Kereső toggle

Hol állt a zsidó templom?

Az új, „alternatív” elméletek a történelemhamisítást segítik

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Vezető izraeli régészek egységesen elutasítják azokat a teóriákat, amelyek szerint az egykori zsidó Szentély nem a jeruzsálemi Templom-hegyen állt, mint azt egyes amerikai keresztény szerzők hirdetik. Ez az „alternatív” nézet súlyos teológiai és politikai tévedésen alapul.

December elején a Cry for Zion (Kiáltás Cionért) nevű, a Templom-hegy feletti zsidó szuverenitásért küzdő szervezet rendkívüli konferenciát tart Jeruzsálemben, amelyre keresztény előadókat is meghívtak. A rendezvény célja, hogy cáfolja az evangéliumi keresztények körében terjedő elméleteket, miszerint a zsidó Templom nem a zsidó tradíció szerinti helyszínen, a Templom-hegyen állt volna.

Nemrég egy amerikai keresztény szerző, Robert (Bob) Cornuke „A Templom: Bámulatos új felfedezések, amelyek mindent megváltoztatnak Salamon Temploma elhelyezkedésével kapcsolatban” című könyvében azt állította, hogy mindkét zsidó templom a Templom-hegytől délre, a ma Dávid Városaként ismert térségben állt. Cornuke szerint a Nyugati Fal és a Templom-hegyen talált minden régészeti lelet egy nagyméretű római erődítmény maradványa.

A Bob Cornuke elméletét népszerűsítő videók több milliós nézettséget értek el a YouTube-on annak ellenére, hogy a szerző önjelölt Indiana Jonesként a korábbi években már eljátszotta ugyanezt a programot, amikor úgymond megtalálta az „igazi Sínai-hegyet”, „Noé bárkájának valódi helyét” vagy az „eredeti Golgotát”. Az amerikai keresztény közönség egy része azonban minden állítólagos „bibliai” szenzációra – legyen az könyv, videó vagy exkluzív közel-keleti útiprogram a „rejtélyek nyomában” - nyitott pénztárcával reagál, így a műfaj töretlenül virágzik.  

Izraeli régészek cáfolták Cornuke elméletét, amit semmilyen régészeti lelet nem támaszt alá és ellentmond a történeti feljegyzéseknek, köztük Josephus Flavius első századi római-zsidó történetíró és tudós könyvének. „Igazából, még nyilatkozni is nevetséges lenne erről az abszurd feltevésről” – mondta a Haarec című lapnak Juval Baruch régész-professzor, aki hozzátette, hogy Salamon templomának a helyszínét az elmúlt évezredekben a zsidó, a keresztény és a muszlim hagyomány egységesen elismerte. „Az elmélet, miszerint nem létezett zsidó Templom, vagy ha létezett is, nem a Templom-hegyen, a legújabb kori arab-izraeli konfliktus politikai terméke. Kevesebb, mint száz éve, 1925-ben a Legfelsőbb Muszlim Tanács által kiadott ’Útikalauz a Haram al-Sharifhoz’ című kiadványban ez olvasható: ’Vitán felül áll, hogy ezen a helyen állt egykor Salamon Temploma’” – írja a Haarec, amelynek azonban egyetlen muszlim tudós sem volt hajlandó nyilatkozni a témában. (A Haram al-Sharif a Templom-hegy elnevezése arabul.)

Először Jasszer Arafat volt, aki a nyilvánosság előtt a Templom-hazugságot felvetette, amikor az egyesült államokbeli Camp Davidben, 2000-ben Bill Clinton amerikai elnöknek azt mondta, hogy soha nem állt zsidó szentély a Templom-hegyen. Azóta ezt a képtelen állítást többek között az UNESCO is magévá tette, ám ettől még az izraeli szakemberek nem veszik komolyan a palesztin propagandagépezet állítását.

A teljes cikk a Hetek hetilapban olvasható. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg online a https://digitalstand.hu/hetek felületen.

Olvasson tovább: