Kereső toggle

Tejes alternatívák

Allergiások és laktózérzékenyek mindennapi megoldása

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Aki nem fogyaszthat tehéntejet, ma már többféle növényi alapú tejből válogathat. Így nem kell lemondania a desszertről vagy a kávézásról, azonban érdemes néhány dolgot figyelembe vennie.

A növényi alapú tejek általában mandulából, szójából, rizsből vagy zabból készülnek, így fehérje-, szénhidrát- és zsírtartalmuk eltérő lehet, és ugyanez érvényes a vitamin- és ásványi anyag tartalmukra is. Bár a tejtermékek kapcsán először a kalciumtartalom jut eszünkbe, ma már ezeknél az – alapból kevesebb kalciumot tartalmazó – alternatív tejeknél sem kell aggódnunk: a gyártók gondoskodnak az italok kalciumtartalmáról. Ezt fontos ellenőrizni is a csomagoláson, különösen gyermekek vagy aktív sportolók esetében.

A sajátos diétaigényeket is figyelembe kell venni: fontos tudni, hogy a rizstejnek magas a szénhidráttartalma, így diabéteszben szenvedőknek nem a legjobb megoldás, sokan viszont a szójára allergiásak, így a szójatej számukra nem lesz jó választás. Egyes szakemberek szerint utóbbi az autoimmun betegségek esetén is kerülendő.

A mandulaalapú tejek egyik előnye, hogy E-vitamint tartalmaznak, míg például a zabtejben béta-glükán található, ami hozzájárulhat a koleszterinszint csökkentéséhez. Ugyanakkor a mandulatejnek gyakran csupán 2,5 százalék körüli a tényleges mandulatartalma, ami körülbelül 5 darab mandulát jelent 2,5 deciliterenként! Ezért az ilyen italok vizezettnek, hígnak tűnhetnek, időbe telhet, mire hozzászokunk.

Ez a fajta tej a mandulamagok vízzel történő összeturmixolásával készül, amit aztán leszűrnek. De készülhet úgy is, hogy vizet adagolnak az úgynevezett mandulavajhoz. Mindez otthon is egyszerűen elkészíthető: áztassunk tiszta vízbe egy éjszakára mandulát, majd másnap pépesítsük egy robotgép segítségével. A masszát szűrjük le. Így kapjuk meg a „tejet”, de a hátramaradó pépet se dobjuk ki, mert süteményekhez még felhasználhatjuk.

Ha az állagon sikerül túltennünk magunkat, felfedezhetjük, hogy a mandulatejnek kellemes, diós íze és krémes textúrája van. A boltokban egyébként a tejtermékek között vagy az egészséges ételek szekciójánál találhatjuk meg.

Ha csak diéta és fogyókúra céljából vesszük, érdemes megnézni a dobozon, hogy tartalmaz-e hozzáadott cukrot a készítmény. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: