Kereső toggle

C + P = Folyékony C

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Miután Szent-Györgyi Albertnek sikerült kikristályosítani az aszkorbinsavat (C-vitamint), rájött arra, hogy a szervezet számára ez önmagában hatástalan. Hiába adott a skorbutban szenvedő kísérleti állatainak (tengerimalacainak) szintetikus C-vitamint, azok nem gyógyultak meg. Citromos víz bevitele azonban gyógyulást eredményezett. Az új komponenst – amely a citromos vízben segítette a vitamin felszívódását  – elnevezte P-vitaminnak. Ma már bioflavonoidoknak hívjuk őket, s ezt a pluszt tartalmazza a „Folyékony C” (Liquid Vitamin C) nevű készítmény is – mondta lapunknak Nádor-Virág Anikó gyógyszerész.

A Folyékony C újra a figyelem középpontjába került. Miért?

– Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) legújabb direktívái miatt, amelyek komplex módon hangsúlyozzák a C-vitamin jótékony hatását. Vagyis a C-vitamin nemcsak az immunrendszerünket erősíti, és a sejteket védi (antioxidáns), hanem hozzájárul a vas felszívódásához, a vérerek egészséges állapotához, az idegrendszer egészséges működéséhez és a normális mentális tevékenységhez is. Védi a retina és a szemlencse egészségét, hozzájárul a kollagén nevű fehérje termelődéséhez – ezáltal a csontozat, a porcok és a bőr egészségéhez. Segíti az anyagcserét, erősíti a szervezet vitalitását, a megfelelő energiaszintjének megtartását.

Szent-Györgyi tapasztalata szerint a szintetikus C-vitamin önmagában nem tud felszívódni. Ezek szerint hiába veszünk be iparilag előállított C-vitamint, ha a felsorolt hatások „kedvezményezettjeivé” szeretnénk válni?

– A gyümölcsben benne vannak azok a természetes bioflavonoidok, amelyekről beszéltünk. Egy egészséges szervezet napi C-vitamin szükségletét (80–160 mg) néhány narancs, citrom, grapefruit is fedezheti, a csipkebogyóban pedig a citrom C-vitamin-tartalmának a 10-szerese is megtalálható. Igazi „mega-dózist” képvisel a barbadosi cseresznye (más néven acerola), amely a citrom C-vitamin tartalmának a 40-szeresét is tartalmazza. A Folyékony C-t ezekből a gyümölcsökből, préseléssel állítják elő, így megmarad a „természetes közeg”, nem vész el a bioflavonoid- tartalom. Ha egy nap nem jutunk gyümölcshöz, a téli hónapokban különösen javasolható ennek mint étrendkiegészítőnek a szedése.

Mennyi a javasolt, optimális mennyiség?

– Egy kávéskanál Folyékony C-ben megvan az ÁNTSZ által is ajánlott napi 80–160 mg C-vitamin. Naponta 500 mg C-vitamin, ami maximálisan fel tud szívódni, ezt jó, ha tudjuk. Legyengült vagy beteg szervezetnek lehet kicsit többet adagolni, mint napi 160 mg. Mivel folyadék, ezért rugalmasan és könnyen adagolhatjuk. Fekvő betegnél, ahol problémát okozhat a nyelési nehézség, különösen előnyös. Cukrot nem tartalmaz, agavéval van édesítve. Felbontás után hűtőben kell tárolni. További kérdésekre szívesen válaszolok a www.nutrilab.hu-n.

A folyékony C „íze”

Kislányom régebben egyáltalán nem akart bevenni vitamint, most azonban örömmel issza a terméket. Sőt, ha elfelejtek adni, ő figyelmeztet, hogy aznap még nem kapott Folyékony C-t. (Erzsi)

Olvasson tovább: