hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Apokalipszis-marketing
2012: Blöffkampány hirdeti a hollywoodi produkciót

2009. 11. 13.
„Küldetésünk az emberiség fennmaradásának biztosítása 2012 eseményeit követően. A világ vezető tudósai – köztük csillagászok, matematikusok, geológusok, fizikusok, antropológusok, mérnökök és jövőkutatók – két évtizedes mélyreható kutatását követően ma már biztosan tudjuk, hogy 2012-ben a földet súlyos katasztrófák fogják sújtani” – áll az Emberiség Folytonosságáért Intézet honlapján, amelynek a mottója: „Hogy a vég egy új kezdetet jelenthessen.” A honlap azonban valójában egy internetes blöff, amelyet a héten bemutatott 2012 című amerikai katasztrófafilm alkotói hoztak létre – marketingcélból. A nemlétező intézet a filmben is szerepel. A weboldal népszerűségét jelzi, hogy már közel tizennégy millió (!) ember jelentkezett a kitalált menekültsorsolásra.

Az oldalon friss hírek olvashatóak a 2012 utáni emberiség (már zajló!) elnökválasztási kampányáról, az Antarktiszon létesítendő földalatti városról és a szervezet egyéb kezdeményezéseiről. Ilyen az a sorsolás is, amelynek keretében egyenlő esélyt kívánnak biztosítani mindenkinek, hogy bekerüljön az emberiség fennmaradása céljából létrehozandó hatalmas mentőhajók egyikébe...
Több mint ezren érdeklődtek már a NASA amerikai űrkutatási hivatalnál is arról, hogy a weboldal hiteles információkat tartalmaz-e. „Volt olyan tinédzser, aki az öngyilkosságot fontolgatta, hogy ne kelljen végignéznie a világvégét" - mondja David Morrison, az űrkutató intézet szakembere. „Amikor valaki azért tesz közzé hazugságokat az interneten és ijeszt rá gyerekekre, hogy ezzel több pénzt csináljon, az véleményem szerint etikailag helytelen."

Hasonló panaszokat fogalmazott meg az amerikai Cornell Egyetemről Ann Martin, aki a Kíváncsi vagy? Kérdezd a csillagászt! népszerű internetes oldal szerkesztője. „Negyedik osztályos tanulóktól is kapunk e-maileket, hogy túl fiatalnak érzik magukat a halálhoz. Nemrég egy édesanyával beszélgettünk, aki attól fél, hogy nem fogja látni a gyermekeit felnőni."

A 2012-es évszám sokak számára egyenlő az apokalipszissel. Az amazon.com webáruház például november 11-én százhetvenöt különböző könyvet ajánlott a témában. A Google internetes kereső a „2012" és a „disaster (katasztrófa) kulcsszavakra több mint 2,5 millió találatot dob ki. A YouTube videomegosztó weboldalon már több mint 65 000 videoklip található 2012-vel kapcsolatban. Egy 2008-ban készült felmérés alapján az amerikaiak 16 százaléka számít arra, hogy apokaliptikus események fognak bekövetkezni 2012. december 21-én.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!