Kereső toggle

2008 a vizek éve

Növekvő belföldi turizmus

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A belföldi turizmus ösztönzése céljából a Magyar Turizmus Zrt. minden évben
egy-egy kiemelkedő tematika köré szervezi kedvcsináló kampányait: az idei év a
Vizek éve lesz. Ennek keretében tavasszal és ősszel az egészségturisztikai
kínálat népszerűsítésére, nyáron pedig hazánk élővizeinek megismertetésére kerül
a hangsúly. Minden hónapban egy-egy turisztikai régió mutatkozik majd be, és
várja szállásdíjkedvezményekkel a vendégeket.

Az extrém sportoktól a csendes biciklitúrákig széles a kínálat.

Ahogy világszerte, úgy Magyarországon is a turizmus számít a 21. század
gazdasági húzóágazatának. Az elképzelések szerint hazánk – egyedülálló gyógy- és
termálvízkincsére alapozva – az évtized végére várhatóan vezető helyet foglal el
Európa egészségturisztikai piacán.

„Minden eddiginél jobb évet zárt tavaly a magyar turizmus. Idén a vendégéjszakák
száma várhatóan 19 millió fölött lesz, s ez nagyon jó eredmény a mai kiélezett
nemzetközi versenyben – nyilatkozta nemrégiben Bajnai Gordon önkormányzati és
területfejlesztési miniszter. – Szerencsés turisztikai adottságainknak
köszönhetően ez még jelentősen növelhető, de ehhez beruházások, befektetések
kellenek. Most először rendelkezésünkre állnak nagy léptékű fejlesztéseket
lehetővé tevő források is.”

A szakmabeliek szerint a beruházások mellett elengedhetetlen a megfelelő
országmarketing is, amelynek komoly vendégcsalogató hatása van, ám többet
kellene rá fordítani. A Magyar Turizmus Zrt. idén 5 milliárd forintból
gazdálkodhat, ami több, mint tavaly, de még mindig elmarad a 2002-es 9 milliárd
forintos marketingbüdzsétől. A reklám szempontjából elsődleges célországok
Németország és Ausztria.

A hazánkba irányuló idegenforgalom stagnál, míg a belföldi turizmus folyamatosan
növekszik, ami főként a korábbi turisztikai beruházásoknak, valamint az üdülési
csekkek terjedésének köszönhető. Csökken a kiutazó turizmusunk, miközben a magas
kategóriájú szálláshelyek belföldi forgalma növekszik a legdinamikusabban, ami
azt mutatja, hogy egyre inkább sikerül itthon tartani az eddig külföldre
irányuló, fizetőképes hazai keresletet. Idén, a Vizek évében a vízparti
üdüléseket, a strandokat, aquaparkokat, a gyógy- és termálfürdőket, valamint a
wellnesst népszerűsítik belföldön. A témáról a Magyar Turizmus Zrt. tavaly
felmérést is végzett a magyarok körében, és kiderült: a megkérdezettek szerint a
tengerpartok előnyei elvitathatatlanok, ám sokak számára megnyugtató, hogy
itthon saját anyanyelvüket használhatják, kevesebbet kell utazni, könnyebb az
utazást megszervezni, nagyobb biztonságban érzik magukat, és használhatók az
üdülési csekkek. A megkérdezettek többsége szívesen venne részt többnapos
belföldi vízparti utazáson, szereti a halételeket, és érdeklődést mutat a
vízpartok élővilága iránt is. Nyitottak vagyunk a wellnessre is, bár ezt még
aránylag kevesen engedhetik meg maguknak.

Többnapos belföldi utazásra a KSH adatai szerint a lakosság 30 százaléka
vállalkozik, főként az ország nyugati felében. A nem utazók 40 százaléka anyagi,
22 százaléka egészségügyi okot, 13 százaléka pedig munkából adódó
kötelezettséget, a szabadidő hiányát jelölte meg tavaly az utazás elmaradásának
fő okaként. A legkedveltebb úti célok: Budapest, Közép-Dunavidék, Balaton,
Nyugat-Dunántúl, Észak-Magyarország és Észak-Alföld.

Gyógyvíz-nagyhatalom

Hazánk területének 80 százalékán termálvíz található: mintegy 1372 hévízkútja
van, melyek közül legalább 197 kút minősített gyógyforrásnak számít a felszín
feletti vízhőmérséklet pedig meghaladja a 30 Celsius-fokot. 385 településen
működik termálfürdő, ebből 65 minősített gyógyfürdő – ilyen természeti
adottságokkal a világ egészségturisztikai élvonalához tartozunk.

A legújabb trend a gyógy- és wellnessturizmus ötvözete, az úgynevezett medical
wellness, amelynek keretében a wellness-szolgáltatások minőségbiztosítását
orvosi háttérrel kívánják alátámasztani.

A Balaton reneszánsza?

2007-ben összességében 20 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el a
Balatonnál a turisták, mint az előző évben. Ráadásul 2006-hoz képest sokkal több
volt a magyar vendég: mintegy 60-70 százalékkal nőtt a számuk. Az idegenforgalmi
szakemberek szerint erős marketingmunkával a belföldi vendéglétszámban további 5
százalékos növekedés érhető el.

A Balaton kiemelt régiónak számít, amelyre külön fejlesztési program készült, és
hamarosan több milliárdos beruházás indul el, melyek remélhetőleg a színvonalat
is jelentősen emelni fogják. A valóban jelentős fejlesztésekhez azonban hazai és
külföldi magánbefektetőkre is szükség lesz.

Olvasson tovább: