Mindennek hátterében az áll, hogy az üzemanyagárakat befolyásoló szinte összes tényező romlik. Irán Hormuzi-szorosbeli akciója nyomán drágul az olaj, ami növeli a késztermékek tőzsdei jegyzési árát (az elmúlt héten a benzin vonatkozásában 2,7 százalék, a gázolaj esetében 4,1 százalék volt az emelkedés). Ez utóbbihoz igazodik a Mol árazása, ráadásul a kereskedés dollár alapú, vagyis a forintgyengülés tovább rontotta a magyar autósok helyzetét - és akkor még nem beszéltünk a jövedéki adó és az áfa emeléséről.
Az elemző hozzátette, hogy tavaly januárhoz viszonyítva jelenleg 50 liter benzin tankolása esetén 3150 forinttal fizetünk többet, míg a gázolajnál ez az összeg 4600 forintra rúg. Hogy hol a lélektani határ, vagyis mekkora üzemanyagárig ülünk autóba, az szerinte nem egyértelmű. „Az sem biztos, hogy van ilyen határ. Hogy a klasszikus viccet idézzem: engem nem érint a benzináremelés, mert mindig ötezerért tankolok" - jegyezte meg Vultur Csaba, utalva arra, hogy az autósok jó része inkább spórolni fog - vagy az utazásain, vagy más területen. Arra szerinte nem sok esély van, hagy a taxisblokádhoz hasonló tüntetésre kerüljön sor az üzemanyagárak miatt, mert ehhez a fuvarozók túlságosan „atomizálódtak" a rendszerváltás óta. Az viszont elgondolkodtató - tette hozzá -, hogy ellenzékben a Fidesz a jövedéki adó csökkentését követelte a kormánytól, amikor a benzin ára a 320 forintra emelkedett.
A drágulás egyúttal az alternatív lehetőségek iránti keresletet is erősíti - bár a szakértő szerint ezen a téren sem állunk túl jól. A bioetanol (E85) 35-40 százalékkal olcsóbb volt, amíg a kormány drasztikusan meg nem emelte a jövedéki adóját. Ezért jelenleg - figyelembe véve azt is, hogy autónk ebből többet fogyaszt - mindössze literenként 10 forinttal olcsóbb a „zöldbenzin". Így azonban már nem biztos, hogy megtérül a szükséges autóátalakítás több tízezres költsége. A gázüzemű autózás sem feltétlenül ideális döntés. Igaz, hogy az LPG literje 230-240 forint, de ebből az autó többet is fogyaszt, ráadásul a beszerelési költség mintegy 300 ezer forint, az átalakítás nyomán pedig az autók elveszítik esetlegesen meglévő garanciájukat (mint ahogy a bioetanolos átalakításnál is).