Kereső toggle

Ünnepi gasztronómia egészségesen

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Köztudott, hogy Magyarország nem áll túl jól az egészséges táplálkozás területén, ez a jelenség azonban az év végi ünnepekkor hatványozottan jelentkezik. Ráadásul honfitársaink a nemzetközi, szabadidős szokásokkal foglalkozó statisztikák szerint sereghajtók a mozgásban, és élenjárók a televíziózásban. Az élelmezéstudományi szakemberek egybehangzóan állítják: az ünnepek tradicionális konyhakölteményeit nyugodt szívvel elkészíthetjük, elég csupán néhány egyszer? irányelvet követni annak érdekében, hogy a gasztronómiai műremekek ízletes, de egészségesebb tálalásban kerüljenek az ünnepi asztalra. A súlyuk felett örökké vívódóknak pedig jó hír: az életmódváltás konszolidált formában már az ünnepek alatt elkezdhető!

Magyarországon bevett, de nem túl szerencsés gyakorlat, hogy a legtöbben azzal igyekeznek kimutatni a szeretetüket, hogy megpróbálják halálra etetni a rokonságot – véli Kubányi Jolán, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke. A szakértő szerint a másik szélsőség az ünnepek alatti teljes édességtilalom. A dietetikus álláspontja szerint nincsenek tilalomfák az ünnepi konyhában. A bejgli például a mák kálium-, kalcium és magnéziumtartalma miatt kifejezetten előnyös választás, az ünnepekkor igen gyakori halétkek szintén javallottak, hiszen ebből az átlag magyar évente csak 2,5 –3 kilónyit, az eredetileg szükséges mennyiség nem egészen tíz százalékát fogyasztja, pedig éves viszonylatban még a hússzoros mennyiség sem lenne túlzás! A kalóriadús majonézes hal a legtöbb ünnepi asztalon megtalálható. Hasznos tipp a hamis majonéz készítése: a főtt tojássárgáját mustárral, citromlével, sóval és fehérborssal keverjük ki, de cukor helyett édesítőszert és csökkentett zsírtartalmú, 12%-os tejfölt adjunk hozzá. Célszer? a halféleségekből a gyerekekre való tekintettel nem csak szálkásakat készíteni. A lényeg, hogy mindent mértékkel fogyasszunk! Törekedjünk a zsírszegénységre, maradjunk meg az egészséges kalóriakeretek között úgy, hogy tiszteletben tartjuk az ünnepek étkezési szokásait is – tehát a megszokott finomságok egyfajta "light" változatát készítsük. 

Célszer? a sütemények elkészítésénél vaj helyett főzött krémeket vagy pudingokat használni. Ha sütésre kerül a sor, lehetőség szerint a teljes kiőrlés? lisztet válasszuk a hagyományos finomliszt helyett. Zöldség és gyümölcs mindig legyen az ünnepi asztalon! A töltött káposztához fogyasztott, átlagosan 2–3 szelet fehér kenyér helyett inkább egy szeletnyi barnakenyeret javasol a szakértő az ünnepi lakomákhoz. Az sem haszontalan és drága, ha a háziasszony kenyérsütő gépet vásárol – ideális ajándékötlet is –, és maga készíti a családja számára a kenyeret, így azt is tudja, hogy mi van benne. 

Az ünnepek neuralgikus pontja a mozgásszegény életmód, amikor is a család tagjai korra és nemre való tekintet nélkül, az ünnepi rohangálást követően kollektívan letelepednek a televízió elé, és mértéktelenül nassolják a finomságokat. Dr. Martos Éva, az Országos Sportegészségügyi Intézet főorvosa úgy véli, nem árt, ha már az ünnepek előtt-alatt teszünk annak érdekében, hogy januárban ne kényszerfogyókúrával indítsuk az évet. A főorvosnő véleménye szerint teljesen felesleges jövőre halasztani az életmódreformot. Így "mindig mától kezdve" lift helyett a lépcsőt használjuk, kicsit távolabb parkoljunk az autóval, és közös séta ürügyén egyeztessük a családtagokkal a megvásárolandó ajándékokat. A mozgásszeretet feléleszthető azzal is, ha a gyerek vagy a házastárs márkás sporteszközt, sportfelszerelést vagy akár fitneszbérletet kap ajándékba.

Olvasson tovább: