Kereső toggle

Siker vagy kudarc az egyórás sztrájk?

Polgári engedetlenség az iskolákban

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Országszerte több mint 200 iskolában vettek részt a Tanítanék Mozgalom által szerdára meghirdetett polgári engedetlenségi „lyukasórán”. Még Sólyom László volt államfő is demonstrált az egyik XII. kerületi iskola előtt, akadt viszont olyan gimnázium is, ahol bezárták a diákokat a tanterembe. Ha a kormány nem fogadja el a CKP tárgyalási feltételeit, és továbbra is csak a Köznevelési Kerekasztalnál hajlandó egyeztetni, a mozgalom folytatja engedetlenségi akcióit.

Mivel a kormány nem teljesítette követeléseiket, a sztrájkjog gyakorlását pedig törvényileg ellehetetlenítette, múlt csütörtökön a Tanítanék Mozgalom képviselői megerősítették felhívásukat a március 30-ai egyórás munkabeszüntetésre. Ennek hatására szerda reggel 8 és 9 óra között országszerte több mint 200 intézményből csatlakoztak pedagógusok, diákok a polgári engedetlenségi akcióhoz, azaz iskolájuk előtt demonstráltak a köznevelési rendszer állapota miatt: kertészkedtek, élőláncot alkottak, a fotóikkal tele lett a Facebook. Szakértők szerint a pedagógusoknak joguk van a véleménynyilvánításhoz, azonban arányos mértékben felelősségre vonhatók a jogsértő utcai akciók miatt. Palkovics László oktatásügyi államtitkár és helyettese, Sipos Imre megerősítették: bár helytelenítik az akciót, nem lesznek retorziók – legalábbis hivatalosan és rögtön nem, tették hozzá általunk megkérdezett aktivisták.

Ercse Krisztina, a mozgalom egyik szóvivője kérdésünkre elmondta: tudnak tankerületi vagy önkormányzati vezetők előzetes megfélemlítő fellépéseiről. Ilyen volt a főváros VIII. kerületében Sántha Péterné alpolgármester szerda reggeli körútja is az iskolák előtt, ahol felszólította a tüntetőket, hogy a tanárok tartsák fel a kezüket, amit azok nem tettek meg. „Ezek pártpolitikai gáncsoskodások, különösen, hogy az önkormányzatoknak már nincs sok közük az iskolákhoz” – reagált a szóvivő.

Ercse szerint várakozásukat felülmúlva sok embert sikerült mozgósítaniuk, és rengetegen fejezték ki a munkahelyükön maradva a szolidaritásukat, köztük egyetemi polgárok és ápolónők is. A Facebookra kitett egyik fotón Sólyom László volt államfő is a XII. kerületi Jókai Mór Általános és Német Nemzetiségi Iskola előtt demonstrál, korábban pedig részt vett a március 15-ei megatüntetésen is.

A Tanítanék Mozgalom által létrehozott Civil Közoktatási Platform (CKP) keddi ülésén úgy határozott: újabb határidőt ad a kormánynak az általa korábban megfogalmazott 12 pontról való tárgyalás megkezdésére, máskülönben folytatják az engedetlenségi akciókat. „Megint küldünk levelet az EMMI-nek, amiben felszólítjuk arra, hogy 72 órán belül tűzzön ki egy időpontot a kétoldalú, nyilvános tárgyalásokra, két héten belül, a 12 pontunk végrehajtásának módjáról. Ezek halaszthatatlan lépések, ilyen például a tankönyvválasztás szabadságának visszaállítása, hiszen a héten már kezdődik a tankönyvrendelések időszaka” – tette hozzá Ercse Kriszta, utalva a botrányos színvonalú egyentankönyvekre, melyekhez ingyentankönyv címen ragaszkodik a kormány. 

Az államtitkárság azonban továbbra is a Köznevelési Kerekasztalt tekinti megfelelő tárgyalási fórumnak, amelynek tematikája szerinte tartalmazza a CKP 12 pontját is, ezért oda várja a civileket. „A Köznevelési Kerekasztalon már számos eredményt értünk el: csökken a pedagógusok és a gyermekek terhe, jelenlegi formájában megszűnik a KLIK, nő az iskolaigazgatók mozgástere, javul a pénzügyi finanszírozás. A kormány többször kinyilvánította közneveléssel kapcsolatos alapelveit: nem kívánunk visszatérni a baloldal rossz iskolarendszeréhez, szükség van az állami fenntartásra, folytatjuk a pedagógusbér-emelést, biztosítjuk az ingyenes gyermekétkeztetést és az ingyenes tankönyvellátást, mert nem fogjuk hagyni, hogy bárki nyerészkedjen a gyermekeken, a tankönyveken” – olvasható az EMMI lapunkhoz is eljuttatott közleményében.

„Egyrészt nem tekintjük legitimnek a kormány által egyoldalú módon összehívott kerekasztalt, másrészt minket az EMMI hivatalosan csak a munkacsoportokba invitált. Ez legfeljebb véleménynyilvánítási jogot jelent, azaz asszisztálhatunk a kormány által kijelölt részproblémák vitáihoz, holott a közoktatási rendszer alapjaiban szorul változtatásra, amire a kormány nem hajlandó. Ehelyett folyamatosan mellébeszél: mi nem akarunk visszatérni a 2010 előtti állapotokhoz, és nem béremelést akarunk, hanem nyilvános szakmai vitákat. A kormány ígéretei a kerekasztal munkájával sincsenek összhangban, és nem nekünk, hanem a nyilvánosságnak szólnak” – magyarázta lapunknak a szóvivő, miért nem ülnek le a kerekasztalhoz. Hozzátette: Palkovics László a kinevezése után elmondta, hogy a kerekasztal majdani javaslatai a miniszter jóváhagyásával kerülnek csak a kormány és a parlament elé, tehát nem kötelező érvényűek a törvényhozásra.

„Mi politizálunk, ami közügyekkel való foglalkozást és nem pártpolitikát jelent. Ennek része a polgári engedetlenség is, méghozzá olyan törvények miatt, amelyek gátolják a demokratikus alapjogaink gyakorlását” – hangsúlyozta Ercse. Megerősítette: a demokráciadeficit minden szinten probléma, aminek jellegzetes példája volt, hogy a Márvány utcai gimnáziumban rázárták a diákokra az egyik tanterem ajtaját, hogy ne tudjanak kimenni tüntetni. A pedagógusok tiltakozó akcióját kezdettől rengeteg diák támogatja, ők a Facebookon is szerveződtek ezügyben, ahol drámai hangú felhívásban utasították el azt, hogy őket a kormány manipulált, politikai célokra használt gyerekekként állítja be, a véleményüket pedig meg se kérdezi. Csákó Mihály szociológus kutatásai is azt támasztják alá, hogy a diákok politikai szocializációja rendkívül alacsony szintű, a diákönkormányzatok képviselőit például sok középiskolában a tanárok választják ki, és a döntéseiket is meghatározzák. Ez az inaktivitás folytatódik az egyetemeken is, ezért válhatnak a HÖK-ök pusztán pártok káderutánpótlás-nevelőivé. Viszont azokban a középiskolákban, ahol a pedagógusokban van civil kurázsi, ott kimutathatóan jobb a légkör, a diákokban nagyobb a tekintélytisztelet, és jobb érdekérvényesítőkké is válnak.

Olvasson tovább: