Kereső toggle

Rap és dzsihád

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Charlie Hebdo elleni támadás óta olyan szélsőséges, iszlamista ideológiákat népszerűsítő rapvideók tűntek fel újra az interneten, amelyek nyíltan Nyugat-ellenes mentalitást közvetítenek. Nem titkolt céljuk a nyugati társadalommal meghasonlott és önmagukat kereső fiatalok „beszippantása”.

A muszlim rap fogalma már jóval megelőzte a szíriai konfliktust, de az ebből kialakuló dzsihádista rap műfaja mára már teljesen különvált. Egyfajta globális zenei műfaj ez, ami – Észak-Amerikától egészen Európáig – egyesíti a mai muszlim fiatalság zenéjét. A szövegek e fiatalok politikai és szociális nézeteit fejezik ki az iszlám tükrében, de beleszövik a nyugati társadalomban érzékelt törékeny identitásérzést is. 2001. szeptember 11-e óta – különösen Franciaországban és Németországban – észrevétlen maradt, hogy az iszlamista rapperek a hip-hop kultúra köntösébe bújtatva terjesztik a radikális iszlám propagandát. Ezek a „művészek” gyakran olyan nagy lemezkiadók szárnyai alatt tevékenykednek, mint a Sony BMG vagy a Universal, felhasználva azok pénzügyi forrásait az iszlám terrorizmus dicsőítésére.

Az al-Kaida módszere

A rap műfajára megszületése óta a tiltakozás és a lázadás egy formájaként tekintettek, amelyben az előadók eleinte a társadalom peremén élők problémáival foglalkoztak, és saját sorskérdéseiket fogalmazták meg. Ezt a megtépázott önbecsülést használják ki a dzsihádisták új hívek és követők toborzására. Olyan emberek megszólítására törekednek, akik elveszettnek érzik magukat, vagy azt tapasztalják, hogy a társadalom nem fogadja be őket. Mivel a rapzene és a hip-hop életstílus a társadalmi tiltakozás egyik legnépszerűbb formája lett, a műfaj egyben a szélsőséges iszlamizmus nem hivatalos közvetítő csatornájává is vált.

Az ilyen csoportok egyre gyakrabban a rapzenén keresztül közelítik meg a fiatalokat, olyan szövegek segítségével, amelyekben az előadók saját politikai sérelmeiket zúdítják a hallgatóságra. Ily módon a hip-hop és az iszlám egyvelege lesz az iránytű ebben a zavaros világban az olyan fiatalok számára, akik nem érzik magukat a nyugati társadalom tagjának, és akik fogékonyak a szélsőséges nézetek elfogadására. Közös kapcsolódási pont a rap és az iszlamizmus között, hogy mindkettő a nyugati társadalmak alapproblémáira és a nyugati civilizációval szembeni sérelmekre összpontosít. Az úgynevezett gengszterrap és az iszlamista nézetek jól kiegészítik egymást ebben a tálalásban: miközben a rap sokszor ünnepli az erőszakot, addig az al-Kaida ideológiája biztosít egyfajta intellektuális igazolást az erőszakos tettek felvállalásához és végrehajtásához. Mindkettő a „kisemmizett” és „kiábrándult” fiatalokat célozza meg.

L. Jinny és a többiek

Abdel-Majed Abdel Bary, művésznevén L. Jinny az egyik legismertebb szélsőséges nézeteket terjesztő rapper. Bary 2013-ban nyugat-londoni életét és otthonát hátrahagyva csatlakozott a dzsihádista ellenálláshoz Szíriában, azzal az érveléssel, hogy „Allah kedvéért mindent hátrahagytam”. Szövegei betekintést adnak egy eredetileg hedonista bevándorló fiatalember radikalizálódásának folyamatába: „Igen, Allah, úgy érzem, ez a világ ellenem van.” Baryvel kapcsolatban is felmerült, hogy Jihadi John néven ő látható azokon a felvételeken, amelyeken egy brit akcentussal beszélő férfi lefejezi áldozatait.

Deso Dogg, polgári nevén Denis Cuspert rapper is azon Szíriába utazott német állampolgárok egyike, akik az Aszad-rezsim ellen harcolnak. Cuspert 2010-ben elszenvedett balesete után kezdte megkérdőjelezni saját életstílusát, és áttért az iszlám vallásra. Ezután iszlamista vallásos zenét kezdett készíteni, aminek eredményeképpen bekerült a német hatóságok látóterébe. Nemzetbiztonsági kockázatként tekintettek rá, aki videóiban dicsőíti a terrorizmust és a Nyugat-ellenes támadásokat.

Bushido szintén német rapper, aki „Lehet, hogy még ma eltérítek egy repülőt”, illetve „Ha azt akarom, halott vagy, tálib vagyok” mondatokkal fűszerezve fejezi ki dühét a Nyugattal szemben, és biztosítja támogatásáról az al-Kaidát. Szövegeiben szintén visszaköszön a legtöbbször a fiatalokat érintő társadalmi kirekesztettség érzése.

Tény és való, hogy Szíria mára az Európában toborzott fiatal iszlamisták csataterévé vált, akik közül nagyon sokan hasonló háttérből jöttek. Biztonsági szakértők mind egyetértenek abban, hogy radikalizálódásukban kulcsszerepet játszott a dzsihádista rap. Súlyosbítja a problémát az is, hogy az al-Kaida ezen fegyverének nincs ellenpólusa, pedig a zenei módszer komoly veszélyforrás a manapság elvetettséggel, létbizonytalansággal és munkanélküliséggel küzdő európai fiatalság számára.

Olvasson tovább: