Kereső toggle

Majomkenyér

Vállalkozói sikersztori

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Történt, hogy két újságíró és egy mérnök diétázni kezdett, mert bizonyos alapanyagokat nélkülözniük kellett az étrendjükből. A tapasztalataikat egy honlapon osztották meg azokkal, akik hasonló helyzetben voltak. Idővel pedig olyan tartós élelmiszeren kezdtek gondolkodni, ami mindenhová elkísérheti a diétázót. Így lettek egy kis kekszüzem tulajdonosai. Mint vallják: számos finom és egészséges, de kevésbé ismert alapanyag létezik, amit vétek kihagyni az étrendünkből – függetlenül attól, hogy érzékenyek vagyunk-e egy adott ételre vagy egyszerűen csak nyitottak vagyunk az újra. Az egyik alapító-tulajdonost, Kovács Andreát kérdeztük.

De mi az a Majomkenyér?

– Sokat gondolkodtunk, hogy milyen nevet válasszunk a cégnek és a terméknek: fontos volt, hogy játékos név legyen, de reflektáljon arra, ami maga a termék. Dobáltuk egymásnak az ötleteket, de amikor elhangzott a majomkenyér – akkor még majomkenyérfaként –, tudtuk, hogy ez lesz az. Diétázni vagy életmódot váltani sokszor kihívás – akár önként vállalt, akár kényszer –, ezért elég jól jön, ha néha tudunk nevetni magunkon vagy a helyzeteken, amikbe keveredünk. A majomkenyér név hallatán szinte mindenki mosolyog. És megjegyzi.

Mikor jött létre, miként alakult és fejlődött a cég?

– 2013-ban, de először csak egy honlapnak indult, ahol a saját diétáink kapcsán szerzett tapasztalatokat gyűjtöttük: hol vásárolj, mit vásárolj, melyik alapanyag hogyan viselkedik, mit főzzél. Komoly kihívás volt nekünk is az életmódváltás, és bár eleinte a környezetünk kétkedve fogadta, amiket eszünk, ma már sokan készítenek hasonlókat. Idővel dietetikus és jogi szakértő is segítette a munkánkat, tanácsot adtak az olvasóknak. Szerveztünk egy országos jótékonysági akciót is gluténérzékenységgel élő gyermekek családjainak, mert tudtuk, komoly kihívást jelent nekik ez az életmód. A következő lépés az volt, hogy bérgyártani kezdtük a kekszeket egy megkeresés okán, majd fél évre rá már a saját termékünket dobtuk piacra. Ma már országos szinten jelen vagyunk, több külföldi partnerünk is van.

Voltak-e kezdeti megtorpanások, buktatók?

– Hárman vagyunk tulajdonosok, Salgó-Agócs Andrea a kisfia mellett a klasszikus menedzsment feladatokban vesz részt, férje, Agócs István főállása mellett a logisztikát, beszerzést intézi, én a kommunikációt, kreatív tervezést viszem. Pontosan tudtuk, hogy mit szeretnénk, milyen terméket és kiknek, de ez nekünk is új terület volt. Sok mindenbe bele kellett tanulni: gyártás, gépek, előírások, alapanyag-beszerzés. Egy gluténsteril üzem kialakítása például finoman szólva sem egyszerű, ahogy az erre alkalmas hely megtalálása is időigényes volt. Néha elfárad az ember menetközben, de aztán találkozik valakivel, aki ad egy telefonszámot, egy címet, egy ötletet, ami tovább lendíti. Nagyon jó emberekkel találkoztunk ezen az úton, akik hozzánk hasonlóan éppen a saját álmaikat valósították meg, és kölcsönösen segítettük egymást. Voltak persze csalódások, elhúzódó és meg nem valósult projektek, irányváltások is, vagy olyan helyzetek, amiket aztán a következő alkalommal már jobban tudtunk kezelni.

Hol készülnek ezek a kézműves termékek?

– Egy budapesti gluténsteril üzemben saját receptúra alapján.

Tej-, tojás-és cukormentesek is?

– Édes és sós kekszeket készítünk jelenleg, és van egy energiaszeletünk is. Minden termékünk glutén- és tejmentes (két termék kivételével, amelyek nem tej, hanem laktózmentesek), illetve cukor- vagy finomítottcukor-mentes. Az energiaszelet vegán, vagyis tojásmentes is. Mindegyik termékünk illeszkedik a paleózók diétájába is. De folyamatosan fejlesztünk, tervezünk új termékeket.

Miben mások ezek a kekszek, mint egy hasonló bolti termék?

– A szavatossági idő mindenképpen egyedülálló: az édes termékeinknél 10 hónap, a többinél 6. A klasszikus ízek mellett behozunk új, kevésbé megszokott ízvariációkat is, viszonylag nagy szortimenttel dolgozunk. A csomagolásnál – amit sokan szeretnek és dicsérnek – arra törekedtünk, hogy egyszerű, szerethető dobozokat és dizájnt válasszunk. Jelenleg folyamatban van egy dizájnfrissítés, amit 2,5 év után időszerűnek érzünk.

Milyen ízekben kaphatóak a kekszek? És melyek a legnép-szerűbbek?

– Az édes ízek népszerűségi sorrendben: törökmogyorós, csokis-amarántos, narancsos-fahéjas, gyömbéres-amarántos, kókuszos-citrusos, mokkás gomb, csokis-mentás, mákos-áfonyás. A sós ízek szintén népszerűségi sorrendben: olivás, mediterrán, magyaros, medvehagymás. A sós-sajtos ízeink pedig nem tej-, csak laktózmentes termékek: a sajtos-kakukkfüves és a sajtos-szezámmagos. A kekszek mellett létezik egy áfonyás energiaszeletünk is, és karácsony előtt szaloncukrot is készítettünk, aminek a népszerűsége minket is meglepett.

Hogyan képzeljük el a gyártási folyamatokat?

– Egy kis családi házból kialakított üzemünk van, ahol négy alkalmazottunk dolgozik. Az üzemvezetőnk cukrász, vele együtt találjuk ki az új termékeket, és az egyeztetések, kísérletezések során születnek meg az új receptúrák. Az új termékek ötlete, ahogy maga a majomkenyér is, általában saját igényekből születik. A mentás-csokis kekszünk például azért született, mert van egy barátunk, aki az ilyen ízű csokit imádja, és egy balatoni hétvégén, a szombat esti borozás közben a csokis kekszet eszegetve azt mondta, neki már csak a menta hiányzik belőle. Kipróbáltuk, és működött.

Nyilván az alapanyagok is gluténmentesek. Honnan származnak?

– Igen, olyan gluténmentes alapanyagokkal dolgozunk, mint például a mandula. Ezeket Pest környéki termelőktől, illetve forgalmazóktól, nagykereskedőktől szerezzük be. Adalékanyagok és színezékek nélkül dolgozunk, fontos, hogy száz százalékban természetes termék legyen.

Hogy fogadta a piac a termékeiteket?

– A külföldi megkereséseink – amik általában külföldön élő magyaroktól érkeznek – legalább olyan lelkesedésről árulkodnak, mint a hazaiak. Itthon ugyanis már a legelején jól fogadták a terméket, és voltak olyan nagykereskedő partnereink, akik annak ellenére bizalmat szavaztak nekünk, hogy teljesen újak voltunk a piacon – ma már a legnagyobb megrendelőink közé tartoznak. Jelenleg itthon közel 200 boltban vagyunk jelen, de mivel sok kis bolt nagykerektől vásárol, így a pontos számot nem tudjuk. Magyarország mellett pedig Írországban, Hollandiában, Szlovákiában. Tavaly egy szingapúri és egy hongkongi vásáron is bemutatkozhattunk.

És a vevőktől milyen visszajelzéseket kaptok?

– Leginkább azt, hogy nagyon szeretik ezeket a termékeket, több kedves levelet kapunk. Sokan vásárolják, akiknek egy része ételérzékenységgel él vagy diétázik, míg mások „csak” színesítik ezzel az étkezésüket.

Boltban nem olcsók a gluténmentes áruk, és őszintén szólva, nem is annyira finomak. Miért éri meg mégis, ha ezt választjuk?

– Mivel mi is tudjuk, milyen fontos, hogy az ember mit eszik, főleg, amikor bizonyos alapanyagokról le kell mondania, így egyértelmű volt, hogy olyan terméket állítunk elő, ami finom, de nem „ahhoz képest finom”, hanem egyszerűen finom. Volt, hogy teszteltük vele az embereket, akik nem tudták, hogy a klasszikus konyhához képest „mentes” dolgot esznek, és sosem buktak el a termékeink. A gyerekeink, rokonaink, barátaink is ezt eszik, és mint említettem, a vásárlóktól is nagyon jó visszajelzéseket kapunk. Tény ugyanakkor az is, hogy ezek drágább alapanyagok (a mandula, a tápiókaliszt vagy éppen a törökmogyoró), mint amelyekből a nem mentes termékek készülnek.

Csak ételérzékenyeknek ajánljátok a termékeiteket?

– Mindenkinek ajánljuk – legalább kipróbálásra –, aki szereti a finom, adalékanyagoktól mentes kekszeket és energiaszeleteket. Ha valaki érzékeny, akkor már egy szűkebb palettáról választhat, és fontos, hogy amit választ, finom és egészséges legyen, aki pedig változatosabban akar étkezni, annak is érdemes kipróbálni minket vagy más hasonló terméket. A mentes nálunk nem azt jelenti, hogy „kihagyunk” valamit, hanem, hogy más, a hétköznapokban esetleg kevésbé használt alapanyagokkal készítünk el egy terméket.

Milyen közeli és távlati terveitek vannak?

– Szeretnénk még több, változatos terméket, ezen dolgozunk folyamatosan, illetve tárgyalunk itthon és külföldön is további forgalmazókkal. Szeretnénk, ha a „mentesség” nem szitokszó lenne, egy „kisebb rossz”, hanem egy választási lehetőség – aki diétázik, annak arra, hogy így is finom dolgokhoz jusson, aki pedig nem, annak arra, hogy néha megkóstoljon mást, nyitottá váljon új alapanyagokra.

Szerinted mi a titka a sikeres vállalkozásnak?

– Az egyik legfontosabb szerintünk, hogy szeresd, amit csinálsz, hogy közöd legyen ahhoz a termékhez, szolgáltatáshoz, amit választottál, vagyis tapasztalásod, tudásod legyen ezzel kapcsolatban. Biztos lehet olyanban is sikeresnek lenni, amivel nem tudsz azonosulni, csak biznisz, de mi kicsik vagyunk, azért kezdtük el, mert egy olyan problémára kerestünk megoldást, ami alapjaiban határozta meg a hétköznapjainkat, és idővel kiderült, hogy ezzel még elég sokan vannak így. Ez a személyesség, „testközeliség” mindig irányt mutat. Nekünk az is fontos volt, hogy mindenki azt csinálhassa a cégben, amit szeret, amihez ért, vagy amibe szeretne beletanulni, és szerencsére mindhármunk egész más területet érez a magáénak, így jól tudunk működni. Hiszen mindenki másban optimista és másban bizonytalan, ami sokat segít akkor is, amikor éppen irányt kell váltani, új ötletre van szükség, kockáztatni kell vagy éppen kompromisszumot kötni.

Olvasson tovább: