Kereső toggle

Fogas kérdések

Mennyi még a harminckettő?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A fogorvosi szék hallatára majdnem mindenkinek összeugrik a gyomra. Pedig a megfelelő szájhigiéniával és fogápolással megelőzhetjük a bajt.

A megfelelő szájhigiéniához hozzátartoznak a jó fogkrém és fogkefe, a fogselyem és a szájvíz. Bár a reggeli és az esti fogmosást sokan szeretik elbliccelni, ennek később komolyabb következménye is lehet. Elszaporodhatnak ugyanis a szájüregben a baktériumok, amelyek aztán nemcsak kellemetlen leheletet okoznak, de fogágybetegséghez, fogínysorvadáshoz is vezethetnek. Ennek jelei közé tartozik a fokozott fogkőképződés vagy a fogínyvérzés.

A baktériumok megtelepedését elősegíti az eltávolítatlan fogkő és lepedék, pedig ezektől helyes fogmosási technikával könnyűszerrel meg lehetne szabadulni. Mivel éjszaka, alvás közben csökken a nyáltermelés, s ezáltal a nyál tisztító, védő hatása is, az esti fogmosást ne hagyjuk ki! Ellenkező esetben reggelre csak tovább „gazdagítjuk” a szájunkban lapuló lepedékréteget. A reggeli fogmosás azonban még segíthet a helyzeten.

Fontos, hogy már a fogkrémet is körültekintően válasszuk ki. Ma már kaphatóak olyan korszerű készítmények, amelyek segítenek megszüntetni és megelőzni a fogínyvérzést, eltávolítani a baktériumokat és biztosítani a kellemes leheletet. Léteznek olyanok is, amelyek – a gyümölcsök vagy bor okozta – saverózió ellen is védik a fogzománcot, vagy ápoló, védő hatású gyógynövénykivonatot tartalmaznak.

A fogkefe legyen kisebb fejű és lekerekített végű. Vásárláskor nézzük meg a nyelét is: fontos, hogy legyen jó a fogása, ne csúszkáljon a kezünkben, mert az az íny sérüléséhez vezethet. Érdemes az ínyt is átmasszírozni vele. Lehetőleg gyakran – legalább 3 havonta – cseréljük, mert elkophat, illetve a baktériumok is megtelepedhetnek rajta.

Érdemes beruházni fogselyembe is, amivel már a fogak közé szorult ételmaradékot is el tudjuk távolítani. Használata során ügyeljünk arra, hogy a fogínyt ne sértsük meg! A fogközök tisztítására alkalmas még a fogköztisztító kefe. A napi kétszeri fogmosást és fogselymezést pedig még kiegészíthetjük szájvizes öblögetéssel is.

A fogak és a fogíny egészségéhez a megfelelő tápanyagbevitelről is gondoskodni kell. Figyeljünk a megfelelő kalciumfogyasztásra (az egyik leggyorsabban felszívódó formája a kalcium-citrát) és ezzel együtt a magnéziumbevitelre is. A csontozatunk egészségéhez szükséges még a D-vitamin, a K2-vitamin és az A-vitamin, amelyek együttesen aktiválják azokat az úgynevezett GLA-fehérjéket, amelyek a kalcium csontokba való beépüléséért felelősek, továbbá megakadályozzák a felesleges kalciumnak az artériákban való lerakódását. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: