Kereső toggle

Trükkös álláskeresés

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

 Mesteri húzással hekkelte meg a korábban klasszikusan már bevált önéletrajz-formátumokat egy amerikai reklámszakember. Jeff Scardino ugyanis szisztematikusan beleszőtte bemutatkozó anyagába az összes olyan negatívumot, amelyeket mások inkább igyekeznek bőszen eltitkolni a cégek elől. Ötlete bevált. Ennek ellenére nem mindenkinek ajánlott ez a taktika.

A korábban egy tengerentúli reklámügynökség kreatív munkatársaként dolgozó szakember a CV-k tiszteletköreit kibővítve megtoldotta anyagát pár kevésbé szokványos információval. Scardino újításként olyan önéletrajzsablont dolgozott ki, amelyben gyengeségeiről, emberi gyarlóságairól is kendőzetlenül vall. Így kerülhettek például a sablonba az „Amiben nem vagyok jó”, „Az eddig beváltatlan karrierálmok és célok”, továbbá a „Rossz referenciák – azaz a téged legkevésbé se kedvelők véleménye rólad” rubrikák. Az utóbbi menüpontra ráadásul három „kifordított” ajánlással tette fel a pontot. Épp ennyi kritikusa e-mail címét adta meg ugyanis a fejvadászoknak, hogy kérdezzenek csak róla bátran, bármit.

Ráadásul Jeff Scardino a kínos kérdések megválaszolására se sajnálta idejét a CV majdani olvasóitól. Az „Amiben nem vagyok jó” alpontban például készségesen bevallja: „A kevésbé vonzó feladatokra nem szeretem pazarolni az energiámat.” De ugyanitt arról is szót ejt, hogy bár a meetingeken mindig szorgos jegyzetelést mímel, mégsem készít igazán használható feljegyzéseket. Ezek helyett unalmában álcából inkább rajzolgat. És a munkájában is lehetne sokkal precízebb – de a távmunka se a kenyere, hiszen az irodából hazavitt feladatok csak konfliktusforrást jelentenek az asszonnyal. Az elmulasztott lehetőségek rubrikában pedig már azt fájlalja, hogy amellett, hogy még mindig nem fejezte be az évek óta íródófélben lévő könyvét, még a DJ és a rádiós karrier se igazán jött össze. Ráadásul az élsportolóvá válás se sikerült neki.

A reklámszakember még az önéletrajz klasszikus rovataiban is sokkol. A „Tanulmányok” rovatban például kifejti: a dizájneri ismereteket is el kellett volna sajátítania – sajnos azonban ehelyett egy szabad szellemű lány miatt vesztegetett el egy teljes évet. Ennek ellenére sokkal több időt is tölthetett volna barátaival a diákévek alatt a folyamatos kreditgyűjtögetés helyett.

Ezek után jogos a kérdés: vajon milyen esélyekkel „szállhat harcba” a munkaerőpiacon egy, a Jeff Scardino bizarr ötlete nyomán felbátorodott álláskereső, aki kipróbálja a sokkolóan őszinte CV-sablont? Meghökkentő, de igaz: az eddigi visszajelzések egyelőre őt igazolták.  A reklámszakember – miután úgy döntött, teszteli a munkáltatók reakcióját – a hagyományos és a formabontóan őszinte CV-ből egyaránt 10-10 darabot küldött szét a cégeknek. Az eredmény: míg a jól fésült önéletrajzokra egyetlen visszajelzés és nulla állásinterjú-meghívás érkezett, a formabontó már aratott. Utóbbival nemcsak nyolc munkáltatói reakciót, hanem öt tényleges állásinterjú-meghívást sikerült kiharcolnia a cégektől. 

A hazai álláspiaci szereplők ismeretében ugyanakkor álláskeresőként kockázatos lehet egy hasonló jellegű CV-küldés. Egyrészt a hazai álláspiac szeret az önéletrajz-formátumok terén már hagyományos, kitaposott ösvényeken járni. Másfelől a formabontó jelentkezéseket, az egyedi CV-ket, a szokatlan cégfelkereséseket itthon is a kreatív iparágak – a reklám, a marketing és a médiaipar – tolerálják leginkább. Azzal a kiegészítéssel, hogy a hagyományos, megszokott CV-ket azért ők is elvárják a jelentkezőktől. Épp ezért az álláskereséskor nem szabad kihagyni a számításból a rejtett álláspiacot – azaz a betöltésre váró, de a nyilvánosság előtt, az álláshirdetésekben meg nem jelenített, csak az ismeretségi körben elcsíphető állásajánlatokat. A még üres pozíciók 50-80 százaléka ugyanis jellemzően ezeken a csatornákon keresztül tölthető be.