Kereső toggle

Belföldi kül-túra

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Becslések szerint Magyarországon jó, ha minden harmadik ember eljut nyaralni. Nem csoda tehát, hogy arra a kérdésre, ki mire költene több pénzt, ha tehetné, a legtöbben a nyaralást említik első helyen a GfK Piackutató Intézet adatai szerint. Bár világszerte, különösen Nyugat-Európában megélénkülni látszik a belföldi turizmus, Magyarországon ez a forma még nincs igazán elterjedve, aminek elsődleges oka, hogy a hazai kínálatot – akárcsak minden egyebet – még mindig a nyugati árfekvés jellemzi. Az egyszer?bb apartmanok, falusi szálláshelyek fejenkénti ára egy éjszakára ezerháromszáz–ezerötszáz, de inkább kétezer forint körül kezdődik, ami még egy hét esetén is komoly tehertételt jelent egy hazai átlagcsalád számára. A szakemberek tavaly egyenesen a falusi turizmus válságáról beszéltek.

Kétségtelen viszont, hogy komoly állami támogatás irányul a belföldi idegenforgalom fellendítésére. Ide sorolhatók a különféle hazai és uniós pályázati pénzek, az egészségturizmus nagyarányú fejlesztése, az adómentes sáv kiszélesítése a falusi turizmusban vagy az üdülési csekk adómentes értékhatárának ötvenezer forintra történő megemelése szociális helyzettől függetlenül. Probléma viszont, hogy a vártnál jóval kevesebb munkaadó vásárol csekket dolgozói számára – az üdülési csekk tehát közel sem képes azt a funkciót ellátni, amit mondjuk a rendszerváltás előtt a dolgozók széles tömegeit érintő munkahelyi üdültetés betöltött. 

A magyarországi idegenforgalom hosszú távú fejlesztését, tervezhetőségét többek között az hátráltatja, hogy még mindig nem rendelkezünk olyan részletes adatokkal, amelyek megfelelő képet adhatnának a hazai és külföldi kereslet alakulásáról. E hiány pótlására vállalkozott most a Központi Statisztikai Hivatal. "Számokban utazunk" – ez a mottója annak a rendkívül nagyszabású kutatásnak, amelynek keretében a hazai lakosság, illetve a Magyarországra látogató külföldiek utazási szokásait méri fel a hivatal. Az országos szint? vizsgálat egy hete indult meg, a kérdezőbiztosok tizennyolcezer háztartást keresnek fel évente, és soha nem látott alapossággal kérdeznek ki arról, hogy ki, mikor, hova, mennyiért, milyen céllal utazik, és ott menynyit és mire költ. A nem titkoltan gazdaságpolitikai és marketingcélokat is szolgáló kutatásban partnerként és támogatóként részt vesz a Miniszterelnöki Hivatal tulajdonában lévő nemzeti turisztikai marketingszervezet, a Magyar Turizmus Rt.

Olvasson tovább: