Kereső toggle

Trükkös klikkelők

Szavazz a gyerekemre, lécci, nagyon fontos!

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Ma szinte percenként indul új szavazós nyeremény­játék Magyarországon. A nyeremény lehet egy strandpapucs vagy egy hosszú utazás is, vagy netán egy autó. Van választék bőven. Nincs is ezzel semmi gond. A cég kap kicsi reklám, a játékos kap kicsi nyeremény, és mindenki jól jár. Egy dologgal viszont számolni kell: jelen pillanatban nincs tökéletes szavazórendszer.

A szavazós nyereményjátékok mögött általában cégek állnak, amelyeknél gyakorlatilag a honlapjuk látogatottságának növelése a cél. A szervező elindítja a játékot, és közben izgatottan figyeli a honlap statisztikáit. A szorgos játékosok pedig hordják a látogatókat, mint kenyérmorzsát a hangya.

De tekintsük most át, hogyan is szavazhatunk ma az internet urnájában.

A szavazórendszereknek két nagy típusa van. Az első a Facebookhoz kötött szavazójáték, avagy „lájkolj, ahogy a profilodon kifér".

A Facebook az új szabályzata szerint csak a felületein engedélyez szavazni, újabban úgynevezett alkalmazás formájában. Ha szavazunk, akkor egy alkalmazás oldala jelenik meg, ahol gyakorlatilag a profilon szereplő minden adatot beszippantanak. Egy kiskapu van a szemfüleseknek: ha bejelölik a „Csak én" lehetőséget. Utána még fontos eltávolítani a profilról az alkalmazást, így remélhetőleg, miután lájkoltuk az ismerős cuki kutyáját, a kutyatápszeres cég békén fog hagyni.

Facebookos szavazásoknál gyakorlatilag lehetetlen trükközni. Itt csak azzal kell tisztában lenni, hogy több tucat zárt csoport létezik 100-1000 taggal. A csoportokban éjjel-nappal megy a szavazat-cserebere. A rutinosak már tudják, hogy ha „A" elindul egy nyereményjáték-versenyen, akkor másnak szinte felesleges is indulni, mert úgyis ő nyeri. Méltán a legjobb, hiszen valóban legügyesebben cserélget, szervezi a csapatát. Meg is érdemli. „Minden 10 000 Ft fölötti nyereménynél ott van, azonnal" - meséli egy anyuka, aki jól forgolódik a FB-on. Ez csak a cégek számára nem jó, mivel a látogatók gyakorlatilag egy körből kerülnek ki. Az első játékon még hirtelen megugrik a látogatottság, de utána már egy szavazói körből gyűjtenek a versenyzők. A cégek pedig ugyebár nem ezért szervezik a játékot. Sok játékosnak ráadásul 5-10 profilja is van, amelyek valójában egy személyt takarnak, így ezek reklámértéke gyakorlatilag semmi.

Tehát, ha nem rendelkezünk több profillal, nincs lájkcsere-lehetőségünk, akkor vagy sürgősen gyártsunk új profilokat, vagy inkább olvassunk egy jó könyvet a szavazatgyűjtés helyett. Az előbbi választása esetén fontos, hogy új profiljainkat illik megpakolni ismerősökkel, mert az üres profillal le lehet bukni. Ha erre nincs időnk, akkor nyugodjunk bele, hogy a gyerek rajzát nem a széles publikum fogja megdicsérni, hanem csak a nagymama.

A második lehetőséget a Facebooktól független szavazórendszerek képviselik. Külsős szavazásoknál a trükkök tárháza végtelen. Pedig a cégeknek ez hoz legtöbbet a konyhára, hiszen a látogatók így odamennek a honlapjukra, és jobb esetben még körül is néznek az oldalon. Fontos tudni, hogy a számítógépeknek a bekapcsoláskor van egy azonosítója, amit IP-címnek neveznek. „Ezt a szolgáltató generálja, inkább változó, mint fix. Az átlag magyar családokra az előbbi érvényes, de ez szolgáltatótól is függ" - tudom meg az egyik nagy szolgáltató IP-szakértőjétől.

A szavazásokat ellenőrző program viszont az IP alapján szűr, mindhiába, hiszen ha ki-be kapcsoljuk a modemet, routert vagy sokszor még a számítógépet is, akkor új IP-címet kapunk, amelyet a szavazórendszer új „személynek érzékel". Szavazhatunk többször is, ha nem sajnáljuk a gépünket.

Itt jön azonban egy újabb trükk: végtelen profil létrehozása a böngészőben. Egy ügyes kódsor, és a böngészőnkben percenként létrehozhatunk profilokat, és szavazhatunk. Ehhez már kell némi informatikai jártasság, de aki ennek a birtokában van, verhetetlen.

A cégek ilyenkor meg szokták nehezíteni a szavazást azzal, hogy e-mail regisztrációhoz kötik. Ez azonban nem rettenti el a dolgozót. E-mail címet is lehet ugyanis gyártani, gyakorlatilag végtelen számban. Ha IP-változtató programmal még kicsit megbolondítjuk a rendszert, már meg is van a megoldás.

Vannak már sms-en keresztüli szavazások is, amelyek ugyan kiszűrnek minden eddigi trükköt, de mivel fizetősek, ezért az szavaz, aki fizet is. Ezzel csak egy problémát nem oldottak meg a cégek: a honlapjuk látogatottságának növelését.

Olvasson tovább:

  • Új magyar filmhullám

    Két évadon belül két Oscar és egy Arany Medve. Sok nagy ország is elégedett lenne e kulturális teljesítménnyel, bár a filmet – ahogy a könyvet vagy a verset sem – nem szokás kilowattban mérni. Az érmek meg a kupák is inkább a sportvilágban hasznos mérőeszközök. Mégis a nagy nemzetközi művészeti...
  • Oscar-díjas a Mindenki

    Kettőből kettő. Tavaly ilyenkor még csak álmodozhattunk arról, hogy a Saul fia után jön majd egy újabb magyar alkotás, amelynek köszönhetően 2017 kora tavaszán ismét virraszthat az ország. És tessék! Deák Kristóf szűk félórás filmjének elképesztő sikere nemcsak azért fantasztikus, mert ilyen rövid...
  • A Feltámadott nyomában

    A Clavius (Risen) egy oknyomozás története. A film az ókori Júdea méltán leghíresebb rejtélyébe vonja be nézőjét. Egy római tiszt szemszögéből lehetünk részesei a napoknak, melyek Jézus megfeszítése és mennybemenetele között teltek el.