Kereső toggle

Gospel, Biblia és talk-show

Hogyan működnek a keresztény rádióadók Amerikában?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Előző héten bemutattuk, hogyan alakult ki az Egyesült Államokban a keresztény rádiózás (A háztetőkről hirdetik. Hetek, 2016. május 6.) Ez a gospelzene stílusirányzatokon átívelő hatásaihoz hasonlóan jelentős befolyással volt a műfaj fejlődésére, és új rétegeket is a rádió mellé ültetett. Sorozatunk második részében a napjainkban működő legnagyobb keresztény rádiós szolgálatokkal foglalkozunk. Milyen modellek alapján működnek ezek a rádióadók? Milyen alapelvek és missziós célkitűzések mentén szerveződnek? Melyek a fő műsoraik? Kik a ma élő legismertebb rádiós személyiségek? Mekkora és kik teszik ki a keresztény rádiók hallgatóságát?

Dwight Lyman Moody mind az Egyesült Államokban, mind Angliában tízezres tömegeket vonzott a 19. század végén. Az amerikai evangélista az üzleti pályát hagyta hátra a keresztény szolgálatért, és az általa alapított Chicago Evangelization Society (Chicagói Evangelizációs Társaság) később Moody Bible Institute (MBI – Moody Biblia Intézet) néven hatalmas oktatási és médiabirodalommá nőtte ki magát. A szervezet nagyságát mutatja, hogy az MBI teológiai főiskolán 2015-ben 3200 nappali tagozatos és 800 levelezős diák tanult. A WMBI (később MBI) rádió 1926-ban kezdett sugározni.

Az első időszakban rádiós igehirdetéseket lehetett hallani, illetve istentiszteleteket közvetítettek. Emellett klasszikus keresztény himnuszokat és instrumentális zenét játszottak. Az egyik legnépszerűbb műsor a Radio School of the Bible című rádiós bibliaiskola volt, ami 1926-tól 2002-ig volt hallható. A műsor közönsége 1943-ban már 22000 regisztrált diákot számlált. A második világháború idején a WMBI-nak már 100 fizetett alkalmazottja volt. Hetente 250 műsort készítettek, aminek 80 százaléka élőben ment le. A műsorvezetőknek állítólag egy hónapba telt egy hétnyi minőségi adás elkészítése.

A korábbi tartalmak mellett megjelentek a népszerű rádiós drámák, a modern gospelzene, az életmód-tanácsadás és az interaktív show-k. Elindult egy gyerekműsor és a híres keresztények életpályáit bemutató műsor.

A világhírű evangélista, Billy Graham karrierje is a Moody rádióban indult el 1943-ban. Graham prédikált, George Beverly Shea pedig énekelt. Kettejük közös szolgálata és barátsága egészen 2013-ig, az akkor 104 éves Shea haláláig tartott.

Az első kifejezetten nőket célzó műsor 1964-ben indult el. Könnyed hangulatú, zenés adás volt, amiben a háziasszonyokat akkoriban foglalkoztató témák kerültek szóba. Ilyen volt például, hogy melyik a legjobb konyhai vízmelegítő, mire kell odafigyelni a napszemüveg vásárlásánál, vagy hogyan ossza be egy nő az idejét. És ekkoriban jelentek meg a komolyabb hangvételű, az életmódbeli és szellemi értékekkel foglalkozó műsorok is nők számára.

A Saturday Night Live (szombat esti élő) ifjúsági műsor 1985-ben indult. Tinédzserek olvastak fel a Bibliából, majd beszélgettek arról, amit olvastak és más, gyakran rázós témákról is. „Eléggé népszerű lett a műsor, mert a fiatalok szerették hallgatni a kortársaikat” – mondja Todd Busteed, a műsor producere. Az MBI mottója: Bibliai világnézet, keresztény életmód, hatékony szolgálat és folytonos evangelizálás!

„A Moody szembemegy azzal a trenddel, ami jellemzi a keresztény rádiózást napjainkban, továbbra is az igehirdetésre és a tanításokra tesszük a hangsúlyt – mondja John Hayden programigazgató. – Valóban elmozdultunk kissé, 60 százalékban játsszunk zenét és 40 százalékban hallható szöveges tartalom… De csak azért nem fogunk több zenét játszani, hogy növekedjen a hallgatottságunk. A legfontosabb missziónk továbbra is a hívők megerősítése. Nekünk a bibliai tanítások népszerűsítése az első, a legfontosabb.”

A pénz beszél

A legtöbb nonprofit, vallásos tartalmakat sugárzó rádióállomással szemben a Salem Communications egy profitorientált nagyvállalat. A célközönség a keresztény és konzervatív értékekre valamint a családbarát tartalmakra nyitott emberek.

A kaliforniai Camarillo központú Salemnek több, mint 1400 alkalmazottja van, a 2016 első negyedéves árbevétele pedig közel 65 millió dollár (több, mint 20 milliárd forint) volt. A cég a kiterjedt rádiós tevékenységei mellett több mint 100 weboldalt üzemeltet, illetve magazinok és könyvek kiadásával is foglalkozik.

A Salem csoport sikere mögött két férfi áll. Stuart Epperson és sógora, Edward Atsinger még a 60-as években kezdték rádiós karrierjüket. Epperson Észak-Karolinából származik, ahol kétszer is indult kongresszusi jelöltségért a republikánus párt színeiben. A férfit a Time magazin beválasztotta Amerika 25 legbefolyásosabb evangéliumi keresztény vezetője közé. 

A Salem Radio Network (SRN) kétféle modellt üzemeltet. A The Fish (A hal) adóikon keresztül a Salem modern keresztény zenéket játszik. Ezen adók legnagyobb hallgatói csoportja a 25 és 49 év közötti nők. A műsorvezetők, marketingesek és értékesítők túlnyomó többsége a világi rádiók világából érkezik. „Nyugodtan beszélhetnek az élettapasztalataikról, időnként egy Biblia-verset is megoszthatnak, de prédikálniuk nem szabad – mondja Mike Miller ügyvezető igazgató. – Azt akarjuk, hogy a hallgatóságukhoz a zenén keresztül jusson el az üzenet.”

A Salem professzionális felmérései azt támasztották alá, hogy a hírek és azok kommentálása nagyszerűen kiegészítik a hagyományos keresztény tanítások és beszélgetések műsorformátumát. Az SRN Talk a másik modell, amelyben beszélgetős műsorokat sugároznak, egy bibliai és családközpontú értékrend alapján. „A konzervatív oldalon állunk politikai szempontból, és a zsidó-keresztény erkölcsi keretrendszeren belül határozzuk meg magunkat” – szögezi le Epperson, aki mellesleg a szólásszabadság vehemens védelmezője is.

Az SRN Talk egyik sztár-műsorvezetője Mike Gallagher politikai kommentátor. A Talkers médiamagazin 100-as listáján, amely a leghallgatottabb rádiós talk-show műsorvezetőket listázza, nemrégiben a 10. helyen végzett. A műsorát hetente 3,75 millióan hallgatják. A Salem egy másik jól ismert hangja a Harvardon végzett Hugh Hewitt egyetemi tanár. Hewitt Nixon egyik beszédírója is volt, aki a Reagan-kormányban is számos pozíciót betöltött. Hewitt nemcsak politikai témákban nyilatkozik meg, de gyakran beszél társadalmi trendekről és kulturális jelenségekről is.

A családbarát média

 „Egy este történt, még 1977-ben. Leültünk a családdal tévét nézni. Az egyik csatornán házasságtörés ment, egy másikon a káromkodás, a harmadikon pedig valaki éppen egy kalapáccsal verte be egy ember fejét” – meséli Donald E. Wildmon. Miután elege lett a szekuláris média kínálatából, a metodista pásztor először elindította a később Amerika-szerte népszerűvé vált, „Kapcsold ki a TV-t” hét (Turn Off the TV Week) néven elterjedt mozgalmat, majd megalapította az American Family Association (AFA) nevű szervezetet. Az AFA egyik szolgálata az American Family Radio (AFR).

Az AFR rádióban 70 százalék a zenei és 30 százalék a szöveges tartalom. A pozitív, családbarát tartalmakat sugárzó adó évente akár 5 millió dollárt (1,5 milliárd forint) is össze tud gyűjteni hallgatói adományokból.

Zene, zene, zene

„Igen, szóba kerülhet az abortusz a rádiónkban, de nem foglalunk állást egyik oldalon sem – mondja Andrea Kleid, a WAY-FM egykori promóciós igazgatója. – Mi elsősorban rockzenét sugárzunk, és az ilyen állásfoglalás elidegeníthetne tőlünk hallgatókat.” A WAY-FM és a K-LOVE hasonló stratégiával működnek, mint a Salem zenerádiója – elsősorban a dalszövegek közvetítsék az evangélium üzenetét a hallgatóság felé. A nagy különbség az, hogy a Salemmel ellentétben ezeket az adókat a hallgatók és a támogatók tartják el.

„Nagyon egyszerű a képlet, tedd azt, amit a hallgatók akarnak” – mondja Mike Novak, a (K-LOVE-ot üzemeltető) EMF Broadcasting programokért felelős alelnöke. „A zene ledönti a korlátokat, és eléri az embereket, bárhol is vannak – az autóikban, az otthonaikban, a munkahelyükön” – állítja Dick Jenkins, a K-LOVE ügyvezető igazgatója. „A rádióban az a nagyszerű, hogy mindig elérhető, az Úr a nap 24 órájában tudja használni – és használja is!”

A K-LOVE hallgatóinak egyharmada saját bevallása szerint nem hívő. A műsorvezetők részéről a rövid személyes bizonyságtevések még elmennek, de erős véleményeket, politikai állásfoglalásokat vagy megosztó kérdésekben nyilatkozatokat már nem tehetnek. Ahhoz, hogy pontosan meghatározzák a hallgatói igényeket, a K-LOVE több mint százezer dollárt költ évente közvélemény-kutatásokra.

Olvasson tovább: