Kereső toggle

Viv, az új barátod

A mesterséges intelligencia forradalma

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Aki jól ismeri a mai okostelefonokat, minden bizonnyal találkozott már a készülékbe gyárilag telepített virtuális asszisztenssel is. Elsőként az Apple dobta piacra Siri nevű alkalmazását, majd ezt követte hamarosan a Google és a Microsoft saját fejlesztése. Az úgynevezett AI (Artificial Intelligence – Mesterséges Intelligencia) asszisztensek ma már túlnőtték az okostelefonokat, és olyan cégek is megalkották saját virtuális segítőtársaikat, mint a Facebook és az Amazon.

Ezekben a szoftverekben közös, hogy általában egyszerűbb parancsokat tudnak csak végrehajtani, bonyolultabb feladatok kezelésére, pláne társalgásra csak korlátozottan alkalmasak. Dag Kittlaus és Adam Cheyer vállalkozók ezen a helyzeten akartak változtatni, amikor pár évvel ezelőtt nekiláttak a Viv kifejlesztésének, amelynek alig 20 perces bemutatójára nemrég került sor a Disrupt NY 2016 nagyszabású startup rendezvényen. Dag és Adam volt egyébként a megálmodója a Sirinek is, amit az Apple 2010-ben 200 millió dollárért vásárolt meg tőlük. A Viv ezzel szemben mindössze három éve indult, csupán 30 millió dollárral – írja a The Guardian.

A szektor egyik befektetési szakértője szerint a virtuális asszisztensek ma az óriás tech cégek elsőszámú küzdőterepét jelentik. A CB Insights elemzője szerint a „gigászok ki vannak éhezve az új technológiákra”, mivel a jövő fejlődési irányát a mindennapi feladatok és folyamatok egyre szofisztikáltabb automatizálásában látják.

A most bemutatott fejlesztést sokan – többek között a tekintélyes techcrunch.com is – a virtuális asszisztensek második generációja úttörőjeként tartják számon, és nem ok nélkül. A cég egyik nagy ígérete volt, hogy olyan párbeszédet folytathatunk majd az alkalmazással, mintha egy valódi emberrel beszélgetnénk. A bemutató alapján pedig ez nem is áll annyira távol a valóságtól: „Ő Viv, aki Sirivel ellentétben nemcsak 50-60 témában tud majd megoldást adni a kérdéseinkre, hanem akár 5000 különböző területen találja meg a választ” – vezette fel a bemutatót Dag Kittlaus fejlesztő, majd bemutatta, mire is képes az új asszisztens. A Viv olyan komplex kérdésekre is szinte gondolkodás nélkül vágta rá a választ, mint: „Holnapután 17 óra után a Golden Gate közelében melegebb lesz-e az idő 21 foknál?” De a szoftver nemcsak parancsokat teljesít, kommunikálni is tud. Arra a kérésre például, hogy „Rendelj egy pizzát az irodához legközelebb lévő Pizz’a Chicago-ból!”, akadékoskodás nélkül csak annyit kérdezett vissza: „Milyen feltéttel szeretnéd?” A rendelést közben többször is variálták, a futár pedig egy kis idő elteltével meg is érkezett a megfelelő pizzával. De a személyre szabott kérdéseket is probléma nélkül kezelte. Így a „Küldj Adamnak 20 dollárt” vagy „Küldj édesanyámnak néhány szál virágot” parancsokat is készségesen teljesítette.

Ha a Viv valóban úgy fog működni, ahogy azt nemrég New Yorkban prezentálták, akkor nemcsak kihívója lesz a többi asszisztensnek, de valószínűleg le is fogja nyomni az Apple Sirijét, a Microsoft Cortanáját és az Amazon Alexáját. A Viv ráadásul nem csak okos, tanulékony is. „Az a célunk, hogy a Vivet az emberek mindennapjainak szerves részévé tegyük. Mindenkor jelen lesz a felhasználó életében, így folyamatosan tanulja a gazdája személyes preferenciáit, ízlését” – mondta Adam Koopersmith, a Viv egyik befektetője a theverge.com-nak.

Az ígéretek alapján könnyen lehet, hogy a Viv lesz az első olyan valódi virtuális asszisztens, amely idomul a tulajdonosa igényeihez, folyamatosan tanul, és szofisztikáltabb társalgásra is alkalmas lesz. Nem véletlen, hogy sok külföldi lap nem is személyi asszisztenst, hanem lelki társat vagy még annál is többet lát a Vivben. De mindenképpen egy olyan entitást, aki a személyes emberi kapcsolatok helyettesítésére is alkalmas. Mások az erre a témára reflektáló „A nő” (Her) című film főszereplőjéhez, Samanthához hasonlítják a tech cég új üdvöskéjét, és az ember, valamint a virtuális asszisztens közötti szerelmi kapcsolatok kialakulását vizionálják. A név a filmben szereplő mesterséges intelligencia (MI) elnevezésére utal. A sztoriban a Joaquin Phoenix alakította karakter a válása közepén megvesz egy ilyen MI-vel felszerelt gépet, akivel rögtön egy hullámhosszra kerülnek. Ez nem is csoda, hiszen a Vivhez hasonlóan Samanthát is úgy fejlesztették ki, hogy alkalmazkodjon tulajdonosa igényeihez, így nemsokára egy gép-ember románc bizarr részleteinek lehetünk szemtanúi.

De vissza a Vivhez: ennek további különlegessége, hogy – ellentétben a többi virtuális asszisztenssel – nyitott, azaz a Viv összeilleszthető más cégek rendszereivel (legyen az az Uber vagy egy nagyobb virágüzlet). Ezzel szemben az Apple például azt is eldönti (helyettünk), hogy milyen alkalmazásokat, rendszereket hajlandók integrálni a Siri működésébe. (Fontos megjegyezni, hogy ugyanaz az iPhone készülék az Amerikai Egyesült Államokban sokkal több mindenre képes ezen a téren, mint itthon, Magyarországon.)

Oren Etzioni, a seattle-i székhelyű Allen for Artificial Intelligence intézet vezetője a következőket nyilatkozta erről a The Guardiannek: „Képesek leszünk a jövőben kommunikálni a számítógépeinkkel. Ám jelen pillanatban, bármennyire is szeretnénk, nincs olyan készülékünk, amivel egy kielégítő társalgást le tudnánk folytatni.” Etzioni elmondása szerint a jövő azoké a vállalatoké, akik egy magas intelligenciájú, emberszerű személyi asszisztenst tudnak kifejleszteni. Olyat, akivel kifinomult párbeszédet lehet folytatni, aki mindig jó tippeket ad, és aki maximálisan kézben tartja a szálloda- és vacsorafoglalásainkat is.

Olvasson tovább: