Gyanúsítotti kihallgatását követően bűnügyi őrizetbe vették Gyárfás Tamás volt úszószövetségi elnököt és médiavállalkozót Fenyő János médiavállalkozó meggyilkolásának ügyében – közölte az ORFK...
Az autóiparban a kezdetek óta meghatározó szerepet tölt be az innováció. Egyre több autóban biztosítják az internetre való csatlakozást is, ami tálcán kínálja a lehetőséget a hekkereknek.
Az NRC Kft. és az NNG Kft. nemrégiben végzett kutatásából megtudhatjuk, hogy a hazai autótulajdonosok 90 százaléka elképzelhetőnek tart egy gépkocsi ellen elkövetett kibertámadást.
A 18–59 éves korosztályba tartozók nagyobb része – 55 százaléka – úgy gondolja, hogy a jövőben az internetes bűnözők jelentős veszélyt jelenthetnek az autósokra. A gépjárművel rendelkezők 90 százaléka szerint egy ilyen akció akár ma is valós kockázatot jelenthet. Ennek dacára a kutatásban résztvevők csekély hányada – 18 százaléka – vallja magát felkészültnek a témában. A tájékozatlanságot ellensúlyozza, hogy a megkérdezettek 60 százaléka gondolja most úgy, hogy a következő járműve vásárlásakor a döntését befolyásolni fogja a kiszemelt jármű sebezhetősége. Elgondolkodtató, hogy a válaszadók 63 százaléka hiszi, hogy vele nem történhet meg, hogy az autóját meghekkelik, holott a birtokolt járművek több mint háromnegyede – 77 százaléka – rendelkezik olyan felszereltséggel (például lopásgátló rendszer), mely miatt éppenséggel fenyegetettségnek van kitéve.
Az NNG cégcsoporthoz tartozó Arilou Technologies ügyvezető igazgatója, a Héber Egyetemen végzett Ziv Levi úgy véli, sokan nem is sejtik, hogy milyen egyszerűen lehet egy autót meghekkelni, mivel a közhiedelemmel ellentétben nem csak a felső kategóriás járművek vannak kitéve ilyen jellegű veszélynek. A navigációs eszközök felett akár távolról is át lehet venni az irányítást. Noha az autó kritikus részeihez nem férhet hozzá a GPS-en keresztül harmadik fél, azonban az eredeti cél helyett egy teljesen más helyszínre elnavigálhatják a sofőröket, ami valljuk be, szintén kellemetlen élményt eredményezhet.
Ziv szerint az autókban található okosfunkciók legtöbbje a mobiltelefon Bluetooth kapcsolatán keresztül vezérelhető, azonban a mobilkészüléken található internetkapcsolat által könnyedén be lehet hatolni a gépkocsik rendszereibe. Amennyiben felkészültebb bűnözőről van szó, a biztonságkritikus rendszerek felett is átveheti az irányítást, ami életveszélyes szituációkat eredményezhet. A szakember a legkritikusabbnak a vezetést segítő funkciókat nevezte, melyek bár nincsenek az internettel összekötve, azonban ha a jármű ECU-jának (Electronical Control Unit) bármelyikét feltörik, teljes kontroll alá vonhatják a négykerekűt, ami tragikus eredménnyel járhat.
A tokiói székhelyű Trend Micro biztonsági vállalat, a torontói Linklayer Labs-szel és a milánói Politechnikai Egyetem munkatársaival közösen fedezett fel egy olyan hibát, mely – állításuk szerint – a legtöbb autót érinti. A rendellenességet az úgynevezett CAN (Controller Area Network) protokollban diagnosztizálták, mely azért felelős, hogy az autó különböző alkatrészei közötti kommunikáció és parancsmegosztás zavartalanul menjen végbe a gépjármű belső hálózatán. Amennyiben egy bűnöző ebbe bele tud nyúlni, az autó biztonsági berendezéseit (például légzsák, ajtózár, ABS) is ki tudja kapcsolni. A hekker ezzel a módszerrel nem tudja átvenni a gépkocsi feletti irányítást, azonban komoly zavarokat így is tud okozni a különböző (biztonsági) funkciók kikapcsolásával. A támadás lényege, hogy a jármű egy-egy elemének nevében hamisan hibás üzeneteket küldenek a rendszernek, melyet ha sokszor megismételnek, a központ az adott komponenst hibásnak észleli és megszakítja vele a kommunikációt. Jó hír, hogy távolról egy harmadik személy ezzel a művelettel nem tud egy autót megállítani – csak abban az esetben tud kárt okozni, ha korábban már más védtelen területen keresztül az autó hálózatába betörtek, vagy fizikailag kapcsolódtak a hálózathoz.
Az, hogy ténylegesen lesz-e áldozata ennek a biztonsági résnek, a jövő titka, azonban arra felkészülhetünk, hogy az elkövetkező időben az autógyártók és partnereik sorra fognak előrukkolni a kiberbiztonságra vonatkozó megoldási javaslataikkal.
Gyanúsítotti kihallgatását követően bűnügyi őrizetbe vették Gyárfás Tamás volt úszószövetségi elnököt és médiavállalkozót Fenyő János médiavállalkozó meggyilkolásának ügyében – közölte az ORFK...
Az Egyesült Államok bő egy éven belül már másodjára hajt végre légi csapást Szíriában egy állítólagos vegyifegyver-támadás miatt. A mérges gázok bevetése ugyanakkor már régóta problémát jelent, és...
Részben az ellenzék koordinációs politikájának tudja be a Fidesz–KDNP újabb kétharmadát Semjén Zsolt. A miniszterelnök-helyettes szerint ugyanakkor új szakaszt kell nyitni a kormányzásban, és a...
Az Európai Bizottság tavaly decemberben megindította a hetes cikkely szerinti eljárást Lengyelországgal szemben. Most egy olyan jelentéstervezet látott napvilágot (Sargentini-jelentés), amely...
Hollywood ismét hozzányúlt a Bibliához – most feministák számára „rebootolta” az evangéliumot. A nézők egy olyan Mária Magdaléna (Mária Magdolna) szemszögéből élhetik át Jézus történetét, aki nem...
Nemcsak a felhasználók, hanem a dolgozók körében is bizonytalanságot és felháborodást váltott ki a „világmegváltó” terveket dédelgető Facebook adatkezelési botránya. Kitartás, veletek vagyunk! –...
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!