Kereső toggle

Hódítanak az online sztárok

Milliók nézik őket, és ezzel milliókat keresnek

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Kihullott egy tégla az online falból, amikor Essena O’Neill, 18 éves Instagram-celeb úgy döntött, hogy lerántja a lelpet az online sztárok által színlelt életről. A korábban bájos-csábos képeiről, irigylésre méltó tinédzseréveiről ismert lány egy hosszú YouTube-videóban számolt be döntése hátteréről.

„Ezt üzenem a tizenkét éves önmagamnak” – így kezdődött a 17 perces videó, amely véget vetett a többéves látványos, ám – mint ahogy a lány is felismerte, elismerte – hamis csillogásnak. Az ausztrál tini 612 ezer követővel rendelkezett az Instagramon, és a tizenéves kora óta következetesen felépített népszerűségét kihasználva, egy-egy promóciós poszttal akár 2000 ausztrál dollárt (400 ezer forint) is keresett, miközben saját bevallása szerint heti 50 órát töltött online megjelenésének tökéletesítésével. Essena szerződésben állt egy ausztrál modellügynökséggel, de már az Egyesült Államokból is érdeklődtek iránta. Különféle márkák keresték meg, hogy reklámozza őket a posztjaiban, videóiban. „Tinédzserkorom nagy részében függtem a közösségi médiától, az elfogadás, a társadalmi státusz és a külső megjelenés fogságában voltam. A közösségi média az ügyesen kieszelt képek és szerkesztett videoklipek versenyéről szól.” Essena szerint ez a rendszer a társadalmi elfogadáson, a lájkokon, a nézettségszámon és a követők számán alapszik.

Ez volt az oka, hogy a korábbi celebnél október 27-én betelt a pohár, és ezres nagyságrendben tüntette el a kemény, sokszor órákig tartó munkával létrehozott fotóit, amelyek elmondása szerint semmilyen egyéb célt nem szolgáltak, mint saját maga reklámozását. A posztokat, amelyeket mégis meghagyott, őszinte, az adott kép hátterének realitását tükröző kommentekkel látta el, hogy hirdessék az általuk létrehozott virtuális világ mesterkéltségét, és a háttérben rejlő bizonytalanságot.

Természetesen a rengeteg támogató és bátorító megnyilvánulás mellett gyorsan felröppentek azok a hírek is, hogy a lány lépése csak egy újabb lépcsőfok volt a felemelkedés útján, hiszen akciója, minden eddiginél nagyobb népszerűséget és nyilvánosságot generált. Nina és Randa, két YouTube-celeb – O’Neill „barátai” – szerint ez az egész csak egy attrakció, amellyel a korábbinál messze több Instagram-követőre tett szert. Sokak csatlakoztak hozzájuk a Facebookon és a Twitteren is, hazugnak, tettetőnek nevezve a sztárt.

Az ausztrál tini mindenesetre elindított egy saját, vegán étrendet, környezettudatosságot, nemek közötti egyenlőséget és underground művészetet – jellemzően társadalomkritikus grafitiket, képeket – terjesztő honlapot. Folyamatosan kritizálja a fogyasztói és szépségcentrikus társadalmat. „Mi egy olyan generáció vagyunk, amely úgy fogyaszt, hogy nem tudja, honnan jön, és hová megy mindez” – írja például. Emellett arra is kéri szimpatizánsait, hogy támogassák őt anyagilag, hiszen megszűnt az egyetlen megélhetési forrása, ezért most az albérleti díj kifizetése is komoly nehézséget okoz neki.

Essena esete azért egyedülálló, mert a fiatalok többsége jellemzően nem kilép, hanem egyre mélyebben integrálódik az online terekbe, és a megosztás kultúráját szolgáló platformokon. A mindennapokban is érzékelhető az a brutális hangsúlyeltolódás, ami a 2000-es évek óta meghatározza az emberek közötti kommunikációt. Az internet terjedése nyomán az élet egyre jelentősebb aspektusai kerülnek át az online dimenzióba. 2015-re a Föld 7,2 milliárdos lakosságának mintegy 42 százaléka aktív internethasználó, amelyből 2,2 milliárd ember jelen van a közösségi médiumok legalább egyikén. Az okostelefonok elterjedése révén pedig többségük a zsebében is ott hordja a világhálót. A legtöbbet használt közösségi oldal ma is kiemelkedően a Facebook, több mint másfél milliárd aktív felhasználóval. Folyamatosan feltörőben vannak azonban más platformok is, mint például a népszerű fotómegosztó alkalmazás, az Instagram. A felületen jelenlévő 400 millió aktív felhasználó naponta 80 millió fotót oszt meg. A legnészerűbb videomegosztónak számító YouTube-on pedig havi 6 milliárd órányi anyagot tekintenek meg a userek.

Az emberek többsége azonban azon túl, hogy barátokkal, családjukkal tartja a kapcsolatot, hírességeket, véleményvezéreket is követ a hatalmas online térben, amely azt is lehetővé teszi, hogy az emberek belelássanak egymás életébe, a megosztás kultúrája pedig ösztönzi is erre a felhasználókat. Ez a közeg termeli ki a közösségi média sztárjait. Míg közülük sokan designerként, smink- vagy divattanácsadóként, filmkészítőként vagy gasztrobloggerként kerültek a figyelem középpontjába, egyre több az olyan internetceleb is, akik csupán szépségüknek vagy vonzó életüknek köszönhetik többmilliós rajongói táborukat.

A világon a legtöbb feliratkozóval rendelkező youtuber Felix Arvid Ulf Kjellberg, művésznevén PewDiePie. A huszonöt éves svéd srácnak ma már hivatalosan is az a foglalkozása, hogy videojátékokkal játszik, és közben azokat erős svéd akcentussal beszélt angoljával kommentálja. Felix karrierje akkor kezdett el szárnyalni, amikor öt éve kibukott a svéd műszaki egyetemről, és főállásban kezdte gyártani az úgynevezett gameplayeket. Mára videóit tízmilliárdszor nézték meg, és hamarosan piacra dobja első könyvét. Az eredeti, videojátékos műfaj mellett életét is dokumentálja, barátnőjével, a szintén youtuber Marzia Bisogninnel és mopsz kutyájukkal közösen.

Felix csak egy a sok példa közül, az internet hemzseg a youtuber, vagy az annak készülő fiataloktól. Angliában a híresebbek lassan félnek kimenni az utcára, ugyanis popsztárokra jellemző rajongói tömegek veszik őket körül, ha megjelennek. A Business Insider szerint a világ egyik legismertebb vloggere Zoe Sugg, művésznevén Zoella. Csatornáján Zoe sminkel, öltözködési tippeket ad, illetve vicces rövidvideókat készít barátaival. Emellett természetesen magánéletét is közel napi bontásban követhetik az internet polgárai. Egy Zoe Sugg átlagos napját bemutató videóra átlagban egymillió ember kattint. A vloggernek mára saját kozmetikai terméklánca van, tiniregényt adott ki, és rendszeresen szerepel magazinokban, tévé- és rádióműsorokban.

A vlogolás lényegében megteremtette a modern realityt. A hagyományos valóságshow-k sikere abban rejlett, hogy az emberek úgy érezték, betekinthetnek idegenek életébe. A vlogok viszont minden show-nál realisztikusabb, spontán hatást keltenek. Egy vlogot ugyanis százszázalékban a youtuber vesz fel, vág meg és publikál. Megvan benne az a nyers eredetiség, amit a műfaj kedvelői keresnek.

Míg Zoella személyisége visszafogott, az elfogadásra, szeretetre és vidámságra buzdít, mások sokkal aktívabbak a társadalmi kérdéseket érintő véleményformálásban. Tyler Oakley, amerikai vlogger és aktivista nyíltan homoszexuális beállítottsága központi szerepet kap videóiban, olyannyira, hogy 2007-es csatornaindításakor célközönsége és rajongói köre kifejezetten az amerikai meleg fiatalok voltak. A YouTube-világ kiterjedése nyomán ő is egyre nagyobb rajongótáborra tett szert, főként a tinilányok körében. Közönségének tágulása lehetővé tette, hogy üzenete eljusson a nem meleg szubkultúrákba is. Tyler videóiban rendszeresen felhívja követőit az „ügy” támogatására, huszonötödik születésnapja alkalmából például arra kérte őket, hogy gyűjtsenek össze 150 ezer dollárt a The Trevor Project nevű melegvédő szervezetnek – az akcióval végül félmillió dollárt sikerült összekalapoznia.

A youtuberek közül egyre többen használják arra a videómegosztó oldalakat, hogy közöljék a világgal saját nemükhöz való vonzódásukat. A Business Insider „10 Legjobb Coming Out Videóinak” listáján csupán kettő van, amely nem hivatásos youtubertől származik. Troye Sivan, ausztrál youtuber például színészi és énekesi karrierjét is a YouTube-on szerzett népszerűségének köszönheti. Coming out videója jelenleg hatmilliós nézettségnél tart, és legújabb, három részes videoklippsorozatát – ami szintén két fiú tiltott tinédzserkori szerelméről szól – összesen 17 milliószor nézték meg. A közönség reakciója ezekben az esetekben szinte egyöntetűen pozitív. A kommentek hemzsegnek a támogató, elismerő szavaktól, és ha valaki kritikát fogalmaz meg, az számíthat a rajongók elutasítására.

Ennek következtében fiatalok milliói nőnek úgy fel, hogy még ha valós környezetükben nem is találkoznak coming outoló barátokkal, virtuális ismerőseik tesznek arról, hogy feltétlen elfogadással és örömmel fogadjanak egy-egy ilyen hírt. Miután napi szinten követik egy ilyen sztár életét, tökéletesen megkomponált videókból bizonyosodnak meg arról, hogy szeretett youtuberük önzetlen, hasznos és minden szempontból pozitív életet él – még ha a valóságban ez nem is feltétlenül van így.

Sokszor ismételgetett mondat, hogy coming outolni óriási bátorságot igényel. Ez azonban vitatható, hiszen a milliós nézettség és like-ok százezrei nem csupán erkölcsi támogatást jelentenek. Youtubernek lennei ugyanis ma az egyik legkifizetődőbb állás. A fent említett Felix Arvid Ulf Kjellberg csak a tavalyi évben mintegy 7,4 millió dolláros (kb. 2 milliárd forint) bevételre tett szert videóiból. Egy online kalkulátor szerint egy hatmilliós nézettségű videó átlagosan 15 ezer dollárt (4 millió forint) hoz a készítőnek, híres youtuberek coming outjai pedig könnyen megugorják ezt a szintet.

A bevétel legfőbb forrása a Google által a videók előtt és alatt elhelyezett fizetett hirdetések. A YouTube Partnerprogramjának keretében az ebből származó profit 68 százaléka a tartalomelőállítóé. És bár nem áll rendelkezésünkre pontos adat az így befolyt összegekről, a főállású youtuberek többsége saját házat, autót és vonzó életszínvonalat engedhet meg magának bevételeiből. Pedig videóik sokszor csupán arról szólnak, hogyan költik el azt a pénzt, amit azért kapnak, mert milliók nézik meg, hogyan költik el a milliós nézettségükért járó pénzt.

 

Szlengszótár

Youtuber – azon videósokat szokás ezzel a névvel illetni, akik a Google tulajdonában álló platformon nem csupán nézik a videókat, hanem rendszeresen meg is osztják saját tartalmaikat követőikkel.
Instagram – a Facebook tulajdonában álló felületen a felhasználók képeket osztanak meg és néznek jellemzően baráti körük, illetve az általuk követett hírességek magánéletéről, étkezéseiről, fontos életeseményeiről, házukról, edzésükről stb.
Snapchat – a sok ellentmondással övezett alkalmazás lényege, hogy az ott elküldött üzenetek egy bizonyos idő elteltével automatikusan törlődnek a fogadó készülékéről, azt az érzetet keltve, hogy következmények nélkül bármit elküldhetünk barátainknak.
Vlog – a videó és a blog szavak kombinációjából alkotott kifejezés pontosan az, aminek látszik: egy vlogger mozgóképben örökíti meg hétköznapjait, gondolatait, érdeklődési körét.
Gameplay – egy gameplay videóban a készítő felveszi, ahogy egy számítógépes játékkal játszik, és az ott látottakhoz megjegyzéseket is fűz. Népszerűségük oka egyrészt a szórakoztató kommentárok, másrészt pedig a menet közben elhangzó praktikus tippek, az adott játék iránt érdeklődők számára.
Követő – követni valakit egy közösségi oldalon annyit tesz, mint egyfajta előfizetőként feliratkozni az illető minden megnyilvánulására. Az online népszerűség egyik legfontosabb fokmérője a követők száma, ugyanis ők jelentik egy adott rajongói csoport keménymagját, „törzsvendégeit”.

Olvasson tovább: