Kereső toggle

Bemutató: Mazda RX–8

Ipari forradalom

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Mazda RX–8 vásárlói minden bizonnyal olyan műszaki érdeklődés? emberek lesznek, akik vásárláskor érzelmi alapú döntéseket is hoznak, de nem kívánnak több tízmilliót költeni autójukra. Az RX–8 intelligens motortechnikájával, egyéni formavilágával igyekszik is megfelelni ezeknek az elvárásoknak.

Az RX–8 négy ajtóval rendelkezik, középről nyíló elrendezésben. Ez azt jelenti, hogy egyáltalán nincs B oszlop, ezért a hátsó ajtókat robosztus acélcső-merevítéssel látták el, megfelelő védelmet biztosítva oldalirányú ütközés esetére. Egyébként a középről nyíló ajtókat mintegy száz éve alkalmazzák már, hogy könnyebb legyen a beszállás hátra. Az új Mazda sziluettjét a gyár formatervezői hasonlóan rajzolták meg egy atléta feszült, start előtti várakozásához. Az alkalmazott Wankel-motor forgó dugattyújának formája visszaköszön a motorháztetőn, az első fejtámlákon, valamint a hátsó ködlámpákon is. Az ülések kifejlesztése során több ergonómiai tanulmány készült, többek között a vezető és az utas testtömegéből adódó nyomás elosztásáról az ülőpárnán és a háttámlán.

A hátsó üléseket nem csupán kisgyermekek számára tervezték, két felnőtt számára elegendő, sőt kényelmes a hely. A 290 literes csomagtér ebben a kategóriában nagynak számít, pótkereket viszont ne is keressünk, az autóhoz csak abroncsjavító készletet adnak. A pilóta előtti műszeregység közepén a fordulatszámmérő uralkodik, melynek maximális értéke tízezer fordulat/percet mutat, és csak kilencezres értéknél éri el a piros mezőt. Nagyteljesítmény? motorkerékpárokban lehet ilyet látni, hétköznapi autók nem is bírnak ki ilyen terhelést. Az RX–8-asban a Mazda új fejlesztésű, 2x654 köbcentiméteres, vízhűtéses Renesis–Wankel motorja dolgozik, melynek konstrukciója alapvetően különbözik a hagyományos motorokétól.

 Az alapkivitel 192 lóerőt teljesít hétezres fordulatszámnál, átlagfogyasztása 10,8 liter, a 6 decivel nagyobb fogyasztású, erősebb változat már 231 lóerős 8200/perces fordulatszámnál. A gyorsulás 7,2, illetve 6,2 mp 100 km/h-ra, mindez turbófeltöltő nélkül, nem is rossz egy 1,3 literes motortól. A motor kis mérete lehetővé tette, hogy azt a járm? első tengelye mögé szereljék, mely által sportos vezetéskor is abszolút neutrálisan viselkedik az autó. Az RX–8-ban öt vagy hatfokozatú manuális váltó közbeiktatásával rövid kardántengely hajtja a hátsó 18 colos kerekeket. A Renesis hangja alacsony fordulatszámon alig hallható, gázadáskor viszont erőteljessé válik, melyet minden sportautó-vezető szívesen hallgat. Az 1330 kilogrammos autót elöl-hátul 303 mm átmérőj? belső hűtés? tárcsafékek lassítják, nem is akárhogyan! A 100 km-ről mért féktávolság 36 m, mely érték megközelíti a szériagyártású autók között világelső Porchét. Az RX–8 fejlesztésében fő szempont volt a legmagasabb fokú biztonság. Már az alaptípusban is blokkolás- és kipörgésgátló, dinamikus stabilitásellenőrző, részlegesen önzáró differenciálm? és nyolc légzsák vigyáz az utazókra. Az RX–8 minden bizonnyal átrendezi majd a hazai sportautópiacot, hisz 7,5 milliós áron ilyen erős és igényes műszaki kuriózumot egyetlen márka sem tud ajánlani. Hazai értékesítése várhatóan szeptemberben kezdődik el. 

Sohasem volt jogosítványa, mégis autótörténelmet írt

1902-ben az Amerikán átsöprő rendkívüli hideghullám befagyasztotta a Niagara-vízesést. Ebben az esztendőben született meg Felix Wankel a németországi Baden tartományban. tizenkilenc éves korában konfliktusba keveredett matematikatanárával, emiatt nem érettségizett le. "A képletek csak zavarnak engem" – mondogatta gyakran, és inkább a könyvtárakat bújta, ahol leginkább a feltalálók életrajzait olvasgatta.

1934-ben készítette el első forgódugattyús motorjának prototípusát, ekkor figyelt felár a Birodalmi Légügyi Minisztérium. A második világháború időszakában repülőgépmotorok fejlesztésén dolgozott Lindauban, mígnem a francia hadsereg felszabadította a várost és lerombolta Wankel próbaüzemét. Őt magát, hasonlóan Ferdinand Porschéhoz, börtönbe zárták. A háború után Wankel találmányával bekopogtatott az Opelhez, ahol elutasították, mondván: "A mieinknél nincsenek jobb motorok". Az NSU Autógyár viszont fantáziát látott a dologban, de hosszú idő telt el, míg 1964-ben forgalomba kerültek az első Wankel-motoros NSU Spiderek. Az első széria azonban nem volt valami üzembiztos, szennyezte a környezetet és sokat fogyasztott. Ennek ellenére olyan világcégek álltak sorban a szabadalmi jogokért, mint a Daimler-Benz, a VW, a Rolls Royce, a Porsche vagy épp a Mazda. Felix Wankel gazdag ember lett. Az 1973-as energiaválság és a szigorodó emissziós szabályok azonban gátat vetettek a rotációs motor további fejlődésének. Egyedül a Mazda folytatta Felix Wankel örökségét, és dacolva a műszaki gondokkal, üzembiztos konstrukciót épített be a rendkívül népszerű RX–7-es modelljébe. Felix Wankel, aki 1986-ban száz millió márkáért eladta cégét a Daimler-Benz-nek, 1988-ban hunyt el.

Hogyan működik a Wankel-motor?

A Mazda Corporation negyven éve rendelkezik a Wankel-motor licenszével. Folyamatos fejlesztő munkája eredménye az RX–8-asban bemutatkozó Renesis erőforrás. A Renesis név az RE rövidítésből (rotary engine – forgódugattyús működés) és a genesis szó összetételéből született. Azt hivatott jelképezni, hogy a Mazda a Wankel-motor egy új generációját alkotta meg. Működési elv: egy ovális házban (nevezzük hengernek) a háromszög alakú rotor (nevezzük dugattyúnak) excentrikus köröket ír le, miközben tengelye körül is forog.

A dugattyú mozgásának eredményeképpen a hengerben három, egymástól elválasztott kamra jön létre, ahol a robbanási folyamat történik. A henger falában kialakított szívó és kipufogó nyílásokat maga a dugattyú nyitja, illetve zárja, feleslegessé téve a szelepeket és a vezérlőműtengelyt. A dugattyú 360 fokos fordulatára három munkaütem jut, a főtengely is hármat fordul. Így érhető el a magas, 9000/perces fordulatszám, miközben a dugattyú csak 3000-et pörög. A Renesisben 180 fokos fáziseltolódással két, egyenként 654 köbcentiméteres kamrát alkalmaznak, így a motor szinte teljesen rezgésmentesen működik. A Renesis motor egyszer? felépítése kevesebb alkatrészt igényel, kisebb a meghibásodási lehetőség, csekély a tömege, és 34 cm-es magassága miatt szinte bárhova beépíthető. A Nemzetközi Motortechnika cím? amerikai újság ötven tagú szakújságírókból álló zsűrijéből 44-en a Mazda Renesis motorjára szavaztak az Év Motorja megválasztásakor. A kis erőmű, amely EURO–4 minősítéssel rendelkezik, nemcsak kategóriájának első helyét szerezte meg, hanem az év legjobb új motorja címet is.

Olvasson tovább: