Kereső toggle

Divatja lett a simicskázásnak

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Ultimátumot adott az ARC plakátkiállítás szervezőinek az egyik főszponzor, a Mahir: ha megjelentetik a céget „rossz színben” feltüntető pályaművet, elállnak a támogatástól. Az ARC szervezői szerint a fenti esetet leszámítva a Mahir korrekt partner. Pénze pedig van bőven, köszönhetően a jó kormányzati kapcsolatokkal rendelkező tulajdonosi körnek.

„Százmillió forint – ezen hirdetőoszlop tulajdonosa, a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter 2011-ből kifizetett osztaléka. Az iparági adatok szerint a köztéri reklámpiacon soha nem volt olyan aránytalan az állami pénzek elosztása, mint a jelenlegi kormány idején.” Ez a szöveg olvasható azon a plakáton, amely végül nem kerülhetett be az idei ARC plakátkiállítás darabjai közé, mert az eseményt szponzoráló Mahir Cityposter ultimátumot intézett a szervezőkhöz: döntsenek, vagy a plakát, vagy a támogatás.

„A Mahir Cityposter évek óta támogatja az ARC pályázatot, a közterületi média szereplői közül ők a legkorrektebb partnerek, egyszer-smind ebből a szegmensből a kiállítás egyetlen támogatói” – mondta a Hetek megkeresésére Bakos Gábor, a kiállítás egyik alapítója, az ARC Kft. ügyvezető igazgatója. A kiállításra kerülő pályázatokról zsűri dönt, amelyben idén is Bakos képviselte az ARC-ot. – „Előzetesen nem szoktuk megmutatni a kiállítani szándékozott műveket a támogatóknak sem, ám most kivételt tettünk: a Mahirt bíráló kép esetében úgy gondoltuk, az a korrekt, ha előre tájékoztatjuk az érintettet” – magyarázta Bakos.

A döntés hátteréhez tudni kell, hogy a közterületi kommunikáción kívül a szoros kormányzati kapcsolatokkal rendelkező Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir hirdetőoszlopokat is biztosít  a kiállításhoz – ezeken látható a tárlat közel harmada –, a céget savazó plakát pedig hirdetőoszlopra – és nem óriásplakát formátumban – készült, vagyis a Mahirt a saját hirdetőoszlopán bírálta volna az alkotó páros.

Bakosék jelezték, nem tudnak mást tenni, mint kihagyni a kiállításról a plakátot, hiszen a Mahir támogatása és a hirdetőoszlopok nélkül súlyos anyagi és jogkövetkezményekkel kellett volna szembenézniük. De, tették hozzá, gondoskodni fognak az eset nyilvánosságra kerüléséről, és más eszközökkel támogatni fogják a Mahirt bíráló mű elterjedését. Így is történt: a cenzúrázásról szóló hír és az indexre tett plakátterv az ARC-nak köszönhetően került nyilvánosságra.

Bakost igazolja az a tény is, hogy az ARC-kiállításon látható egy fotómontázs, ami a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó reklámcégek bőséges állami megrendeléseire utal enyhe gúnnyal: ez a mű nem hirdetőoszlopon, hanem óriásplakáton szerepel. Visszatérve a letiltott plakát üzenetére: a Mahir 100 milliós osztaléka sem csekély, ám a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Publimont Kft. nevű közterületi reklámcég ennél is sikeresebb volt: több mint egymilliárd forintos adózott nyereséggel zárta a 2011-es évet, és ahogy májusban az Origó megírta, a nyereséget az utolsó forintig kivették a cégből. A szép eredmény értékét tovább növeli, ha hozzátesszük: ugyanebben az időszakban a közterületi reklámcégek nagy része veszteséges, vagy jobb esetben nullszaldós volt.

A kormányváltás óta jelentős átrendeződés zajlott le a reklámpiacon, ami leginkább úgy jellemezhető, hogy – a média tekintetében – a megrendeléseknél nem az olvasottsági, illetve nézettségi adatok alapján dől el, hogy egy adott reklám hol jelenik meg, hanem politikai kapcsolatok és félelemmel vegyes megfelelési kényszer alapján – mondta a Heteknek egy neve elhallgatását kérő iparági szereplő. Informátorunk szerint sokan észlelték az elmúlt időszakban, hogy korábbi partnereik különösebb indok nélkül nem hosszabbították meg szerződésüket.

A korábban a Fidesz pénzügyi háttérembereként elkönyvelt, az első Orbán-kormány idején egy ideig az adóhatóságot elnöklő Simicska Lajos cégei láthatóan nem küzdenek ilyen problémákkal. A napokban derült ki,  hogy a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) közterületi kampányok tervezésére és kivitelezésére kiírt tenderét szintén a Publimont nyerte. Az ügy külön érdekessége, hogy az MTVA tárgyalásos eljárásban keresett jelentkezőt, a másik pályázó a Mahir volt. A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó egyik cég tehát legyőzte a másikat.  „Azt, hogy milyen fokú félelem jellemzi a szakmát, jól jelzi, hogy senki nem támadta meg a nyilvánvaló kérdéseket felvető eljárást” – mondta forrásunk.

A Kreatív Online nyáron megjelent elemzése alapján 2011-ben a Publimont 70 százalékos piaci részesedéssel zárt.

Olvasson tovább: