Kereső toggle

Magyar világtalálmány

Új erőforrás az autózásban

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A vízzel hajtott autók korszaka ugyan még nem köszöntött be, a
"víztermelő" autó viszont már négy keréken gördülő és sorozatgyártás
előtt álló valóság. Idén márciusban ugyanis Washingtonban a Daimler-Chrysler
Corporation bemutatta negyedik generációs üzemanyagcellás (Fuel Cell) autójának
prototípusát, amely az első vezethető "vízmotoros" járm? a világon. Az új
autó, amely a Kaliforniában tanító, Nobel-díjas Oláh György kémikus találmánya,
az üzemanyagcella (Fuel Cell) hajtja. Ennek lényege, hogy hidrogénből és oxigénből
elektromos áramot állít elő, miközben melléktermékként vizet, illetve vízpárát
termel. Az ilyen üzemanyagcellás elektromotorral hajtott autókkal a világ vezető
gyárai már évek óta kísérleteznek.

A legelőrehaladottabb fázisban az amerikai, a német és a japán fejlesztések
állnak. A német Daimler és az amerikai Chrysler cég tavalyi egyesülésével a két
technológia is egy fedél alá került. Ennek eredménye az A osztályú Mercedes
karosszériába ültetett üzemanyagcellás motorral hajtott autó, a NECAR4, amely 144
km/h-s végsebességével és 450 kilométeres hatósugarával hívta föl magára a
figyelmet a hagyományos elektromos hajtású autókkal szemben. A német–amerikai
autógyár vezetői szerint még körülbelül öt évre van szükség ahhoz, hogy az
üzemanyagcellás járművek igazi térhódításba kezdjenek hagyományos belső égés?
motorokkal hajtott társaikkal szemben, ugyanis a technológia árban ekkorra fogja
elérni a versenyképes szintet.

Máig is hatalmas haladás tapasztalható a fejlesztésben, hiszen öt éve, az első
üzemanyagcellás autó megjelenésekor egy kisteherautó nagyságú karosszériára volt
szükség, ahol a rakomány az akkor még óriási méret? üzemanyagcella volt. A világ
legszigorúbb környezetvédelmi előírásait alkalmazó Kalifornia állam 2001-től csak
"nulla emissziójú" buszokat enged majd forgalomba állítani, tehát olyanokat,
melyek egyáltalán nem bocsátanak ki káros anyagot. Ez a trend valószínűleg
jellemzővé válik majd az egész világon a személyautókkal szemben támasztott
követelményeknél is. A Fuel Cell segítségével azonban ez a képtelennek tűnő
intézkedés is betartható. Ahogy Jürgen Schrempp, a Daimler-Chrysler német elnöke
fogalmaz: "A technikai kérdéseket már megoldottuk, ezért elmondhatom, hogy az
üzemanyagcella életképessége bebizonyíttatott. A verseny most már azért folyik,
hogy mihamarabb megfizethető legyen ez a technológia az átlagfogyasztó számára
is."

Olvasson tovább: