Roma diákok az iskolákban
Előítélet vagy tehetetlenség
1998. 09. 12.
A Művelődési és Közoktatási Minisztérium 1992/93-ban gyűjtött
iskolastatisztikái szerint (ez volt az utolsó tanév, amikor ilyen statisztikát
készíthettek: az 1992-ben elfogadott adatvédelmi törvény tiltja ezt) 74 ezer 241
általános iskolai tanuló volt cigány származású. Tíz cigány gyermekből négy
olyan iskolába járt, ahol arányuk meghaladta a 22 százalékot. Ezzel szemben a nem
cigány gyerekek túlnyomó többsége által látogatott iskolákban átlagosan
mindössze 5 cigány gyerek jut 305 nem cigány gyerekre.
Az elkülönítés három legtipikusabb formája: a "cigányiskolák" kialakulása és
kialakítása; a normál iskolában a cigány osztályok létrehozása; valamint a cigány
gyermekek tömeges speciális iskolába irányítása.
Becslések szerint a mintegy harmincezer speciális iskolába járó tanuló közel fele
cigány. Bár 1985 óta a nyolcosztályos kisegítő iskolák a korábbi hatosztályos
bizonyítvány helyett a normál iskolával "egyenérték?" bizonyítványt adnak, a
"kisegítősök" számára a visszakerülés a normál közoktatásba minden szinten
reménytelen: igen ritka, hogy a kisegítőben jól tanuló gyermeket áthelyeznék a
normál iskolába. 1996-ban Magyar Bálint akkori művelődési miniszter egy, a Roma
Sajtóközpontnak adott nyilatkozatában elismerte: "Sajnos túl ismerős az a
gyakorlat, hogy diszkriminatív elemek kerülnek abba a szelekciós munkába, amely
kisegítő iskolákba irányítja a gyerekeket, és nem feltétlenül csak olyan diákok
kerülnek ma Magyarországon a kisegítő iskolákba, akik szellemi képességeik miatt
nem tudják teljesíteni az előírt követelményeket". A nyilatkozat után többször
napirendre került ugyan a minisztérium illetékes helyein a probléma, de nem történt
érdemi intézkedés.
Azokon a településeken, ahol több iskola között választhat a szülő, gyermekét
igyekszik olyan iskolába iratni, ahova nem járnak romák, emellett pedig sok esetben
már a beiratkozásnál a település cigány iskolájába terelik a roma gyerekeket. Ezt
támasztja alá egy tavaly végzett közvélemény-kutatás is: a Marketing Centrum 1997
októberében 1000 véletlenszerűen kiválasztott állampolgárt keresett meg. A
mintában megkérdezettek alapján a közvélemény-kutató cég úgy fogalmaz: "a
magyar társadalom körülbelül ötödére jellemzőek a cigányokkal szembeni erős
ellenérzések. Ők a cigány tanulókat minden iskolában külön osztályokba
terelnék". A cigány gyermekek többsége által látogatott iskolák ellátottsága
rosszabb, mint az átlagé. Azokban az iskolákban, ahová a cigány gyermekek több mint
negyven százaléka jár, alacsonyabb a szaktanárok által megtartott órák aránya –
derül ki egy, az MKM által megrendelt vizsgálatból. Az iskolák
"elcigányosodásának" könnyen belátható íve van: minél több magyar gyereket
vesznek ki az iskolából, annál jobban romlik az iskola megítélése, és annál
kevésbé lesz vonzó ajánlat a pedagógusok többsége számára.
Általános gyakorlat az is, hogy a cigány gyermekeket külön cigány osztályokba
terelik az iskolákban: egy 1995-ös felmérés szerint 900 olyan iskola van
Magyarországon, ahol a tanulók legalább 10 százaléka cigány. Ezek közül 132-ben
indítottak külön cigány osztályt, 370-ben pedig olyat, ahol a tanulók legalább fele
cigány.
Egy, a témában végzett kutatás az iskolán belüli szegregáció okai között
elsőként a pedagógusok előítéletességét, második okként pedig a tehetetlenséget
említette meg, amikor a pedagógus elemi ismeretek hiányában képtelen a cigány
gyermekek eltérő szociális és kulturális jellegzetességeinek kezelésére. Az
iskolák nem minden esetben hibáztathatók a kialakult helyzetért: tartalmi és
minőségi sztenderdek, mintatantervek, tankönyvek és a mindezekhez kapcsolódó
pedagógus-továbbképzési programok hiányában magukra hagyatva teszik, amit tudnak.
Tovább olvasná?
Ez egy cikk a hetilapból, amit online előfizetést követően belépéssel elér.
Vagy vásárolja meg a lapot az újságárusoknál.