkozva betiltották. Külföldön azonban akkora sikernek örvendett, illetve hazánkban is számtalan hamisítvány készült, hogy jobbnak látták, ha kompromisszumos megoldást választanak és elkészítik a játék szerényebb elveken alapuló változatát: ez lett 1966-ban a Gazdálkodj okosan! Az eredeti játéktól legfőképpen abban tér el, hogy sokkal inkább a szerencsén, mint a stratégián múlik, nem szükséges másnak kárt okozni ahhoz, hogy előnybe kerüljünk. Az első kiadásban 40 forintért nézhettünk meg egy filmet a moziban, Visegrádra mehettünk kirándulni, konyhabútort 3000 forintért vásárolhattunk, a győzelemhez elengedhetetlen lakáshoz pedig 11 000 forintért lehetett hozzájutni, de lehetőség volt 500 forintos részletekben törleszteni az árát. A társadalmibb jellegű mezők, mint például az ivóvíz óvására, az olvasás fontosságára, a szemetelés tiltására, a dohányzás károsságára való felhívás az 1981-ben kerültek fel a játéktáblára, ezzel is hozzájárulva a gondolkozás jó irányba történő formálásához. Lépést tartva a digitális világgal, 2011-ben létrejött egy online kiadása a játéknak, azonban ez ma már nem elérhető. Ezzel párhuzamosan a fizikai társasjáték is korszerűsítésen esett át, aktualizálva az árakkal, illetve a modern kort érintő problémákkal, mint például az egészséges táplálkozás, és a véradásra való felhívás.

Olvasson tovább: