Kereső toggle

Gyógyítsd önmagad!

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az úgynevezett természetterápia előnyei:

 1. Javítja a rövid távú memóriáti

A Michigani Egyetem egyik tanulmánya szerint a természetben sétáló depressziós személyek munkamemóriája 20 százalékkal javult a városban sétáló depressziós személyekéhez képest.

 

 2. Mentális energiát biztosíti

Természetkutatók szerint a mentálisan fáradt embereknél a természet olyan energiát juttat vissza a szervezetbe, amely komoly feltöltődést nyújt az egyén számára.

 

 3. Stresszoldói

Azt már biztosan sokan tapasztalták, hogy az erdőt járva nyugodtabbak lesznek, mintha a szabadidejüket a megszokott városi környezetükben töltenék el. Ezt vizsgálták a Kyotói Egyetem munkatársai, akik alanyaikat arra kérték, hogy egy napot töltsenek az erdőben, majd egyet a megszokott környezetükben, és értékeljék saját meglátásuk szerint a stressz-szintjüket. Az eredmény egyértelműen az erdő javára billentette a mérleget, ami az ott található illatoknak is betudható. Sok növény és fa illóolajai ugyanis tartalmazzák a fitoncid nevű anyagot, amely csökkenti a testben a kortizol, vagyis a stresszhormon szintjét.

Az Exeteri Egyetem, a Brit Ornitológiai Alapítvány és a Queenslandi Egyetem közös kutatása szerint azok az emberek, akiknek lakóhelyén vannak madarak, cserjék és fák, kevésbé valószínű, hogy depressziósak, szorongók vagy stresszesek lesznek. Ugyanakkor azok, akik kevesebb időt töltöttek a természetben, nagyobb gyakorisággal számoltak be depresszióról és szorongásról, mentális állapotuk romlásáról. A megfigyelések alapján a madarak száma inkább csökkenti a szorongást és a stresszt, mint az, hogy hányfajta vagy milyen madarat látnak az emberek. A kísérlet során mindegy volt, hogy feketerigót, vörösbegyet, kék cinegét, szalonkát vagy varjút láttak a résztvevők a nap folyamán – a legpozitívabb hatást a madarak rajban való megjelenése váltotta ki.

 

 4. Múlik a depressziói

Több városi adatot elemezve a kutatók arra jutottak, hogy azokon a környékeken, ahol több a fa, kevesebb antidepresszáns fogy. Ez igaz volt még akkor is, ha nem egy egész erdő, csak egy park vagy út menti fák voltak a közelben.

 

 5. Csökkenti a vércukorszinteti

A természetjárás segít egyensúlyban tartani a vércukorszintet. Egy japán tanulmány 87 kettes típusú cukorbetegséggel diagnosztizált felnőtt egészségi állapotát követte 6 éven át. Ebben az időszakban a résztvevők kilencszer tettek meg az erdőben 3 vagy 6 kilométeres túrákat, fizikai állapotuk függvényében. A séták után a résztvevők vércukorszintje csökkent, és javult az inzulinérzékenységük.

 

 6. Csökkenti a gyulladásti

A gyulladások jelzik, ha a sejtjeinket támadás éri. Amikor ez huzamosabb ideig fennáll szervezetünkben, súlyos betegségek alakulhatnak ki. A természetben való időtöltés a legjobb módja annak, hogy segítsük szervezetünket jó kondiban tartani. Kutatások bizonyítják, hogy az erdei kirándulások elősegítik a gyulladások felszámolását, sőt pozitív hatással bírnak a magas vérnyomásra is. Jelentősen csökkentik a szervezetben a kortizol- és a vércukorszintet, a vérnyomást és a pulzust, továbbá enyhítik a depressziót és a haragérzést. Egy séta az erdőben erősíti az immunrendszert, fokozza a rákos sejtek elleni küzdelmet és az úgynevezett természetes ölősejtek aktivitását.

 

 7. Javítja a látásti           

Látásunkra is meglehetősen pozitívan hat a szabadban eltöltött idő, mivel csökkenti a rövidlátás kockázatát. 2012-ben egy ausztrál tanulmány 2000 iskolás korú gyermeket vizsgált: egy évvel később 17,65 százalékkal jobb állapotban volt azoknak a látása, akik a szabadban játszottak, mint akik a beltéren.

 

 8. Javítja a koncentrációs képességet és a hiperaktivitásbani (ADHD) szenvedők állapotáti

Már 20 perc séta a parkban megnöveli az egyén koncentrációs képességét. Illinois államban 17 figyelemhiányos, hiperaktivitási zavarral diagnosztizált gyermeket tettek ki különböző környezeti hatásoknak. Azoknak a gyerekeknek, akik 20 percet sétáltak a városi parkban, jelentősen javult a figyelmük azokhoz a gyerekekhez képest, akik ugyanannyi időt sétáltak a város központjában. A kísérletet vezető kutatók arra következtettek, hogy a természetben eltöltött idő jótékony hatása vetekszik a figyelemhiányos hiperaktivitási zavarban használt gyógyszer hatásával.

 

 9. Javítja a kognitív képességeketi

A természet élesebb és kreatívabb gondolkodást eredményez, helyre tudja állítani a memóriát. Paul és Ruth Ann Atchley, a Kansasi Egyetem pszichológusai és David Strayer, a Utahi Egyetem pszichológusa kutatásaik során arra jutottak, hogy egy háromnapos túrázás és sátorozás 50 százalékkal növelte a kreativitási vizsgálaton elért eredményeiket.

Németországban egyre népszerűbbek az erdei óvodák, de a térhódításuk már az USA-ban is elkezdődött. A megfigyelések alapján ugyanis azok a gyerekek, akik ilyen erdős környezetben játszanak és tanulnak, gyorsabban fejlődnek, a kézügyességük, a kockázatfelmérésük és a kognitív képességeik is jobbak, mint a zárt térben tanuló társaiké.

 

 10. Csökkenti a túlsúlyti

Jelenleg a világ népességének közel 30 százaléka elhízott. Ez az arány a fejlett országokban akár 50 százalék fölé is emelkedhet, szóval a probléma nagyon is jelentős. A mozgás minden esetben segít, ám az orvosok azt is észrevették, hogy ha a mozgás erdei környezetben történik, akkor hatékonyabb. A pontos okokat nem ismerjük, de valószínűleg a vérnyomáscsökkenés és a jó levegő is közrejátszik, valamint az is, hogy az edzőteremmel szemben a természetben az ember felszabadultabban és nagyobb örömmel mozog.

 

 11. Csökkenti a korai halál esélyéti

A kutatók szerint erős összefüggés van a természet és a hosszabb, egészségesebb élet titka között. Akik zöld területen élnek, kevésbé betegesek, mint városban élő embertársaik.

Olvasson tovább: