Kereső toggle

Gibson stációi

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Mel Gibson húsvét nagypénteken kapta meg a feleségétől a válási értesítést, aki közel harminc év házasság és három év különélés után adta be a válópert jólbevált kibékíthetetlen ellentétekre hivatkozva a Los Angeles-i bíróságon. A szigorú katolikus elvek alapján élő színész nehéz helyzetben van, ugyanis a katolikus egyház nem ismeri el a válás intézményét, a házasság érvénytelenítéséhez pedig olyan okok szükségeltetnek, mint például a meddőség, vagy a beszámíthatatlanság.

Mivel a Gibson házaspár 1980-ban nem kötött házassági szerződést, így a kaliforniai törvények értelmében az Oscar-díjas amerikai színész-rendező közel 952 millió dolláros vagyonának fele a nejét illeti, amivel kivívta a 'Hollywood legdrágább válása' címet. Gibson neje biztosra megy Laura Wassert ügyvéddel, aki már bizonyított többek között Britney Spears vagy Stevie Wonder válásának sikeres levezénylésével. Mel Gibson 2006. augusztus 26-án költözött el a családjától nem sokkal azután, hogy ittas vezetés és antiszemita kijelentései miatt letartóztatták, mely viselkedésért Gibson számos alkalommal bocsánatot kért.

Az ivászat mellett a színész társaságában hónapok óta egyre gyakrabban felbukkanó csinos hölgyek bírták rá Gibson feleségét a végső döntésre. A National Enquirer forrása szerint férje évi 52 millió dollárt ígért feleségének a hallgatásért, a válási megállapodásban kiszabott összegen kívül, hogy továbbra is hajlandó legyen vele megjelenni. Ha pénzből nem is, de szégyenből mindenképpen megárt a sok, így amikor  nemrégiben kiderült, hogy  a sokat titkolt, majd a nagy nyilvánosság előtt is felvállalt Gibson-barátnő, Oksana Grigorieva már állítólag a negyedik hónapban jár, ez a hír minden szerződést felülírt.

Mel Gibson mindig büszke volt konzervatív nézeteire. Vallásos szellemben nevelte hét gyermekét, a legfiatalabb, tízéves nevelését a válás után is közösen kívánják folytatni. Fanatikus vallásosságát a sokadik birtokán felhúzott saját templommal egészítette ki, ahol Gibson naponta részt vesz a reggel kilences latin nyelvű misén. A huszonnyolc millió fontot érő birtok fáiban rejtett biztonsági kamerák éjjel-nappal követik a forgalmat. A köré szerveződött „Mel kultuszaként" emlegetett ultrakonzervatív csoportot a Vatikán nem autentikálta már csak azért sem, mert a pápa fennhatóságát sem ismerik el. A Daily Mail angol lap értesülései szerint a színész egyébként egy újabb templomot készül építtetni ingatlanfejlesztő cége segítségével, ami csaknem félezer fő befogadását teszi lehetővé.

Az üdvözüléssel kapcsolatos kérdésben Gibson a New Yorker magazinnak öt évvel ezelőtt a következőket nyilatkozta: „csak a katolikus vallás követői bízhatnak az üdvözülésben, és ezt komolyan gondolom. A feleségem egy szent. Sokkal jobb ember nálam. ő az episzkopális egyház híve, az Anglikán Egyház tagja. Imádkozik, hisz Istenben, ismeri Jézus történetét, meg minden ilyesmi. Nem igazán fair, hogy nem üdvözülhet, de ezt a döntést a szentszék hozta, így hát elfogadom".

Az ír szentek neveit birtokló Mel Columcille Gerard Gibson New Yorkban született Hutton Gibson és az ír-skót származású Anne Reilly Gibson tíz gyermeke közül a hatodikként. Apja egész családját Ausztráliába költöztette fiainak besorozása, illetve állítása szerint az amerikai társadalomban történt „erkölcstelen változások" miatt, így Melt tinédzser korában két kultúrkör, az ausztrál szkepticizmus, illetve az amerikai szívósság ötvözete formálta. A család még örökbe fogadott egy gyermeket, és valamennyiüket katolikus szellemben nevelték. Apja a vasutaknál szenvedett baleset okán jogosult végkielégítésből kezdett új életet az ötödik kontinensen. A félénk, introvertált Melt „jenkinek" tartották a szigorú Szent Leó Keresztény Testvérek fiúiskolában. A pályaválasztást nem siette el, sokat sportolt, strandon lézengett és szörfözött. Kezdetben a főzés, majd az újságírás foglalkoztatta, azonban egyik nővére titokban beadta felvételi kérelmét a sydney-i Országos Drámaművészeti Intézethez, ahová - meglepetésére - azonmód felvették.

Bőrszerkóban, mordállyal a jövőben rendet rakó Mad Max zsarujának utópisztikus történetével szerezte a kritika első elismerését. Mel Gibson filmes karrierjével kapcsolatosan megjegyezte, hogy az „túl gyorsan és túl fiatal korában jött... A filmezés olyan, mint a szerencsekerék. Ma mindenki imád, és holnapra már el is felejtettek".  Az ittas vezetés, az éjszakai bárok látogatása mindennapossá vált a sikerek és a kudarcok során is. A változást a társkeresőn keresztül megismert ápolónő felesége, Robyn hozta el, a színész elmondása szerint felesége nélkül „csatornában végezte volna". „Az alkohol betört a családomba, ragaszkodik hozzám. Ha iszol, mindent kockára teszel, az életed, a családod. Számtalan őrült dolgot tettem, azon csodálkozom, hogy még életben vagyok" - nyilatkozta magáról. - „Csak a családom képes megteremteni a szükséges távolságot ettől az egész őrülettől...mókázom a gyerekeimmel, kijavítom a kerítést, kitisztítom a vizes-árkokat, összevissza motorozom a vidéket, és kergetem a teheneket. Ettől töltődnek fel a telepeim." Szerencséjére a kamera „szereti az arcát", így hamarosan szexszimbólumnak kiáltották ki az újságírók. Hollywoodban Gibson a kollégák között tréfamester hírében is áll: karikatúrákat készít munkatársairól, vagy rezesbandát rendel a forgatási szünetre, többször előfordult, hogy rendezés közben bohócorrot viselt. Egy ízben például Julia Robertset viccelte meg egy ajándékdobozba rejtett szárított-fagyasztott patkánnyal.

1989-ben alapította az Icon Produkciós cégét, melynek első filmje és egyben Gibson első rendezése az Arcnélküli ember volt, két évvel később pedig az Oscar-díjas A rettenthetetlen, melynek főszerepét túlkorossága miatt nem akarta bevállalni. A 2004 hamvazószerdáján bemutatott A passió című, Jézus utolsó tizenkét óráját tárgyaló film elkészítésére egy huszonegy évesen megélt esemény indította: egy meredek hegyi úton felfelé haladva összeütközött egy kisteherautóval, és a balesetet csodával határos módon túlélte. A kórházban állítólag már az ablakban állt, öngyilkosságot fontolgatva, amikor megakadt a szeme a Biblián és elkezdte olvasni Jézus történetét. Különösen Krisztus szenvedése foglalkoztatta, és az, hogy hogyan gyógyulhatna meg a „sebeiből". A baleset óta mai napig rémálmok és depresszió gyötrik. Egy interjúban elmondta, hogy A passiót tulajdonképpen öngyógyítás céljából készítette el, hiszen a filmötletet megelőzően újra depresszió és öngyilkosság gondolata kínozta. Jézusról szóló kutatásait 1992-ben kezdte. A hatszázmillió dollár bevételt realizáló alkotás óriási visszhangot keltett. Gibson nem igazán bajlódott a vatikáni klérus véleményével, hiszen „ez a film nem az elitnek készült, bárki megnézheti a filmet, még Péter székének örököse is". Egy 2004-es Reader's Digest interjúban rávilágít saját vallásához való ellentmondásos viszonyára: sem a pápát sem a Vatikánt nem tagadja, ugyanakkor el sem fogadja őket felettes szervként. A film után katolikus hite több támadás célpontjává vált, néhányan úgy gondolják, hogy szelektíven, illetve sajátosan kezelte az evangéliumokat, akárcsak a hagyományos katolikus tanításokat. És hát az antiszemita sejtetések, valamint az életszerűtlen túlzások sem tettek túl jót a filmnek. Ennek ellenére a filmmogul úgy tartja, hogy: „A Passió a hitről, a reménységről, a szeretetről és a megbocsátásról szól, melyek éppoly fontosak ma, mint Jézus korában voltak. A Szent Szellem rajtam keresztül készítette el ezt a filmet."

Gibson nem esett messze a fájától. 2003-ban a Housten Press hasábjain az idős Gibson megkérdőjelezte II. János Pál pápa katolikusságát, „imposztornak, egyházrombolónak" titulálta Az ellenség köztünk van!, Az ellenség még mindig köztünk van!, illetve

A pápa katolikus? című munkáiban, továbbá olyannyira elragadtatta magát, hogy vitatta a holokauszt tényét. A holokausztról, a szep-tember 11-i terroreseményekről, a zsidókról és szabadkőművesekről szóló összeesküvés-elméletei rögeszmévé váltak. A színész-rendező kapatos hangulatában hangoztatott antiszemita megjegyzései úgy tűnik otthonról jönnek.

Egy 2007 októberében Hollywoodban tartott szavazás alapján a legbefolyásosabb kereszténynek tartott és szavazott filmrendező az adományokon felül megmaradt pénzből további két vallási témájú filmet tervez a jövőben a jezsuita Francisco Eusebio Kino katolikus misszionáriusról, illetve a Krisztus előtt kétszáz évvel történt zsidó lázadásról, és az arra emlékező hanukáról.

A Malibun, Kaliforniában, Ausztráliában és a Fidzsi-szigeteken tucatnyi birtokait igazgató filantróp színész karitatív szervezeteket: gyermekek gyógyítását, reneszánsz művek restaurációját, nádkunyhók építését, esőerdők védelmét és archeológiai ásatásokat is finanszíroz. Mindamellett felemelte szavát az adófizetők pénzén támogatni kívánt embriók elpusztítása és klónozása ellen, és az iraki háború ellen is. Egy spanyol lapnak adott interjúban elhangzottak alapján a homoszexuálisokkal is összerúgta a port.

Olvasson tovább: