Kereső toggle

Mire jó a mandulatej?

Laktóz ellen növényi tej

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Úgy tűnik, napjainkban egyre csak növekszik a táplálékallergiások vagy táplálék intoleranciával küzdők száma. A laktózérzékenyek számára jelent megoldást a mindennapokra a különböző növényi tejek használata.

A növényekből készült tejjellegű italok készülhetnek gabonából (rizs, zab, árpa), hüvelyesből (szója), magból (napraforgómag, szezámmag) vagy csonthéjasból (mandula, dió, gesztenye, kókusz). A „tej” állaga és íze az alapanyagtól függ, de mindenki tetszése szerint válogathat: ezek a készítmények ma már kaphatók natúr vagy ízesített változatban is.

A növényi alapú tejek változó mértékben tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat (pl. a mogyoró vagy mandula alapú tejekből E-vitamint nyerhetünk szervezetünk számára), míg például a zabtej bétaglükánt tartalmaz, ami hozzájárulhat a koleszterinszint csökkentéséhez.

A választáskor mindig érdemes ellenőrizni, hogy mennyi a tényleges alkotóanyag az adott tejben: a mandulatejben gyakran csak 2,5 százalék körüli a mandulatartalom, ami körülbelül 5 darab mandulát jelent 2,5 deciliterenként. Ezért az ilyen italok nagyon hígnak és felvizezettnek hathatnak. Sokan ezért a házi készítésű mandulatejre esküsznek, amihez már speciális gépet is be lehet szerezni.

De lássuk, mire jó a mandulatej? Természetesen tartalmaz egészséges tápanyagokat, de az egész mandulákból készült tejhez képest híg, és a rostokat is nélkülözi. Általában a mandulamagok vízzel történő összeturmixolásával készül, amit aztán leszűrnek. Készülhet úgy is, hogy vizet adagolnak az ún. mandulavajhoz. Ily módon otthon is egyszerűen elkészíthetjük: áztassuk tiszta vízbe egy éjszakára a magokat, majd másnap egy háztartási robotgéppel pépesítsük. Ezt a masszát le kell szűrni, így kapjuk meg a „tejet”. A maradék pépet sem kell kidobnunk: kenyértésztába, süteménybe felhasználhatjuk.

A mandulatejnek kellemes, diós íze és krémes textúrája van, ami hasonlít a hagyományos tejhez. A termék a legtöbb szupermarketben a tejtermékek között vagy az egészséges ételek szekciójánál található. Érdemes azonban mindig áttanulmányozni az összetevőket: fontos a mandulatartalom, és az is, tartalmaz-e hozzáadott cukrot a készítmény. Egyes márkák vitaminokkal, ásványi anyagokkal vagy fehérjével dúsítják a termékeiket, de érdemes azt is megnézni, hogy kálcium található-e a „tejben”, hiszen ha nem fogyasztunk hagyományos tejterméket, ebből a tápanyagból hiány léphet fel a szervezetünkben, így szükség lehet az utánpótlásra. (A cikk termékmegjelenítést tartalmaz.) 

Olvasson tovább: