Kereső toggle

Egész évben joghurt!

Tejterméket változatosan

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Ha egészséges joghurtot szeretnénk fogyasztani, legegyszerűbb, ha natúr joghurtot veszünk és azt saját magunk ízesítjük gyümölccsel és/vagy mézzel. Tejföl helyett pedig sokféle ételben használhatunk görög joghurtot.

Miközben a legtöbben egyetértenek azzal az állítással, hogy a tejtermékek a kiegyensúlyozott, vegyes étrend fontos részét képezik, és a bennük található értékes tápanyagok hozzájárulnak a szervezet megfelelő működéséhez, a felmérések szerint évről-évre egyre kevesebbet fogyasztunk ezekből az élelmiszerekből. A legújabb hazai táplálkozási ajánlások szerint naponta legalább fél liter tejet vagy ennek megfelelő mennyiségű kalciumtartalmú tejterméket, például joghurtot vagy sajtot kellene fogyasztanunk.

A joghurt kiemelten egészséges, ráadásul igen változatosan használható fel. Ma már kaphatóak olyan készülékek, amelyek segítségével játszi könnyedséggel elkészíthetjük a saját házi joghurtunkat, de akár ilyen háztartási gépek nélkül is előállíthatjuk. Az otthoni „joghurtgyártásnak” nagy előnye, hogy magunk kontrollálhatjuk, mi kerüljön bele: miénk a döntés az édesítésnél vagy az egyéb ízek kidolgozásánál. Tehetünk bele természetes édesítőket, és keverhetünk bele friss gyümölcsöket, vagy házi készítésű gyümölcsszószt, lekvárt.

A joghurt kitűnő kalcium-, fehérje- és B2-vitamin-forrás, de emellett egyéb vitaminokat és ásványi sókat is tartalmaz. Mindezt alacsony kalóriatartalom mellett (ha a cukormentes vagy cukor nélkül édesített készítményeket vesszük alapul).

A joghurtban általában sokféle baktériumkultúra található, mivel erjesztéssel készül. A baktériumok a tejcukrot tejsavvá alakítják, így jön létre a joghurt jellegzetes, fanyar íze. A görög joghurt sűrűbb és krémesebb, mert az elkészítése során több tejsavót vonnak ki belőle. Bár így ebben a fajtában kevesebb a kalcium, viszont jobban tűri a hőt, így a mediterrán konyha egyik alapvető alapanyagának számít.

A joghurt nagyszerűen hasznosítható például a húsfélék pácolásához.

A görög és egyéb mediterrán konyhák gyakran alkalmazzák ezt a módszert, de különböző formákban kedvelik szerte az egész Közel-Keleten, sőt Közép-Ázsiában és Indiában is (lásd tikka masala, biryani). A marinádok mellett itt készítenek belőle a csípős ételek mellé joghurtot, „nyelvhűsítőket”, salátákat, de felhasználják szószokhoz is.

Pácoláshoz azért is előnyös, mert gyorsabban és sokkal egyenletesebben puhítja a húsokat, mint az egyéb savas folyadékok (például a citromlé vagy az ecetek), és az ízeket, fűszereket is jobban „transzferálja” a húsba.

Amíg tart a jó idő, a grillszezon sem ér véget, érdemes a kerti partikhoz, kinti sütögetésekhez is kipróbálni a joghurtban pácolt szeleteket, de – különösen a zsírosabb változatokat – érdemes sütemények sütéséhez is felhasználni! (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: