Kereső toggle

D-vitaminnal a SAD ellen

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az őszről az emberek többségének a színes falevelek, a télről pedig a hó, a karácsony jut eszébe, mégis vannak, akik rettegve gondolnak az évnek ezen hűvös, borús évszakára. Az úgynevezett Évszakfüggő Hangulati Rendellenesség (Seasonal Affective Disorder – SAD) elszenvedői a depresszió legkülönfélébb tüneteit produkálják.

Ősszel, ahogy egyre kevesebb és gyérebb napfény éri a földet, úgy kezdenek egyre  erőteljesebben jelentkezni a SAD vagy köznapibb nevén téli depresszió tünetei. Az érintettek 80 százalékban nők, és mindnyájan hasonló tünetekről számolnak be: idegesség, kedvetlenség, reggeli habzsolás, édességek utáni vágyódás, hangulatingadozás és álmatlanság – csak hogy néhányat említsünk.

Bár a pszichiátriai szakma nem ismeri el önálló betegségként, a SAD az északi országokban rendkívül gyakori. A téli hónapokban a nap horizont fölött töltött ideje a nyolc órát sem éri el, nem csoda hát, hogy ezekben az időkben rengeteg ember legszívesebben egész nap csak az ágyat nyomná. Az érintettek tartózkodnak a társasági élettől, és nehézséget okoz számukra a munkával, családdal kapcsolatos kötelezettségek teljesítése.

Egyesek szerint a háttérben az áll, hogy a minket érő napfény csökkenésével szervezetünk képtelen megfelelő mennyiségű D-vitamint előállítani, melynek mai tudásunk alapján számos betegség, köztük a depresszió megelőzésében is szerepe van. Egy másik teória a szerotonint mint boldogságfelelős hormont, pontosabban annak hiányát teszi felelőssé. Egy harmadik feltételezés szerint pedig a melatonin, vagyis a sötét hatására termelődő, alvás-ébrenlét ciklust fenntartó hormon szintjében áll be változás.

Férfiakon és nőkön egyaránt jelentkeznek a tünetek, de míg a férfiak a munkájukban teljesítenek alul, addig a nők életük minden területén, és ennek súlya olyan elviselhetetlen számukra, hogy sok esetben a depresszió egészen mély szintjéig, az öngyilkosság gondolatáig süllyednek. Talán a hangulatra mért jelentős, intenzitásbeli különbség miatt van, hogy a nők hamarabb és bátrabban kérnek segítséget.

Az állapot logikus kezelése a hiányzó fény pótlása, vagyis a fényterápia. A módszert a nyolcvanas években dolgozták ki, elsősorban a pikkelysömör kezelésére, de a rendszeres használat során rájöttek, hogy az őszi-téli depressziót is remekül oldja. Az eljárás során a beteget 2-3 órára beültetik egy szobába, ahol 1500-10 000 lux erősségű fénnyel világítják meg. Ez a normál szobai fény 200-1000-szerese. A használók 85 százaléka számolt be pozitív változásról a fényterápiának köszönhetően. A SAD-lámpákat gyógyászati berendezésként tartják számon, egyszerűen beszerezhetőek az internetről. Fontos azonban, hogy csak enyhe és középsúlyos esetben alkalmazhatók, a napi tevékenységet ellehetetlenítő tünetek esetén feltétlenül orvosi segítség szükséges! Azt is érdemes kiemelni, hogy nem minden fáradt, nyomott állapot számít hangulatzavarnak, egyszerűen téli üzemmódra kapcsol a szervezet, amit pörgős világunkban nehezebben tolerálunk. SAD ide vagy oda, használjuk ki télen is a napsütéses órákat sétára vagy sportolásra a szabadban, és vegyük magunkhoz az ajánlott, 1000-2000 nemzetközi egységnyi D-vitamint!

Olvasson tovább: