Kereső toggle

Fele küldetés, fele biznisz

Interjú Schobert Norbival, az egészséges életmód apostolával

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Tizennégy évesen negyven kilót fogyott, Guinness-rekordot döntött 4500 aerobikedzéssel. Könyvet írt, előadásokat tart, filmeket forgat. A Facebookon heti 3 millió látogatója van, és ahhoz még 450 ezer rajongó is csatlakozik. Bűnügyi nyomozónak tanult, de az egészséges életmód propagálójaként a korai haláltól akarja megmenteni embertársait. Schobert Norbival beszélgettünk.

Meglehetősen összetett feladat találkozni veled...

- Szoros az időbeosztásom, mivel sok feladatnak kell megfelelnem. Előadások, gyárlátogatások itthon és külföldön, filmforgatások, a céget is kell irányítanom. A huszonnégy órába bele kell férni annak, hogy megvalósíthassam magam számára is azt, amiről tanítok, prédikálok, vagyis gondoskodnom kell a saját egészségemről. Megjegyezném, hogy negyvenkét évesen sikerült eljutnom arra a szintre, hogy több időt tölthessek a családommal.

Miért fontos az egészséges életmód?

- Életmódunk hatással van a földi életünk hosszára, különös tekintettel annak minőségére. Életünk hosszát több tényező határozza meg: örökletes tulajdonságok, egyéb váratlan, sorsszerű események, és értelemszerűen az is, hogy miként éljük napjainkat. Az életünk minőségét azonban mi saját magunk irányíthatjuk. Egy példával szeretném ennek a lényegét megvilágítani. Ha egy, a magasságának megfelelő súlyban lévő sportos férfinak vagy hölgynek csak egy napot kellene igazán túlsúlyosként eltöltenie, elviselhetetlennek tartaná az életet. A minőségi élet a jól megválasztott életminőség!

Miként határozod meg az egészséges embert?

- Meghatározó mind a lelki, mind a testi egészség! A lelki egészség alatt értem, hogy higgye és félje a jóistent, szeresse a családját, legyen megfelelő önbizalma, legyenek céljai, de azok megvalósítása másokat ne sértsen. A testi egészség alapja az ideális testsúly, valamint az aktivitás. Heti három-öt alkalommal sportos tevékenységet kell végeznünk. Fontos továbbá, hogy tartózkodjunk a finomított szénhidrátoktól és a gyorsételektől.

Mikor mondható el valakiről, hogy egészséges életmódot folytat?

- Ha sikerül valakinek mindennap egy órát saját magára fordítania, például elmegy futni, gyorsan gyalogolni, vagyis nem marad mozgásszegény a napja. Az is hasznos, ha egészséges élelmiszert vásárol, illetve lelkileg is ápolja magát.

Miként jelent meg a te életedben az életmódváltás kérdése?

- Tizennégy évesen új iskolába kerültem, kövér voltam, és az osztálytársaim kigúnyoltak. Ezt nehezen viseltem. Testnevelő tanárom kezembe nyomott egy szénhidráttáblázatot, és azt tanácsolta, mindennap fussak. Ezt elfogadtam és végrehajtottam, közel 40 kilogrammot fogytam, és közben magamévá tettem ezt az életmódkultúrát.

Akiket sikerült beoltanod, helyes irányba terelned, milyen százalékban maradtak meg ezen az úton, és milyen százalékban hullottak vissza?

- Nem kis büszkeséggel mondhatom, hogy 50 százalékuk megmaradt ezen az úton. Összehasonlítva a 90-95 százalék visszazuhanással a fogyókúrák sok ezer variánsában, ezt kifejezetten jó eredménynek ítélem. Egyébként az 50 százalékos eredményt a Szent Imre kórházban 80 főn végrehajtott - zártkörű - szénhidrátszegény klinikai vizsgálat is bizonyította. Amúgy az országunk egyik legnagyobb közösségi oldala - a Norbi update - heti mintegy 3 millió látogatójának bejegyzéseiből is ez az adat tükröződik vissza.

Hol a határ az egészséges életmódhoz tartozó mozgás mennyisége és az eltúlzott, a megszállottan, rabságban végzett sportolás között?

- Sportága határozhatja meg. Hat óra golf vagy egy háromórás tenisz még belefér a normális egészségmegőrzésbe a szabadidős sportolás kategóriájában, azonban a napi háromórás futás vagy úszás, esetleg valamilyen küzdősport, ha azt nem versenyszerűen űzi valaki, ott már felmerülhet a megkötözöttség veszélye. Ott már valószínűleg fellelhető valamilyen lelki sérülés kompenzálására való törekvés is. Még egyszer megerősítem, amit korábban már hangoztattam: a napi egy óra sportolást tartom a jó célkitűzésnek.

Szerinted milyen százalékban felelős a táplálkozás a testsúlyért?

- Nem hiszek a genetikus elhízásban! Ugyan vannak hormonbetegség miatt túlsúlyos emberek, de ez elenyészően kis százalék. A testsúlyunkat a táplálkozás és a szokásaink határozzák meg - és pont. A túlsúlyunkért - ha van ilyen - az elfogyasztott kalória mennyisége és a mozgásszegény életmódunk tehető felelőssé. Ezen belül a táplálkozás 80 százalékban meghatározó, mivel lehet úgy táplálkozni, hogy valaki sportolás nélkül is vékony marad, ugyanakkor előfordulhat, hogy sok és intenzív sportolás mellett is sok zsírréteget cipel valaki, mert olyanokat eszik, és úgy táplálkozik.

Mi a véleményed a helyes testtömeg, illetve testsúly meghatározásáról, te mit tartasz irányadónak?

- A testsúly (testtömeg) pontos ellenőrzésének több megközelítése is ismert. Az egyik  a BMI, a Body Mass Index (testtömegindex) számítása: a testsúly osztva a testmagasság négyzetével (méterben),  ahol az ideális a 18-25 közötti érték.

Én egy egyszerűbb megközelítést szoktam alkalmazni, ez pedig az, hogy a centiméterben mért testmagasságból kivonunk a férfiak esetében 104-et, illetve a hölgyeknél 110-et. Jól használható számítás az is, amikor a férfiak 100 centiméter feletti magasságát 0,96-tal, míg a hölgyekét 0,86-tal szorozzuk be.  Ezeknek a számításoknak a segítségével jól lehet következtetni arra, milyen legyen az ideális testsúlyunk. Fontos az, hogy akarjunk is ezeknek az értékeknek megfelelni, ne csak vágyakozzunk, hanem tegyünk is érte.

Mennyire ítéled követendőnek, hogy az USA-ban a vezetők vagy az elnökök nem túlsúlyosak és sportosak?

- Ez alapjában véve propaganda, mert Amerika - kis túlzással - a kövérek és a nagyon kövérek országa. A vezetők személyét a pénzvilág határozza meg, ezért pozitív példaképre van szükség. Ennek a következménye, hogy az elnöknek családszeretőnek, konzervatívnak, istenhívőnek, sportos testalkatúnak, művészetek iránt érdeklődőnek kell lennie, mert ez testesíti meg az amerikai álmot. Egy kövér vezetővel ugyan tudna azonosulni, mert azt mondja: kövér, mint én. Elfogadni nem szeretné, mert nem viselné el, hogy olyan gyenge vezetője legyen „mint én, aki nem képes a megfelelő önfegyelemre". Ezért erős vezető mellé áll, arra szavaz.

Mi a végzettséged, és milyen ismereteket gyűjtöttél a munkád során?

- Van egy államigazgatási diplomám a bűnügyi szakról. Jogon végeztem három és fél évet, továbbá a TF-ről rendelkezem egy aerobikoktatói képesítéssel. Amerikában töltött éveimnek köszönhetően van egy komolyabb angol nyelvismeretem is.

Miként jutottál a táplálkozási szakterület ismereteihez?

- Mikor az életem az emberek megmentése iránti érdeklődés felé irányult, szükségessé vált, hogy alaposabb szakmai ismeretekkel is bírjak. Bár igyekeztem a diabetikáról is minél többet megtudni, döntően engem a diabetológia területe izgatott. Az előző tudományterülete a kalóriabevitel-egyensúly kérdését tárgyalja, míg az utóbbi már orvosi, gyógyászati kérdésekkel foglalkozik, ide tartozik a vércukorszint témája, a cukorbetegség, de valójában ez a táplálékok felszívódásával foglalkozó tudomány. Számomra ez utóbbi az, aminek ismerete segített az elért eredményeimben.

Fontos még számomra az élelmiszer-tudomány és -gyártás és a technológiai folyamatok is. Természetesen a cégem nem csupán az én ismereteimre kell hogy támaszkodjon, igyekszem az ezen a területen létező legjobb szakembereket magam köré gyűjteni. Orvosokkal, élelmiszermérnökökkel dolgozom együtt, és velük alkotjuk meg azt, amitől az Update már nemzetközileg is ismertté vált.

Ezek szerint magadévá tetted azt a vezetői elvet, hogy a vezetőnek valójában csak vezetni kell?

- Igen, így is fogalmazhatunk, de képletesebben azt mondom, én vagyok a hajóskapitány, mert kreatívnak tartom magam, de nem vagyok kormányos, nem vagyok fűtő, és nem vagyok matróz sem. Megmondom, merre menjen a hajó, ahol nincs jéghegy, és akkor mindenki azért dolgozik, hogy arra haladjunk, minél hatékonyabban.

Hogyan alakult a pályafutásod, hogyan építetted fel azt, ahol most tartasz?

- A '90-es évek elején aerobikórákat tartottam, ezzel kezdtem, rövid időn belül óriási létszámmal jöttek hozzám nemre, korra való tekintet nélkül. Rövid időn belül ismertté, de mondhatom, népszerűvé lettem. Ezt követték a fellépések, majd a '90-es évek végétől már a televízió is megkeresett, így következtek az ottani szereplések. Közben forgatni is kezdtem, és megjelentek a kazetták is. A 2000-es évek elején készítettem el a saját menüket, és ennek a forgalmazásával bővítettem azt az arculatot, amivel az egészséges életmódot kívántam hirdetni.

A nagy áttörést 2004-re teszem, mert ekkor jelent meg az első könyvem A Norbi-titok címmel. Ez az írás foglalja magában az élelmiszer-fejlesztéssel kapcsolatos újszerűségeket. Az Update egyébként már 2002-ben forgalomba került, és ebben az évben lett tízéves ez a márka. Más kérdés, hogy ha az eddigi pályafutásomat szeretném összefoglalni, már rendelkezésre állna egy könyvnyi anyag.

Milyen módon jelenik meg az életedben az elhivatottság és az üzlet?

- Nem szeretnék álszent lenni, ezért az őszinte válaszom az, hogy fele-fele. Nekem fontos, hogy egy termék jó legyen, hasznos legyen, segítsen annak, aki azt megveszi, de az is fontos, hogy profitot termeljen. Ez egyébként azért is fontos, mert ez teszi lehetővé a további tevékenységemet, azt, hogy továbbra is képes legyek alkotni. Valójában a pénz egy eszköz, amely biztosítja a további lehetőségeket.

Mik a következő céljaid?

- Minél több emberrel megismertetni a szénhidrátszegény táplálkozást, a szervezet számára kedvező vércukorszinttel, anyagcserével való életet. Minél több embert megnyerni a sportos élet számára, valamint szeretném az egész világgal megismertetni az Update termékcsaládot.

Ha otthon kinyitnám a hűtődet, találnék Update-en kívül más terméket is?

- A szénhidrátszegény liszttől a joghurton keresztül a házi vajig, de házi kolbászra, szalámira, minőségi borra és zöldségre is lelhetsz, de nem találhatsz az ajtó mögött cukrozott, finomított reklámtermékeket.

Olvasson tovább: