Kereső toggle

Tiltakozás a Nemzeti álom miatt

Vihart kavart Paul Lendvai filmje

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

220 ezren látták az osztrák közszolgálati televízióban sugárzott dokumentumfilmet Magyarországról. A bécsi magyar nagykövet levélben tiltakozott az ORF elnökénél az egyórás film miatt. Szalay-Bobrovinczky Vince szerint a műben szinte kizárólag a magyar kormány ellenfelei jutottak szóhoz. A nagykövet úgy véli, hogy ezzel az osztrák közönség nemcsak egyoldalú, hanem igazságtalan tájékoztatást kapott Magyarországról. A film producere, Paul Lendvai bécsi publicista lapunknak cáfolta, hogy le akarták volna járatni Magyarországot.

„Nem szívesen beszélek egy olyan filmről, amelyet csak kevesen láthattak Magyarországon, miközben a kormány tiltakozásáról mindenki értesülhetett. Egy független, díjnyertes német rendező, Andrea Morgenthaler készítette a művet, amelyhez az ötletet én adtam. Javasoltam néhány interjúalanyt, legelsőként Orbán Viktort, aki 2000-ben egy korábbi könyvemhez részletes interjút adott nekem. Most is megkerestük, de nem válaszolt a levelünkre. Ettől függetlenül több interjúrészlet szerepel tőle a filmben, részben magyarul, részben angolul. A fordítást bárki ellenőrizheti. Emellett beszéltünk Martonyi János külügyminiszterrel, valamint természetesen olyanokkal is, akik a magyar közszolgálati médiában alig jutnak szóhoz” – mondta lapunknak Paul Lendvai, aki a film kapcsán – nem először – a magyar jobb- és szélsőjobboldali média célkeresztjébe került. „Ennek a filmnek semmiféle különleges célja nem volt, csak az, hogy bemutassa kommentárok nélkül azokat, akik megszólaltak a filmben, és akiket meg lehet kérdezni. A film hűségesen adta vissza azt, amit mondtak.” – tette hozzá a publicista.
Szalay-Bobrovniczky Vince bécsi magyar nagykövet hivatalos levélben tiltakozott az osztrák közszolgálati televíziónál. Mint írta, az elmúlt két évben nem ez az első alkalom, hogy vitába keveredik az ORF-fel, de „a mostani eset minden korábbi filmnél, tudósításnál nagyobb elutasító visszhangot váltott ki”. A nagykövet tájékoztatása szerint számos felháborodott magyar és osztrák juttatta el levelét a bécsi magyar külképviseletre, és az ausztriai magyar közösség több szervezete is megütközéssel fogadta az „egyoldalú alkotást”.
Lendvai másként látja a helyzetet: „Nagyon sokan felhívtak, és kifejezték az elismerésüket a filmmel kapcsolatban, olyanok is, akikkel életemben nem találkoztam. Ausztriában természetes, hogy bárkiről lehet szabadon beszélni, Venezuelától Csecsenföldig. Ha az orosz nagykövet minden kritikus riportra személyesen reagálna, másra se jutna ideje itt Bécsben” – véli a publicista, akinek tavasszal jelent meg legutóbbi, Magyarországról szóló könyve Eltékozolt ország címmel.
A Hősök terén tartott gárdaavatás képeivel indul az osztrák közszolgálati televízió Magyarországról készített dokumentumfilmje. „Nemzeti álom – Magyarország búcsúzik Európától?” – ezt a kérdést tette fel címében az egyórás produkció. A stábot a „Nemzeti taxi” egyik sofőrje fuvarozta Budapesten, miközben kifejtette véleményét az ország gyarmatosításáról, valamint a zsidóság és a cigányság „nemzetrontó” szerepéről.
A filmet bírálta a külügyminisztérium helyettes államtitkára is, aki egyébként részt vett a bemutató után az ORF-en sugárzott vitaműsorban. Prőhle Gergely szerint a mű félrevezeti a nézőket: „…megint annak lehetünk tanúi, hogy sajátos propagandisztikus módszerekkel, úgymond furcsa átkötésekkel a jelenlegi Fidesz-kormány össze lett mosva a Jobbikkal mint ellenzéki párttal” – idézi Prőhle Gergelyt az mno.hu hírportál.
Paul Lendvai szerint a filmet a késői időpont ellenére 220 ezren nézték meg az osztrák televízióban, és az internetről is tízezrek töltötték le a műsor felvételét. Úgy látja, hogy indokolt és időszerű volt a dokumentum bemutatása: „Tavasszal kezdtünk a munkának, a helyzet azóta annyiban változott, hogy a hatalomkoncentráció azóta még erősebb lett.”

Olvasson tovább: