hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Robbanásszerű fejlődés
Dízel- vagy benzinmotoros autót vásároljunk?

2003. 09. 01.
Rudolf Diesel 1897-ben készítette el a világ első gázolajjal működő belső égés? motorját. A zajos, büdös és gyenge dízelmotorok az utolsó hat év alatt többet fejlődtek, mint a feltalálása óta eltelt százhat esztendő során. 



Az ilyen szűrővel felszerelt járművek részecskekibocsátása közel van a nullához

Mi sem bizonyítja ezt jobban mint az, hogy az EU tagországok többségében ma már több dízel személygépkocsit adnak el, mint benzinest. A gázolaj több szempontból is hasznosabb üzemanyag, mint a benzin. Egyrészt rendkívül jó a kompresszió tűrése, vagyis a motor hengerében eredeti térfogatának mintegy 1/16-odára sűríthető össze anélkül, hogy idő előtt meggyulladna. Ez nagyobb teljesítményt eredményez, vagy ha úgy vesszük fajlagosan kevesebbet fogyaszt mint egy benzinnel üzemelő motor. Az sem mellékes körülmény, hogy a gázolaj lassabban párolog el mint a benzin, ezért kevésbé robbanásveszélyes. Az első common-rail (közös nyomócsöves) technika 1997-ben látott napvilágot egy Alfa Romeo 156-osban. Az elnevezés onnan származik, hogy a motor a hengersor mellett végigfutó egyetlen csőből kapja az üzemanyagot. A motorban a tüzelőanyag befecskendezése egy sűrítési ütemen belül több szakaszban és nagy nyomással (1200 bar) történt, mi által tökéletesebbé vált az égés. A kipufogógáz azonban még így is több rákkeltő hatású kormot tartalmazott a kívánatosnál. A 2005-ben életbe lépő EURO 4 szabályozás a megengedett károsanyag-kibocsátás
mennyiségét drasztikusan csökkenti. A probléma megoldására a Peugeot-Citroën-csoport kifejlesztett egy részecskeszűrőt, amely 2000-ben világelsőként a 2,2 literes Peugeot 607-esben mutatkozott be. Azóta – az autógyártás történetében először – az ilyen szűrővel felszerelt járművek részecskekibocsátása közel van a nullához. Ezen szűrők első nemzedéke 80 ezer kilométerenként igényel tisztítást, vagyis szervízbe kell vinni az autót, ahol nagynyomású vízsugárral átmossák a szűrőt. Kényelmetlen és nem túl elegáns megoldás. A PSA Csoport ígéretei szerint másfél éven belül elkészítenek egy új struktúrájú szűrőberendezést, amely egyáltalán nem igényel majd karbantartást.

A harmadik évezred

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!