Kereső toggle

Kátyúviadal

Nagy Bandó harca a közútkezelővel

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

„A minap Kerecsendről hajtottam Eger felé, kátyúk tucatjait kerülgetve, és
azt mormogtam: ha ezen az úton haladtak volna Szulejmán hadai, sose jutottak
volna Dobó váráig. Nem is értem, hogy a környékbeliek miért nem lázadnak az út
minősége miatt” – meséli Nagy Bandó András író-humorista, aki saját pénzéből
újíttatott volna fel egy állami tulajdonú, Pécs és Orfű közötti útszakaszt, de a
Magyar Közút Kht. megtagadta az engedélyt.

A Baranya megyei Orfű határában, egészen pontosan a Pécs és Orfű közötti út
nyolcadik és tizenkettedik kilométerkője között az utat néhány tízméterenként
elhelyezkedő, többcentis kátyúk borítják. Mint helyi lakos, Nagy Bandó András az
elmúlt évben több kísérletet is tett arra, hogy jogi úton érje el a szóban forgó
útszakasz végleges rendbetételét, mivel – ahogy mondja – az úton található
kátyúk már évek óta verik nemcsak a kocsiját, hanem őt magát is. Mindennap
bosszankodik a tizennégy éves út hibái miatt, melyek látható károsodásokat
okoznak az autókban. „Naponta kerülgetem a kátyúkat, de nem akarok mindig úgy
hazamenni, hogy közben végigkáromkodom az utat” – érzékeltette a hazatérések
hangulatát Bandó.

A Magyar Közút Kht. válasza az író-humorista tavaly márciusban kelt levelére
további ígérgetésekben és egy „tűzoltómunkában” merült ki. Miután Bandó megunta
a jogi procedúrák eredménytelenségét, múlt héten saját kezébe vette az ügyet:
megegyezett egy pécsi, aszfaltozással foglalkozó kft.-vel, és engedélyt kért a
közútkezelőtől százötven kátyú rendbetételéhez.

„Orfű kiemelt üdülőkörzet, az pedig szégyen, hogy ilyen utakon kell nemcsak
nekünk, hanem a külföldi vendégeinknek is járniuk. Úgy tudom, a taxisok már Pécs
kátyútérképét készülnek kiadni, miközben a város 2010-ben Európa Kulturális
Fővárosa lesz” – mondja Nagy Bandó, aki előzetesen engedélyt is kapott a Közút
Kht.-tól, azonban egy nappal a munka tényleges megkezdése előtt közölték vele,
hogy mégsem kezdheti el a kátyúk betömését.

„Ha valami, hát ez felháborító. Magam végezném el az állam feladatait, a
magam pénzén, és még ezt sem engedik” – szól Bandó összegzése. A hivatalos
indoklás szerint – tudatta a kivitelezővel a Magyar Közút Kht. illetékese – „a
felkért cég olyan technológiával dolgozott volna, amelyet az elkövetkező napok
időjárási körülményei közben nem lehet alkalmazni”.

„Hihető egyébként az indoklás – szól Nagy Bandó válasza –, csak éppen azt nem
veszik figyelembe, hogy az én »alkalmatlan technológiámmal« az út ugyanúgy három
hónapig lenne jó állapotban, mint az ő szokásos, »ideiglenes« javítgatásaikkal,
kárt pedig biztosan nem okoznék vele. Akkor meg miért ne dolgozzunk meleg
aszfalttal?”

A Magyar Közút Kht. képviseletében Házi Katalin kommunikációs igazgató viszont
teljesen más időtartamokat említett a Heteknek: a társaság tudja, hogy a kátyúk
betömése csupán ideiglenes megoldás, de szerintük nem három hónap, hanem néhány
év alatt történik meg a tömítőanyag kipergése; ezzel szemben a Bandóék által
„felhasználni tervezett anyag szinte azonnal kipergett volna, közvetlen
balesetveszélyt okozva az arra közlekedőknek”.

Mindenestre a szóban forgó útszakaszt a Közút Kht. is „elöregedett, repedezett”
útburkolatként tartja számon, „ahol a zúzalék kipergett, és réteghámlások jöttek
létre, melyek változó mélységűek, de a legmélyebb ponton sem haladják meg a
három centimétert”. Ez utóbbi tény ugyanakkor azt is jelenti, hogy az út nem
jelent közvetlen veszélyt, ezért csak tavaszra tervezik a kijavítását. Nagy
Bandó ezzel szemben azt mondja, nem azért kell utat javítani, mert
balesetveszélyes, hanem mert minden állampolgárnak joga van jó minőségű úton
közlekedni.

Ami pedig a tavaszi kijavítást illeti, a humorista pontosít: a Közút Kht. egy
évben egyszer foltozgat valamennyit az úton, amit ők maguk is „ideiglenes
útjavításnak” könyvelnek el; mi magyarok viszont adózunk, útadót fizetünk, és a
világ egyik legdrágább üzemanyagával járunk, ráadásul az autóink is hamarabb
mennek tönkre a kátyúk miatt. „Egyszerűen nincs egyensúlyban a mérleg két
oldala, sőt, amikor én magam végezném el az államnak már egyszer adóforintokban
kifizetett munkát, még attól is eltiltanak. Képesek így elfojtani az
állampolgári törekvéseket.” Ez pedig az író-humorista szerint nem más, mint a
múlt: az úgynevezett „szocializmus”.

Lapunk számításai szerint a tervezett munka értéke százezer forintos
nagyságrendű lett volna, azonban egy komolyabb „kátyú okozta meghibásodásnál” az
autószervizben is elkérnek legalább ennyi pénzt egyetlen autó megjavításáért – a
fontosabb értékről, az emberi egészségről nem is beszélve.

Arra a kérdésre, hogy miként tehetünk majd pontot ennek a konkrét esetnek a
végére, a humorista azt mondta a Heteknek, hogy a legegyszerűbb megoldás
valószínűleg mindenki számára az lenne, ha „éjjel kimennék, és egy
partizánakcióban betömném az összes kátyút”.

Olvasson tovább: