Kereső toggle

A joghurt élet, erő, egészség!

Fehér finomság

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Bár a nemzetközi és a magyar táplálkozási ajánlások egyaránt rámutatnak: napi fél liter tej vagy ennek megfelelő kalciumtartalmú tejtermék fogyasztása javasolt, egy országos felmérés szerint mégis feleannyi tejterméket fogyasztunk, mint amennyi szükséges lenne.

Márpedig gyermekkorban különösen fontos a rendszeres tejtermékfogyasztás, és nem lehet kifogás, ha valaki nem szereti a tejet! A táplálkozási szakértők szerint ugyanis a joghurt egészségesebb a tejnél. Már napi egy pohár joghurt elfogyasztása is hozzájárulhat a megfelelő mennyiségű kalciumbevitelhez, és segítheti a csonttömeg kialakulását. A joghurtokban lévő élő baktériumkultúrák kifejezetten jót tesznek a gyomor és a belek egészségének, bélműködésünk erősítésével pedig az immunrendszerünk ellenálló képességét is fejleszti.

Az élőflórás változata annyit jelent, hogy meghatározott jótékony baktériumok – bifidobaktérium, lactobacillus – vannak jelen a joghurtban. Az élőflórás joghurtok tejcukortartalma némileg kisebb, mint az utóhőkezeléssel tartósított élelmiszereké. Ez annyit tesz, hogy a joghurtot a tejüzemben pasztőrözik, melynek során inaktiválják a savanyításért felelős tejsavbaktériumokat. A probiotikus joghurtok az élőflórás készítményeknél is kevesebb tejcukrot tartalmaznak, így felhasználásukkal még kedvezőbb összetételű joghurt készülhet.

Bár óriási a kínálat, messze a gyümölcsös változat a legnépszerűbb. A boltokban kapható joghurtok többnyire tehéntejből készülnek, ám néhány üzletben, valamint a bioboltokban már kecsketejből előállított termékek is kaphatók. A különféle joghurtok lactobacillus- és bifidobacterium-törzseket tartalmaznak kisebb-nagyobb mennyiségben. Rendszeres fogyasztásuk jó hatással van az emésztésre, a hasmenés és székrekedés gyógyítására. Ha ugyanis minden nap megeszünk egy joghurtot, a bélrendszerünkben jelen lesznek a joghurtban lévő baktériumok és organizmusok, amelyek jelenlétében az emésztési rendszerünk ellenállóbb lesz más baktériumokkal szemben.

Sőt, új eredmények azt mutatják, hogy a joghurt enyhítheti a veszélyes gyulladást, és biztonságosabb, hosszú távú alternatív megoldást kínálhat a krónikus fájdalomban szenvedő betegek számára egyes gyógyszerek mellett – közölték a Journal of Nutritionban megjelent tanulmányban.

Noha a joghurt tele van telített zsírokkal, a kutatási eredmények szerint ez senkinél sem okozott szív- és érrendszeri panaszokat. Mi több: a joghurtevés egyenesen csökkenti e betegségtípusok esélyét – nyilatkozták szintén amerikai tudósok. Több mint 75 ezer ember több évtizedes egészségügyi adatait elemezve azt derítették ki, hogy a magas vérnyomással küzdőknél jelentősen csökkenti az infarktus és a stroke kockázatát, feltéve, ha valaki sok joghurtot eszik.

Ha pedig mindez nem lenne elég indok, a joghurt még fogyaszt is! A kutatók nagyjából egy szelet kenyér kalóriatartalmával azonosítják egy pohár natúr joghurt energiatartalmát, és mivel relatíve sok fehérjét tartalmaz, gyorsabban elvezet a jóllakottság érzéséhez is.

Ám arról, hogy a nap mely szakában fogyasszuk, már megoszlanak a vélemények. Néhány kutató vizsgálatai alapján azok az emberek, akik egy pohár joghurtot megettek a zsír- és szénhidrátdús reggelijük előtt, kevésbé panaszkodtak emésztési nehézségekre, mint azok, akik ezt nem tették meg. Míg mások szerint legjobb reggeli után enni: ha üres gyomorra kanalazzuk, a benne lévő sósav elpusztítja a tejsavbaktériumokat, aminek az emésztőrendszer egészségének megőrzésében van fontos feladata. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.)

Olvasson tovább: