Kereső toggle

Mobilmánia Magyarországon

Pótcselekvés labilis idegzetűeknek?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Gondolnánk azt, hogy létezik mobilfüggőség? A mobilmánia létező probléma!


Tények igazolják, hogy több SMS-függőségben szenvedő ember áll pszichológiai
kezelés alatt. A tapasztalatok szerint az életkörülményeink, a lelki
stabilitásunk nagyban meghatározza, hogy a mobiltelefon hasznos eszközzé vagy
pótcselekvéssé válik-e az életünkben. Tény, hogy hazánkban az egy főre eső
mobiltelefonok száma kirívóan magas.

A mobiltelefon ma már pótolhatatlan kommunikációs eszköz. A készülékek
modernizációja folytán az eredeti, kizárólagos kapcsolatteremtési funkciót a
multimédiás szórakoztatás váltotta fel: csevegés, konferenciabeszélgetés, Java
játékok, csengőhangok letöltése, videotelefonálás, SMS- és MMS-küldés. A mobil
annyira az életünk és hétköznapjaink részévé válik, mint a cipőnk. Vannak, akik
nem is érzik magukat biztonságban, ha nincs velük a mobiljuk: mintha
kikapcsolták volna őket bolygónk életéből. Sokan a közértbe sem ugranak le a
szerkentyű nélkül.

Ez a „ragaszkodás” pozitív eredményeket hoz a mobilkereskedelmi és -szolgáltató
cégeknek, de a pszichológusoknak más a véleményük.

A vizsgálatok szerint nagyon sokszor a fiatalabb generáció és a szegényebb réteg
az, aki különösen hajlamos a mobilfüggőségre.

Az MTA Filozófiai Kutatóintézet felmérése arra mutatott rá, hogy azokban az
esetekben, ahol a telefonszenvedély kialakult, már kimutatható volt egy vonzódás
a játékautomaták felé, kóros televíziónézés, kortárscsoportokhoz való kötődés,
tanulási nehézség, kóros kapcsolati kötődések. Minden érintett esetében egyfajta
egyensúlykeresés állt a háttérben, aminek a mobilfüggőség csak az egyik
lehetséges tünete a sok közül.

Kérdőíves felmérések azt mutatják, hogy a havi 60-140 ezer forint közötti
összjövedelemmel rendelkező családok tinédzser gyermekei fordították a legtöbb
időt és összeget a telefonálásra és játékokra. 80 százalékban az ötezer forint
feletti összeget jelölték meg havi fix kiadásként, és napi minimum 30 percet
töltöttek el a telefonjukon folytatott beszélgetéssel, csevegéssel, illetve
játékkal. A havi 220 ezer forint feletti családi jövedelmek esetén a diákok
kevesebb, mint 1000-3000 Ft közötti összeget költöttek ilyen célokra.

A felnőtt korosztály esetében az alapfokú végzettséggel rendelkező ügyféltől az
egyetemi diplomával rendelkezőig minden csoport vizsgálatát egybevetve a
következő eredmény született: a felsőfokú végzettségű és a magyar társadalmi
viszonyok között magas fizetéssel rendelkező ügyfelek elsősorban csak
telefonálásra használták a készüléküket. Nem volt számukra lényeges a kamera és
a videólejátszás sem, a legalacsonyabb készülékárak után érdeklődtek.

Ezzel ellentétben a kevesebb jövedelemmel rendelkezők számára fontossá vált,
hogy minél többet tudjon a készülék, és a közép, olykor kimondottan magas
árkategóriájú készülékek megvásárlására adták a pénzüket, akár hitelfelvétel
árán is.

Támad az SMS

A tapasztalatok szerint a munkahelyen zajló kommunikáció fokozatosan egyre
személyesebbé válik. Sokakat izgalommal tölt el, hogy levele érkezett, és rövid
írásos üzenetként olyan mondatokat is könnyen megfogalmaznak, amit élőszóban
szemtől szembe nem biztos, hogy megtennének.

Mit lehet tenni, főleg ha egy házasság forog kockán? Talán írjanak többször
SMS-t vagy e-mailt a házaspárok egymásnak! Egy kedves szó a másiknak üdülés a
hétköznapokban! n

Igaz történetek

Olvasson tovább: