Kereső toggle

Karácsonyi pénzverde

A többséget megfontoltabbá tette a válság

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A válság által még nem sújtott 2007-es szezonhoz képest a magyarok idén nagyobb mértékben fogják vissza karácsonyi költekezéseiket, mint általában az európaiak. Csak egy szűk kör tervez többet költeni, mint korábban: az európaiak 14,5 százaléka, míg a magyaroknak mindössze 7 százaléka.

Hiába a bevásárlólista: év közben tudatosan, karácsonykor ötletszerűen vásárolunk. Honfitársaink 63 százaléka ugyanis továbbra sem tájékozódik vásárlás előtt, nagy részük csak az utolsó napokban tér be egy szuper- vagy hipermarketbe, ahol néhány órát keresgélve, a helyszíni benyomások alapján választja ki a fa alá valót. A hazai kiskereskedelem az ajándékozók 37 százalékában bízhat csak. A lakosság fele kevesebb, mint 20 ezer forintot költ idén karácsonyi ajándékokra: a megkérdezettek egyötöde tízezer forintnál kevesebbet szán erre a célra, 10-20 ezer forint értékű vásárlást pedig 28 százalék tervez – derül ki az Ipsos-Kirakat.hu friss kutatásából.
A GfK Csoport és a Wall Street Journal Europe 2010 őszi, reprezentatív felmérése szerint a magyarok közel fele ugyanakkora összeget tervez elkölteni idén, mint a válság által még nem sújtott 2007-es évben. Ugyanakkor a gazdasági recesszió hatására nőtt azoknak a száma is, akik egyáltalán nem vesznek karácsonyi ajándékot: 2008-ban még csak 22 százalék, 2009-ben 19 százalék, 2010-ben viszont már 25 százalék mondta azt, hogy nem költött pénzt az ünnepek alatt az előző évben.
„Az idei karácsonyra vonatkozó várakozások kapcsán az eddigi negatív trend visszafordulni látszik, a korábbi évek gyengülő forgalma helyett enyhe növekedést várunk, amely elsősorban a szezonalitásnak tudható be” – kommentálta a számokat Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. A vendégvárásra készülődve a sütőpor és egyéb sütési kellékek forgalma megnőtt: harmadával többet vásárolunk margarinból, vajból, puding- és desszertporokból, valamint tejszínből. Csokoládéra és szezonális édességekre (szaloncukor) is többet költünk, és másfélszer annyi bor és égetett szesz fogy decemberben, mint egy átlagos hónapban.
Az idei bronzhétvége forgalma 20 százalékkal felülmúlta a tavalyit – számolt be a Heteknek Sidló Noémi, a Tesco-Global Áruházak Zrt. kommunikációs vezetője. Legkelendőbbek a piacvezető élelmiszerek – melyek folyamatosan akciós áron érhetők el, ebből is kiemelkednek a citrusfélék, a tea, a kávé, illetve az alkoholos italok, a díszcsomagolású kozmetikumok, a játékok és a műszaki cikkek. A Tesco szakemberei nagyobb forgalomnövekedésre számítanak, mint az előző évben, azon belül is aranyvasárnap hétvégéjén és az ünnepet megelőző két napon, december 22-én és 23-án gurítják majd többen feléjük bevásárlókosarukat. „Tapasztalataink azt mutatják, hogy általánosságban a vásárlók nagyobb része az ár-érték arányt veszi figyelembe, és kisebb részük az, aki magasabb összeget fizet egy-egy prémium termékért. A karácsony előtti időszakban ez az arány kicsit módosul, ilyenkor többen vannak olyanok, akik több pénzt költenek egy ajándéknak szánt, jobb minőségű, prémium termékre, mint az év más részében” – tette hozzá.
Tavaly az LCD-tévé volt a karácsonyi slágertermék a műszaki cikkek között, idén várhatóan a hordozható eszközök – digitális fényképezők, netbookok, mobiltelefonok, GPS-ek – lesznek a fenyőillatú ünnep slágerei, derült ki a depo.hu statisztikáiból. Az Euronics műszaki áruházlánc forgalmi adatai szerint míg tavaly csak a „feltörekvők” között kapott helyet a LED TV, idén már ez lesz a „csúcsajándék”. A dobogós helyezés azonban nem tart sokáig, jövőre sokan már nemcsak LED-en, de 3D-ben is nézhetik a karácsonyi filmeket.

Pláza-körkérdés: milyen a jó ajándék?

Éva: Idén csak gumicsizmát tudok ajándékozni a lányomnak – akit egyedül nevelek –, az legalább hasznos, meg jó, ha fél kilogramm szaloncukor jut a műfenyőnkre. Utóbbit már tavaly beszereztük, így ezzel is spórolunk. Több ismerősömnek ugyanis még fára sem telik.
Ferenc: Itt várom az asszonyt, aki egész nap csatangoltatott az üzletek között, csak válogat, alig vett valamit… Engem nem érdekel egyébként a vásárlás, már a karácsony sem az igazi, kifáradok ettől a forgatagtól: legyen mit enni, inni, együtt legyen a család békében, egészségben, és kész.
Emma: Mi már évek óta aktívan töltjük az ünnepeket: a közeli hegyekben sportolunk, kirándulunk, pihenünk, nekünk ez vált be, ez az ajándékunk egymásnak. Legalább ilyenkor nem fáradok el a főzés-mosogatás-takarítás rutinos körforgásában, hanem engem is végre kiszolgálnak. Ez felüdülés a család apraja-nagyja számára, és nem mellékesen többe sem kerül így az év vége.
Kristóf: Én tudatosan figyelek a szeretteimre év közben is, hogy mire van valóban szükségük, minek örülnek, apró praktikus dolgokat veszek nagy szeretettel. Szerintem sokkal fontosabb mai világunkban egy jó szó, nagyobb türelem vagy kedves gesztus, mint a drága, értelmetlen, gagyi cuccok.

A szomszéd karácsonya mindig zöldebb

A lapunk által megkérdezett utazási irodák elmondása alapján: igen népszerűek az egynapos adventi utak. Főleg Bécs, Graz, Pozsony az úti cél, igaz, legtöbben csak nézelődnek és a hangulat miatt utaznak ki. Bécsben már hétvégenként háromszázra korlátozták a magyarországi buszforgalmat. A GfK Csoport által Ausztriában készített felmérés adataiból kitetszik: a sógorok idén nem töltik az idejüket ajándékok utáni rohangálással, inkább az utalványokat részesítik előnyben (45 százalék). A második helyen állnak a könyvek és a különböző magazinok (28 százalék), de hasonlóan népszerűek a játékok (27 százalék) és a multimédiás szórakoztató eszközök is
(18 százalék).

Olvasson tovább: