Kereső toggle

Jól szabott vállalat

Amancio Ortega története

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Kevés olyan ember él ma a Földön, aki több pénzt tudott felhalmozni – akár csak átmeneti időre is – Bill Gatesnél. Amancio Ortega, vagyis a Zara divatbirodalom atyja azonban folyamatos tanulással és kitartó munkával elérte ezt. Bár a sikeres vállalkozó nevét legtöbben nem ismerik, története mégis igen figyelemreméltó.

A 82 éves Amancio Ortega 1936. március 28-án született a spanyol Busdongóban, a polgárháború idején. Apja vasúti dolgozóként, anyja cselédként kereste a négygyermekes család kenyerét. Bevételük sokszor nem fedezte a megélhetésüket, így nem ritkán a legalapvetőbb élelmiszerek megvásárlása is komoly problémát okozott a szülőknek. Egy alkalommal, amikor Ortega elkísérte vásárolni édesanyját, nem kapott több hitelt a család, így üres kosárral tértek haza. Ekkor az ifjú vállalkozópalánta elhatározta, hogy kitör a szegénységből. Tizenhárom évesen hozzálátott céljai megvalósításához, és a tanulmányait felfüggesztve munkába állt.

Először egy nívós ingüzlethez szegődött, ahol munkaidő után a legjobbaktól leste el a ruhakészítés alapfortélyait. Itt először küldöncként, majd eladóként dolgozott. A hatvanas évek elején egy másik ruházati üzletben menedzserként gyűjtötte a tapasztalatot. Ebben az időszakban egyik fő célja az volt, hogy mielőbb saját vállalkozást alapíthasson, emiatt igyekezett minél több megtakarítást felhalmozni. Azt találta ki, hogy a tehetősebb vásárlóknak szánt, magasabb árfekvésű ruhadarabokhoz hasonló öltözékeket biztosít a vékonyabb pénztárcával rendelkező célközönségnek, rövid gyártási idővel.

A várt siker nem maradt el, ennek köszönhetően a befolyt bevételből 27 évesen megalapította az első üzemét; 30 évesen megnősült, feleségül vette Rosalía Merát.

1972-ben fürdőköpenyeket gyártó és árusító családi üzletet nyitottak, ahol felesége kezdetben varrónőként tevékenykedett. Három évvel később, 1975-ben megnyitották Rosalíával az első Zara üzletet, A Coruñában. Eredetileg a Zorba nevet szerették volna az üzletnek adni, azonban az már foglalt volt, így kénytelenek voltak új nevet kitalálni a ruhaboltnak. Ekkor jött a rövid, jó hangzású „Zara” elnevezés.

A ‘80-as években megszületett a „fast fashion” ötlete, ami a vásárlói igények azonnali kielégítését hivatott szolgálni. Ez a megszokottnál lényegesen gyorsabb tervezési, kivitelezési munkafolyamatot és boltokba kerülést jelentett a gyakorlatban. A tulajdonos alapkoncepciója, hogy a divattervezők ne a saját ízlésük szerint dolgozzanak, hanem figyeljenek a vásárlókra, az ő igényeikre, és folyamatosan térképezzék fel az aktuális elvárásokat. Ezekre reagálva pedig nagyon rövid időn belül történjen meg a gyártás, áruterítés, hogy mielőbb az üzletek polcaira kerüljenek a keresett termékek.

1985 júniusában Ortega és akkori felesége, Rosalía megalapították a több céget összefogó Inditex csoportot (Industria de Disenő Textil). Ehhez mára olyan márkák tartoznak a Zarán túl, mint a Stradivarius, Pull & Bear, Bershka, Zara Home, Massimo Dutti, az Oysho, illetve az Uterqüe.

A spanyol határokon átívelően először a portugáliai Portóba, később New York és Párizs felé terjeszkedett a divatóriás, majd folyamatosan szinte az egész világot meghódította. Weboldaluk szerint napjainkban az Inditex csoporthoz tartozó márkák már összesen több mint 170 ezer alkalmazottal és közel 7500 üzletben várják a vásárlókat világszerte.

A vállalati sikerekben gazdag pár házassága megromlott, emiatt 20 év után, 1986-ban elváltak. Rosalía Mera 2013-ban hunyt el, Spanyolország leggazdagabb hölgyeként. Ortega 2001-ben újraházasodott, Flora Perez Marcotét vette el. A két házasságból összesen három gyermek született.

A nyilvános szereplést tudatosan kerüli. Kivételes és rendhagyó alkalom volt 2000-ben, amikor a sajtó elé állva bejelentette, hogy cégét a tőzsdére viszi. Ezenkívül csak néhány alkalommal fordult meg a nagyközönség előtt.

Egyesek beszámolója szerint igazi munkamániás, mert több mint 20 évig nem ment el szabadságra, ugyanis szeret dolgozni, és feladatait nem szívesen adja át másoknak. Így jóformán az egész eddigi életét kemény munkával töltötte.

A cégóriás atyja nem hisz a standard reklámokban, emiatt minimális összeget fordítanak ilyen célokra a vállalat költségvetéséből. Ortega a visszatérő vásárlókra és az elégedett vevők marketingjére építette a cége sikereit. Alkalomadtán a helyi magazinokban hívják fel a figyelmet arra, ha új üzletet nyitnak. A boltok helyének a megválasztására azonban különösen nagy hangsúlyt fektetnek: a legjobb, legforgalmasabb környékeken szeretnek árusítani.

Ortega sajátos gondolkodásmódját tükrözi, hogy nem volt irodája, hanem mindennapjait a részlegek között töltötte. Elsődleges feladatának a dolgozóinak a támogatását tartotta, és igyekezett úgy forgolódni, hogy elérhető legyen a beosztottjai számára. Megjelenésére, viselkedésére az egyszerűség, a természetesség a jellemző.

Hét éve, 75 évesen mondott le a cégcsoport vezetői tisztségéről, de még 82 évesen is majdnem minden nap bemegy a vállalathoz. Ortega – a Bloomberg becslése szerinti több mint 73 milliárd dolláros – vagyonát nemcsak a divatiparnak köszönheti. Befektetéseinek egy részét a turizmusba és földgázba vitte, valamint számos tekintélyes ingatlan tulajdonosa amellett, hogy az Inditex részvényeinek 59 százalékos részesedésével bír. Jelenleg a világ 6. leggazdagabb embereként tartják számon, ám az elmúlt években hosszabb-rövidebb időre az előkelő első helyet is sikerült elérnie, megelőzve ezzel a Microsoft tulajdonosát.
 

Olvasson tovább: